Sunshine Skrevet 7. oktober 2014 #1 Skrevet 7. oktober 2014 Vi plantet barlind Grønland hekk i begynnelsen av august og nå er den nesten helt brun. Denne typen: http://www.plantasjen.no/sortiment/dyrke_ute/barvekster/52a86172b61822b01e00043c/barlind Den er grønn innerst men alle greinene er brune utover. Hva skjer? Vi har muligens ikke vannet nok de første ukene, men det står at man ikke skal vanne ofte det første året. Jeg ble også rådet til å vente noen uker med gjødsling, så det gjorde vi nok litt sent - for to uker siden... Det tok en mnd før den viste antydning til å bli brun, og nå blir den bare styggere og styggere. Hva nå? Kan den reddes eller må vi plante ny hekk neste år?
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2014 #2 Skrevet 8. oktober 2014 Hei, for det første, hvor brun er brun? Er det slik at kvistene er tørre, eller er den bare litt brunere i selve baret? Og når er det du plantet den? Har du bilde av den? Anonymous poster hash: e3e24...3ce
Sunshine Skrevet 8. oktober 2014 Forfatter #3 Skrevet 8. oktober 2014 (endret) Ja tok bilde i stad: Vi plantet dem en time etter de ble kjøpt første uka i august. Endret 8. oktober 2014 av Sunshine
Maximillian Cohen Skrevet 8. oktober 2014 #4 Skrevet 8. oktober 2014 Har den plass til å utvikle røttene? Det så noe trangt ut...? Hvor dypt er det? Hvordan er dreneringen i bunn? Hvor dypt plantet dere plantene? Etter min erfaring er det stort sett vinteren som tar knekken på barlind. Da på grunn av tele som tørker ut plantene. Veisalt er også et problem for planter nær vei. Om de ble plantet i august så er nok neppe det grunnen, men tenk på det nå til vinteren om det blir tørt og kaldt, så små og allerede svake planter kan få det veldig tøft.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2014 #5 Skrevet 8. oktober 2014 Ja tok bilde i stad: Vi plantet dem en time etter de ble kjøpt første uka i august. Ser forsåvidt greie ut de der, så ville ventet med og avskrive de helt. Men de burde kanskje hatt litt mer plass som han under meg sa. Taxus Grønnland blir det litt størrelse. Du sier du plantet den i august? Da har den hatt 8 gode uker på og rote seg på, så den har satt seg. Den tåler og tørke, samt at den også tåler salt (noe thuja ikke gjør). Den kan skjæres på ganske grov kvist og den vil fortsatt skyte på nytt. Det du kan prøve, som vi har gjort med plantene våre er og kalke de nå på høsten. Også på våren hvis du ser at noen av plantene har tatt skade av vinteren skjærer du bare bort det døde plantematerialet. Ved sterk vårsol kan du gjerne dekke plantene med en strieduk (Bånntele i bakken, kombinert med sterk vårsol vil gjøre at vannet i baret fordamper og da blir den brun). Anonymous poster hash: e3e24...3ce
Sunshine Skrevet 8. oktober 2014 Forfatter #6 Skrevet 8. oktober 2014 (endret) Ja de er plantet noe trangt, men de som lagde beddene mente de skulle være brede nok, og at det ikke skulle være noe problem å plante hekk oppi. Hvor bredt/dypt bør det være? Jeg kan måle i morgen for bildet viser bare et hjørne. Det er ny matjord oppi, med hummus og pukk under. Vi plantet de slik at de fikk noen cm med jord oppå seg, og da var det fremdeles godt med jord under. Denne varianten skal tåle veisalt godt stod det, det er derfor vi valgte den.... Endret 8. oktober 2014 av Sunshine
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2014 #7 Skrevet 8. oktober 2014 Vel barlind krever dyp og moldrik jord, så rundt en 40 cm. Men det høres ut som at grunnarbeidet er godt gjort, med matjord og det hele. Det får dere igjen for siden, men du trenger ikke og plante de noe dypere enn det de står i potta, det er ikke nødvendig. Anonymous poster hash: e3e24...3ce
Sunshine Skrevet 8. oktober 2014 Forfatter #8 Skrevet 8. oktober 2014 (endret) 40 cm tror jeg det skal være altså. Men hva gjør jeg nå da? Kalker og ser om de kommer seg neste år? Endret 8. oktober 2014 av Sunshine
Sunshine Skrevet 8. oktober 2014 Forfatter #9 Skrevet 8. oktober 2014 Kan jeg klippe den litt nå eller er det dumt? Skulle så gjerne blitt kvitt de verste brune kvisene for det ser jo ikke bra ut i det hele tatt med 30-40 sånne planter...
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2014 #10 Skrevet 8. oktober 2014 Du kan jo ta en liten finstussing nå, men det ar vel i og for seg ingen betydning utover det at planta blir finere og se på. Så kan du kalke de litt, også ser du det ann til våren, hvis du da vil ha den enda tettere så skjærer du den bare. Anonymous poster hash: e3e24...3ce
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #12 Skrevet 27. oktober 2022 Sitter her med samme problem, hvordan gikk det, har du hekk nå? 😁 Anonymkode: 73d70...412
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå