AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2014 #1 Skrevet 7. oktober 2014 Jeg har noe sparepenger på sparekontoen min samt noe penger jeg ikke har overført dit enda på brukskontoen min. Jeg har bare de to kontoene. Det jeg nå har lurt på er om jeg burde ha en egen sparekonto til bolig. Jeg tar nå opp realfag som jeg mangler fra vgs for å studere det jeg ønsker, blir da ferdig senest 2016, i tillegg til å forbedre et par andre karakterer. Jeg er flink med pengene mine, kjøper sjeldent nye klær, drar ikke ut så ofte osv. Er det det samme om jeg sparer på sparekontoen min til bolig senere, eller burde jeg opprette en egen konto for dette? Har ikke så mange venner så aner ikke hva som er vanlig blant de på min alder.. Lurer også på hva som er vanlig å spare. Hilsen jente 21. Anonymous poster hash: 51e0a...297
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2014 #2 Skrevet 7. oktober 2014 Bsu- eller høyrentekonto? Anonymous poster hash: e227d...9c6
Frøken Mitzi Skrevet 7. oktober 2014 #3 Skrevet 7. oktober 2014 Det er absolutt å anbefale å opprette ein BSU-konto. Snakk med rådgivar i banken din, så får du meir informasjon. http://no.wikipedia.org/wiki/Boligsparing_for_ungdom 1
fx95 Skrevet 7. oktober 2014 #4 Skrevet 7. oktober 2014 (endret) Det er absolutt å anbefale å opprette ein BSU-konto. Snakk med rådgivar i banken din, så får du meir informasjon. http://no.wikipedia.org/wiki/Boligsparing_for_ungdom Anbefaler ikke å opprette BSU konto med mindre du tjener nok penger til å utnytte skattefradraget. Hvis du ikke tjener nok til dette, anbefales det istedet å sette pengene på høyrentekonto (ca 3%). Hvis du har muligheten til å låse pengene til boligformål, kan du sette inn på BSU 2/Boligsparekonto, (ca 4,2%). Her får du økt rente, men lavere fleksibilitet (må brukes til boligkjøp). Endret 7. oktober 2014 av fx95 1
Kjerringa Skrevet 7. oktober 2014 #5 Skrevet 7. oktober 2014 BSU. Du bestemmer selv hvor mye du sparer i måneden, og kan endre dette selv også. Har du en période bare råd til en 100 lapp, så fører du over det. Jo før man starter, jo bedre. Mange bekker små blir en diger å. Dessuten er de pengene låst, og man slipper bli fristet til å "låne" litt penger der i fra. Plutselig er den tom. Med BSU er det visse regler for hva pengene kan brukes til. Google det og ta det opp med banken din.
MissPierce Skrevet 7. oktober 2014 #6 Skrevet 7. oktober 2014 Jeg har en høyrentekonto som jeg desverre hittil ikke har fått spart særlig på da alt har gått med til å ikke sulte, men fra januar skal jeg sette ca.3000,- dit. Så har jeg en lønnskonto, hvor lønnen kommer inn og regninger blir betalt fra. Å så har jeg en brukskonto som jeg overfører penger til ettersom jeg trenger. Jeg liker ikke å gå rundt med bankkort til kontoen hvor lønn osv kommer inn i tilfelle jeg mister det, eller blir fra stjålet kortet. Blir så mye jobb med nytt kontonummer til å få lønn på, og gjøre om trekk på regningene. Har opplevd det en gang, og det var litt av en jobb. Ble trukket penger fra taxi tur over en uke etter at kortet var sperret da det gikk off-line. Å det kunne fortsette helt til kortet gikk ut på dato om 3år.
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2014 #7 Skrevet 7. oktober 2014 Takk for alle svar. Når jeg begynner å studere aner jeg ikke hvordan inntekten min vil se ut. Er heldig nå og bor billig i et aneks på en gård hos noen i familien, sparer så godt jeg kan. I første rekke sparer jeg til jeg skal begynne å studere men også til bolig senere. Er det da lurest av meg å opprette en høyrentekonto? Skal prate med banken min om dette også, men er greit å være litt forberedt Anonymous poster hash: 51e0a...297
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå