AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2014 #1 Skrevet 7. oktober 2014 Er det noen som kan forklare meg litt om forskudd på arv og arv generelt? Jeg prøver å komme meg inn på boligmarkedet, min far(enslig enkemann), vil hjelpe med å gi forskudd på arv. Han må da låne på sitt boliglån, siden han ikke har disse pengene på konto. Er snakk om 400 000,-. Boliglånet hans er fra før nesten nedbetalt. Det jeg lurer på, er hva da når jeg faktisk arver? Si at boligens verdi er 3 millioner og alt av lån er nedbetalt, vil da disse 400 000,- trekkes fra arven? Hvem får da de pengene? Eller arver jeg alt? Jeg har strittet i mot hans forslag, da jeg helst ser at han ikke pådrar seg mer gjeld for min skyld, Det er snakk om sju år før han er pensjonist, og han hadde hatt godt av å hatt en lånefri tilværelse. Anonymous poster hash: b954b...823
Pinkee Skrevet 7. oktober 2014 #2 Skrevet 7. oktober 2014 Har du søsken eller er du enebarn? Med søsken, så må evnt forskudd til den ene trekkes fra ved skifte. Men, er du enebarn, har det ingenting å si, da er det jo du som skal ha alt uansett. hvis han ikke skriver testamente da.
Gjest Eurodice Skrevet 7. oktober 2014 #3 Skrevet 7. oktober 2014 Er det noen som kan forklare meg litt om forskudd på arv og arv generelt? Jeg prøver å komme meg inn på boligmarkedet, min far(enslig enkemann), vil hjelpe med å gi forskudd på arv. Han må da låne på sitt boliglån, siden han ikke har disse pengene på konto. Er snakk om 400 000,-. Boliglånet hans er fra før nesten nedbetalt. Det jeg lurer på, er hva da når jeg faktisk arver? Si at boligens verdi er 3 millioner og alt av lån er nedbetalt, vil da disse 400 000,- trekkes fra arven? Hvem får da de pengene? Eller arver jeg alt? Jeg har strittet i mot hans forslag, da jeg helst ser at han ikke pådrar seg mer gjeld for min skyld, Det er snakk om sju år før han er pensjonist, og han hadde hatt godt av å hatt en lånefri tilværelse.Anonymous poster hash: b954b...823 Er du enearving? Da arver du alt etter din far, hvis han ikke har særkullsbarn som har krav på arv.
Baktusen Skrevet 7. oktober 2014 #4 Skrevet 7. oktober 2014 Det hadde ikke heller vært mulig at for å dekke opp manglende EK, så kunne de ta ekstra sikkerhet i hans bolig, og han står da som realkausjonist for lånet? Hvis han tar opp lån på 400 000 kr som du stiller i EK med, så er det jo banken som får de 400 000 kr. Fordi han skylder jo banken de. Om han rekker å nedbetale lånet, og er gjeldfri, og du er enearving, så merker du ingen forskjell, annet en at i teorien vil din arv være 400 000 kr høyere enn hva du faktisk opplever på det tidspunktet.
Testosteron Skrevet 7. oktober 2014 #5 Skrevet 7. oktober 2014 (endret) Er det noen som kan forklare meg litt om forskudd på arv og arv generelt? Jeg prøver å komme meg inn på boligmarkedet, min far(enslig enkemann), vil hjelpe med å gi forskudd på arv. Hvis faren din sitter i uskiftet bo, så er det ikke "forskudd på arv", men tvert imot deler av morsarven din du omsider får. Endret 7. oktober 2014 av Testosteron
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2014 #6 Skrevet 7. oktober 2014 Hvis faren din sitter i uskiftet bo, så er det ikke "forskudd på arv", men tvert imot deler av morsarven din du omsider får. I dag har man automatisk rett til å sitte i uskiftet bo så lenge man ikke har særkullsbarn. Så ingen som har krav på mor/fars-arv så lenge dem sitter i uskiftet bo. Men for all del alle kan dele ut forskudd på arv hvis dem sitter i den situasjonen. Anonymous poster hash: 48f80...a83
Testosteron Skrevet 7. oktober 2014 #7 Skrevet 7. oktober 2014 I dag har man automatisk rett til å sitte i uskiftet bo så lenge man ikke har særkullsbarn. Så ingen som har krav på mor/fars-arv så lenge dem sitter i uskiftet bo. Men for all del alle kan dele ut forskudd på arv hvis dem sitter i den situasjonen. Selv om enkemannen har rett på uskifte, er det ikke forskudd på arv om han velger å la barnet få morsarven sin nå. Forskudd på arv forutsetter at arvelateren lever.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå