Gå til innhold

Bananfluer som har tatt over et skap...

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

I det siste har det bare blitt flere og flere bananfluer hjemme, og nå har jeg funnet ut at de bor i et lite skap over kjøleskapet der det kun er hermetikkbokser og ganske tørt... Det er en hel koloni der og jeg skjønner ikke hvordan de trives der, men de vil rett og slett ikke bort selv om jeg har fjernet all mat derifra! Det er også kjempemange i kjøleskapet og ved vasken, og ingen vil ned i fellene jeg setter ut med eddik oppi en liten plastikkopp.

Jeg skjønner heller ikke hvor de kommer fra. I det siste har vi ikke latt søppelet ligge lenge, og vi har heller ikke hatt noen form for råtten frukt eller annen dårlig mat. Det eneste som er at kjøkkenet blir veldig varmt midt på dagen nå på høsten pga. vinduene.

Noen som har noen tips til hvordan jeg skal ta disse jævlene?

Endret av sweg
Skrevet

Faller de ikke for eddik/oppvaskmiddel-trikset i det hele tatt?

Hadde forøvrig samme problem i fjor, bortsett fra at de ikke la sin elsk på tørrvareskapene. Det viste seg at det hadde samlet seg så mye "godsaker" nedi kjøkkenvasken, at de så det som en åpen invitasjon til å ta med venner og familie for livslangt opphold. Når jeg fikk bukt med det, forsvant de kjapt.

Anonymous poster hash: fb391...9d6
  • Liker 1
Skrevet

Er du sikker på at det ikke er noe rester av noe som har sølt inni skapene?
Vask stedene fluene holder til med zalo og sett så ut en bolle med billig rødvin med en halv teskje zalo i.

Eddik er ikke alltid like effektivt.

Skrevet

Er du sikker på at det ikke er noe rester av noe som har sølt inni skapene?

Vask stedene fluene holder til med zalo og sett så ut en bolle med billig rødvin med en halv teskje zalo i.

Eddik er ikke alltid like effektivt.

Eddik, Zalo, rødvin og gu hjelpes meg hva folk finner på for å holde liv i fluer og andre kryp. De lever av fukt og må tørkes ut. Om det er bananfluer da og ikke noen andre kryp? De høres ut til å ha hatt gode forhold og fått lagt rikelig med egg, som nå klekkes til nye fluer.

Støvsug alle krinkler og kroker i skap og hus og heim, kast støvsugerposen med en gang etterpå, utendørs. Vask grundig med salmiakkbandet med nøytralt vaskemiddel f.eks. zalo. La alt tørke godt. Rens og avløpet under vasken.

Ta en tur til fargehandleren og få egnet middel til å utrydde varig. Tror det jeg brukte for over 20 år siden het Epona, var en plastbeholder med noe luktende stoff inni. Mulig og kilden til fluene ligger i sjult lekkasje i gulv, vegger el.

Anonymous poster hash: ab7b0...a0e

Skrevet

Tøm og skyll alle øl- og brusbokser godt med vann hvis dere lagrer det inne.

• Liker 1
Skrevet

Åh...sånne fluer er noe herk! >.<
Vanskelig å bli kvitt er de også..
Får slippe inn noen edderkopper ;)

Skrevet

De gangene jeg har fått mange av de fluene så fjerner jeg kilden til problemet (gammel mat, frukt, søppelpose osv), støvsuger opp alle fluene jeg kan se og vasker over. Gjentar støvsuginga neste dag hvis det dukker opp noen. Beste trikset jeg noen gang har prøvd. ;)

Anonymous poster hash: 244c6...35a
Skrevet

De fluene er så jævlige!

Kvier meg nesten for å ha frukt i huset den tiden på året de pleier å dukke opp.

Det jeg har pleid å gjøre er å kaste frukten som har ført til at de kom, så blande ut litt vann og Zalo i en skål som står på benken. Da ligger de alltid oppi der når jeg sjekker etter en stund.

Gjorde det samme nå nylig, men da hadde ingen druknet.. Synes det er ekkelt å tenke på hvor de har blitt av. De forsvinner jo ikke av seg selv....

Anonymous poster hash: 3225d...f34
Skrevet

De fluene er så jævlige!

Kvier meg nesten for å ha frukt i huset den tiden på året de pleier å dukke opp.

Det jeg har pleid å gjøre er å kaste frukten som har ført til at de kom, så blande ut litt vann og Zalo i en skål som står på benken. Da ligger de alltid oppi der når jeg sjekker etter en stund.

Gjorde det samme nå nylig, men da hadde ingen druknet.. Synes det er ekkelt å tenke på hvor de har blitt av. De forsvinner jo ikke av seg selv....

Anonymous poster hash: 3225d...f34

Huff

Håper at de ikke holder på å bli mange fler hjemme hos deg

Jeg håper at du finner gode råd og slipper dette problemet

Anonymous poster hash: 95581...d55

Skrevet

Huff, det blir ikke mindre og mindre av dem i det skapet der de bor... Ikke har de noe å leve av der heller, da jeg har fjernet alt av mat derifra. Eneste som står der er den lille skåla med eddik, men det er bare få fluer som har gått i fella. Aner ikke hvorfor de trives i det lille skapet, får lyst til å spraye hele leiligheten med noe giftig bare for å få dem til å dø :sur:

Skrevet

Huff, det blir ikke mindre og mindre av dem i det skapet der de bor... Ikke har de noe å leve av der heller, da jeg har fjernet alt av mat derifra. Eneste som står der er den lille skåla med eddik, men det er bare få fluer som har gått i fella. Aner ikke hvorfor de trives i det lille skapet, får lyst til å spraye hele leiligheten med noe giftig bare for å få dem til å dø :sur:

Prøv å ta bort eddikskåla, og fjern alt som er fuktig

(også tørk bort og unngå eventuellt vannsøl fra kjøkkenvasken m.m.)

Anonymous poster hash: 95581...d55

Skrevet

du må ha væske som er søtt med mye sukker for at de skal falle i fella. f.eks ren saft fylt til kanten av glasset uten vann i selvfølgelig. men hell oppi 2 solide skvetter med zalo oppi

det slår aldri feil.

husker selv jeg ble invadert av bananfluer, jeg hadde glemt 2 bananer i en treningsbag så de lå der å råtnet i 3 uker før jeg åpnet baggen ut kom det en stor sky av bananfluer, sikkert flere tusen og de spredde seg rundt i hele leiligheten

men etter 2 dager med endel saft kopper med zalo i så fikk jeg tatt kverken på alle

Skrevet

Beste fella er appelsinjuice fra Cevita. De elsker den. Lag felle av flasken med litt juice i bunnen.

Anonymous poster hash: eaa6b...2af
Gjest Seajewel
Skrevet

Har du prøvd et glass øl og en dråpe zalo oppi?

Skrevet

Takk for tips! Tenker jeg skal prøve ut alle, er desperat etter å kvitte meg med disse fandens fluene altså!

Skrevet

Ta et glass og fyll det halvfullt med vann og litt/god slump eddik (helst eplesideredikk). Ha oppi litt Zalo.

Dekk glasset med plastfolie og lag noen hull med en blyant eller lignende.

Da går de inn i plasten men finner ikke veien ut igjen og snart vil du ha et tykt lag med bananfluer i bunn på glasset.

Sett et sånt glass inni problemskapet og kanskje et ute på benken for å fange opp utbryterne.

Vi bor på gård og i en periode hver høst er vi skikkelig plaget av bananfluer og dette rådet funker helt garantert.

Anonymous poster hash: 0b256...394

Skrevet

Eddik virker ikke særlig bra, du må ha eplecidereddik. Og mange kopper i forskjellige høyder. Trenger ikke plastikk over, kun en dråpe zalo. Vask med klor i tillegg.

Skrevet

Eddik virker ikke særlig bra, du må ha eplecidereddik. Og mange kopper i forskjellige høyder. Trenger ikke plastikk over, kun en dråpe zalo. Vask med klor i tillegg.

Nei plastikk er ikke påkrevd, men gjør fellen ennå mer effektiv. De som evt har lyst til å svirre videre finner ikke veien ut igjen :).

Skrevet

Nei plastikk er ikke påkrevd, men gjør fellen ennå mer effektiv. De som evt har lyst til å svirre videre finner ikke veien ut igjen :).

Det gjør det også vanskeligere å finne veien inn, så plastikk minker ikke tiden det tar :) De er jo så surrete, så å finne et par hull i plastikken på vei ut er like vanskelig som å finne de på vei inn. Vinninga går opp i spinninga med andre ord ;)

Fellen er jo effektiv fordi de vil drikke av eplecidereddiken, og siden zaloen gjør at det ikke blir en hinne på drikken, så drukner de.

Skrevet

Det gjør det også vanskeligere å finne veien inn, så plastikk minker ikke tiden det tar :) De er jo så surrete, så å finne et par hull i plastikken på vei ut er like vanskelig som å finne de på vei inn. Vinninga går opp i spinninga med andre ord ;)

Fellen er jo effektiv fordi de vil drikke av eplecidereddiken, og siden zaloen gjør at det ikke blir en hinne på drikken, så drukner de.

Jeg ser det humoristiske i å diskutere plastikkfil her nå :ler: og man får ikke mer moro enn man lager selv :ler:.

Men jeg diskuterte det ang med og uten plastikk med svigermor for noen år siden og svigerfar skulle finne ut av dette og satte to glass ved siden av hverandre og det glasset med plast hadde fanget omtrent dobbelt så mange som det uten. Vet ikke akkurat hvorfor, men han spekulerte i at lukten ut av hullene ble mer konsentrert... Snodig er det uansett :).

Ha en fin dag og en god helg! Med eller uten plast :).

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...