Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hmmm

Er det lønnsomt å kjøpe et hus til 3,5 mill med 28 000,-månedlige inntekter. 3 leiligheter.

Slik jeg har regnet på det så lønner det seg ikke ved 100% lån. Kommunale avgifter er 18000, eiendomsavgift er på 11000 per måned. Huset er relativt nytt. Ingen hage. Eneste vedlikehold vil bli eventuelt hus. Har ikke medregnet vedlikeholdsutgifter.

Fint hvis noen kan gjøre et regnestykke med hensyn på formueskatt, fradrag, skatt med mer dvs alle hensyn og hva netto fortjeneste er.

Det jeg kommer frem til er at det går cirka 21 000 i minus per år....

Mulig jeg vil bo i en av leilighetene i fremtiden. Jeg er ufør, og lurer litt på hva tak jeg skal gjøre for å bedre cashflowen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Problemet er å spå hvordan boligmarkedet kommer til å være om 5-10+ år. Prisene i norge er kunstig høye, og de kan ikke fortsette slik til evig tid. Prisene har økt dobbelt så mye som inntektene til folk. Det sier seg selv at en dag klarer ikke folk å leve lenge nok til å betale gjelda og da blir alt å rase sammen som et korthus.

Jeg antar du har medberegnet at du må betale skatt av leieinntektene? Og vedlikeholdsutgiften er ikke akkurat små. Får en råteskate og eksempelvis en må drenere på nytt, grave opp og erstatte deler av grunnmur eller skifte tak flyr hundretusener raskt.

Problemet er at det er alt for mange spørsmålstegn her til å kunne ta en slik vurdering du etterspør. Her ville jeg hentet inn takstmann samt snakket med banken og bedt de tatt en beregning sammen med deg.

• Liker 1
Skrevet

Hva ligger i eiendomsavgift på 11.000kr i mnd? :O

Men har du en inntekt på 28.000kr i mnd på dette. Så skal du ikke skatte ifra renter, kommunale avgifter, tv/internett(om det er med i husleien), har du møblert hus så må du dokumentere dette og du kan trekke fra 15% av 28.000 som ikke skal heller skattes. Så det er masse som kan trekkes ifra på disse 28.000kr.

Men at du er ufør og får penger til dette.. det er en annen sak :)

Anonymous poster hash: 506a0...0ad
Skrevet

Saken er den at jeg har oppsparte midler og venter på en erstatning.

Så jeg må ikke fullfinansiere dette. Men vil se om regnestykket mitt stemmer med andres ved en fullfinansiering.

Jeg har opplyst om kommunale avgifter, eiendomsavgift, Verdi av hus. Slik jeg har regnet på det havner det 21000 i minus. Glemte da å trekke fra eiendomsavgift og de kommunale fra den årlige inntekten.

Skrevet

Eiendomsavgiften og kommunaleavgifter er per år.

Skrevet (endret)

Ved ren utleie ser det ut for meg at det blir 21000,- i minus.

Men derimot skal jeg bo i en leilighet selv så blir den månedlige inntekten 17500,- og regnestykket et helt annet. Men ved 100% lutleie og null tanke på vedlikehold, verditap av bolig i fremtiden. Uansett verditap i fremtiden så vil man ha utleieinntektene, og spiller ingen rolle med fall eller stigning i boligpriser hvis man skal beholde boligen.

Man regner jo også med at tak, drenering osv holder 25 til 30 år hvis alt er gjort forskriftsmessig.. vedlikehold vil bli utvendig maling, eventuelt oppussing ved bytte av leieboer osv.

Men som sagt eksemplet er med alle kjente faktorer; markedsvingninger, uforutsett vedlikehold osv holdes utenfor. Siden huset er bygd i 2010 blir det minimalt med vedlikehold de første 10 årene.

Endret av Onar
Skrevet (endret)

Ser noen opererer med et snitt på 100 kroner årlig per kvadratmeter for vedlikehold av en enebolig. Altså bør en legge av en 15-20 000 i året og ha en god forsikring

Endret av Guybrush

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...