AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2014 #1 Skrevet 7. oktober 2014 Hei. Jeg har i ca. 2,5 år av ulike grunner fått hjelp av en hjelpeverge (advokat) til å styre økonomien min. Det har bare vært rot, og jeg har fått inkasso på inkasso på inkasso, og fått mobil og internett sperret flere ganger fordi hun ikke har betalt regningene mine. Jeg har også mange uker ikke fått de pengene jeg skulle hatt til mat/sosiale ting, og mye av posten min er blitt rotet bort. Jeg har endelig fått byttet til en ny verge, og det viser seg at gjelden var en del større enn forventet. Jeg går på aap og har derfor ikke mye inntekt, men allikevel lurer jeg på hvor pengene er blitt av. Jeg føler heller ikke at gjelden er "min skyld" da jeg har gitt ansvaret over til denne advokaten. Hun har jo til og med fått betalt for det! Er det noen jeg kan kontakte for å få dette undersøkt, og er det noen mulighet for å få slettet litt av gjelda, i og med at det ikke er jeg som har rotet det til? Jeg fikk jo verge fordi jeg ikke klarte å ta hånd om det selv, og så har det bare blitt mer gjeld etter det! Beklager rot og eventuelle skrivefeil, jeg skriver fra mobil.Anonymous poster hash: 4076d...7db
Gjest FuturePrimitive Skrevet 7. oktober 2014 #2 Skrevet 7. oktober 2014 Ta tak i ditt eget liv og aldri la andre ha kontroll over det. Du virker oppegående og reflektert og intelligent nok..ingen grunn til at du ikke skulle kunne klare å ha et rasjonelt forhold til din egen økonomi. Du er da myndig? Ta tak i det, krev at du får kontroll over din egen økonomi igjen.Dette fikser du. Lykke til! 1
Gjest Evans Skrevet 7. oktober 2014 #3 Skrevet 7. oktober 2014 Uten at jeg kan noe særlig om dette vil jeg anta at du kan be om regnskap for denne som har vært vergen din, hvor du kan se utgiftene og pengene som er blitt brukt? Nå har du jo fått en ny verge, så kanskje du kan be denne gjennomgå regnskapet fra tidligere verge for å se om det stemmer? Hvis det ikke stemmer, og din tidligere verge har gjort noe feil som har kostet deg penger, vil du nok kunne hente råd hos din nåværende verge om hvordan du kan gå frem for å kreve pengene tilbake. Jeg vil anbefale deg å ta det opp med din nåværende verge og ta det der i fra.
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2014 #4 Skrevet 7. oktober 2014 Uten at jeg kan noe særlig om dette vil jeg anta at du kan be om regnskap for denne som har vært vergen din, hvor du kan se utgiftene og pengene som er blitt brukt? Nå har du jo fått en ny verge, så kanskje du kan be denne gjennomgå regnskapet fra tidligere verge for å se om det stemmer? Hvis det ikke stemmer, og din tidligere verge har gjort noe feil som har kostet deg penger, vil du nok kunne hente råd hos din nåværende verge om hvordan du kan gå frem for å kreve pengene tilbake. Jeg vil anbefale deg å ta det opp med din nåværende verge og ta det der i fra. Takk for tips. Jeg skal snakke med henne om det. Problemet er bare at hun er en privatperson og helt fersk. Men vi skal ha et møte snart, så jeg skal snakke med henne om hva vi skal gjøre.Anonymous poster hash: 4076d...7db
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2014 #5 Skrevet 7. oktober 2014 Ta tak i ditt eget liv og aldri la andre ha kontroll over det. Du virker oppegående og reflektert og intelligent nok..ingen grunn til at du ikke skulle kunne klare å ha et rasjonelt forhold til din egen økonomi. Du er da myndig? Ta tak i det, krev at du får kontroll over din egen økonomi igjen.Dette fikser du. Lykke til! Jeg holder på å ta tak i livet mitt, og må ta det bit for bit. Målet er etterhvert å ha kontroll på alt. Har et stort helseproblem som gjør at jeg ofte har sykehusinnleggelser, og jeg er i lange perioder ikke i stand til å ta meg av praktiske ting. Men takk for svar :-)Anonymous poster hash: 4076d...7db 11
minister-mio Skrevet 7. oktober 2014 #6 Skrevet 7. oktober 2014 Dette er nok et spørsmål den nye advokaten din kan svare på 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2014 #7 Skrevet 7. oktober 2014 Dette er nok et spørsmål den nye advokaten din kan svare på Hun er ikke advokat, hun er en privatperson.Anonymous poster hash: 4076d...7db
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2014 #8 Skrevet 7. oktober 2014 det er viktig at du klager på vergen til advokatforeningen, sånn at hun ikke får rotet med økonomien til flere. Hun er tydeligvis ikke kompetent Anonymous poster hash: 3eb5d...a6a 13
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2014 #9 Skrevet 7. oktober 2014 det er viktig at du klager på vergen til advokatforeningen, sånn at hun ikke får rotet med økonomien til flere. Hun er tydeligvis ikke kompetentAnonymous poster hash: 3eb5d...a6a Det var et godt forslag. Har hørt hun er ganske inkompetent ellers i jobben sin også. Men da bør jeg jo finne ut om hun faktisk har gjort feil. Åh, for et styr. Blir sliten av det, men rett skal jo være rett.Anonymous poster hash: 4076d...7db 1
Stråbærry Skrevet 7. oktober 2014 #10 Skrevet 7. oktober 2014 Du må kontakte fylkesmannen som har ansvaret for hjelpeverger. Det finnes en side på nett: Vergemaal.no som gir deg litt info om hva en hjelpeverge må gjøre feks. skal de sende inn regnskap. Så om du leser dette og ser at din tidligere hjelpeverge har brutt med rettningslinjene kan du melde henne, først til Fylkesmann så til politi. Lykke til, ikke kjekt at noen som skal hjelpe roter det mer til for deg. 9
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2014 #11 Skrevet 7. oktober 2014 Ta tak i ditt eget liv og aldri la andre ha kontroll over det. Du virker oppegående og reflektert og intelligent nok..ingen grunn til at du ikke skulle kunne klare å ha et rasjonelt forhold til din egen økonomi. Du er da myndig? Ta tak i det, krev at du får kontroll over din egen økonomi igjen.Dette fikser du. Lykke til! Faen jeg blir så irritert på slike som deg. Når TS er så reflektert så har hun kanskje tatt disse valgene etter en god runde med seg selv, trenger vel ikke uttalelser som dette da. Og ofte ligger det ting bak som ikke vi andre skal eller trenger å vite om, da hjelper det lite med TA KONTROLL SELV blah blah. Anonymous poster hash: e09b2...20b 20
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2014 #12 Skrevet 7. oktober 2014 det er viktig at du klager på vergen til advokatforeningen, sånn at hun ikke får rotet med økonomien til flere.Hun er tydeligvis ikke kompetent Anonymous poster hash: 3eb5d...a6a Advokatforeningen har ingenting med oppgaver advokater påtar seg som hjelpeverger. Å sende klage til adv. For. Er bortkastet arbeid. Som et annet fornuftig menneske skriver, det er Fylkesmannens kontor i det fylket du bor i som oppnevner verger og er oppdragsgiver og den du må henvende deg til. Ta gjerne med deg din nye verge på et møte med ansvarlig for verger hos Fylkesmannen. Når du har fått byttet verge er jo jo åpenbart en grunn til byttet.Anonymous poster hash: 85535...dba 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2014 #13 Skrevet 7. oktober 2014 Om vergen er oppnevnt kommunalt vil revisoren til kommunen også være en instans som bør involves.Anonymous poster hash: a42ba...cba
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2014 #14 Skrevet 7. oktober 2014 Du må kontakte fylkesmannen som har ansvaret for hjelpeverger. Det finnes en side på nett: Vergemaal.no som gir deg litt info om hva en hjelpeverge må gjøre feks. skal de sende inn regnskap. Så om du leser dette og ser at din tidligere hjelpeverge har brutt med rettningslinjene kan du melde henne, først til Fylkesmann så til politi. Lykke til, ikke kjekt at noen som skal hjelpe roter det mer til for deg. Jeg sendte jo en slags klage til fylkesmannen da jeg sa at jeg ville bytte. Jeg fikk innvilget det veldig raskt i og med at de mente det hastet, men de sa ingenting mer utover at jeg skulle få ny verge. Men kanskje jeg og den nye vergen skal snakke med de på fylkesmannen igjen. Det er surt at jeg går i økonomisk tap på grunn av en advokat som ikke har gjort jobben sin.Anonymous poster hash: 4076d...7db
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2014 #15 Skrevet 7. oktober 2014 Advokatforeningen har ingenting med oppgaver advokater påtar seg som hjelpeverger. Å sende klage til adv. For. Er bortkastet arbeid. Som et annet fornuftig menneske skriver, det er Fylkesmannens kontor i det fylket du bor i som oppnevner verger og er oppdragsgiver og den du må henvende deg til. Ta gjerne med deg din nye verge på et møte med ansvarlig for verger hos Fylkesmannen. Når du har fått byttet verge er jo jo åpenbart en grunn til byttet.Anonymous poster hash: 85535...dba Innlegget mitt rett over her var et svar til deg også :-)Anonymous poster hash: 4076d...7db
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2014 #16 Skrevet 7. oktober 2014 Du må kontakte fylkesmannen som har ansvaret for hjelpeverger. Det finnes en side på nett: Vergemaal.no som gir deg litt info om hva en hjelpeverge må gjøre feks. skal de sende inn regnskap. Så om du leser dette og ser at din tidligere hjelpeverge har brutt med rettningslinjene kan du melde henne, først til Fylkesmann så til politi. Lykke til, ikke kjekt at noen som skal hjelpe roter det mer til for deg. Og så takk for linken forresten, skal sjekke det ut når jeg kommer hjem fra sykehuset.Anonymous poster hash: 4076d...7db
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2014 #17 Skrevet 7. oktober 2014 Faen jeg blir så irritert på slike som deg. Når TS er så reflektert så har hun kanskje tatt disse valgene etter en god runde med seg selv, trenger vel ikke uttalelser som dette da. Og ofte ligger det ting bak som ikke vi andre skal eller trenger å vite om, da hjelper det lite med TA KONTROLL SELV blah blah.Anonymous poster hash: e09b2...20b Jeg gidder ikke å ta meg nær av det ;-)Anonymous poster hash: 4076d...7db 7
LukaFrost Skrevet 7. oktober 2014 #18 Skrevet 7. oktober 2014 Hvordan skal advokaten kjørt økonomien din i grøfta? Har denne brukt/investert pengene dine eller latt være å betale regningene dine? Har ikke samarbeidet fungert? 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2014 #19 Skrevet 7. oktober 2014 Hvordan skal advokaten kjørt økonomien din i grøfta? Har denne brukt/investert pengene dine eller latt være å betale regningene dine? Har ikke samarbeidet fungert? Hun har ikke betalt regningene mine, så jeg har masse inkassogjeld.Anonymous poster hash: 4076d...7db
Gjest FuturePrimitive Skrevet 7. oktober 2014 #20 Skrevet 7. oktober 2014 Faen jeg blir så irritert på slike som deg. Når TS er så reflektert så har hun kanskje tatt disse valgene etter en god runde med seg selv, trenger vel ikke uttalelser som dette da. Og ofte ligger det ting bak som ikke vi andre skal eller trenger å vite om, da hjelper det lite med TA KONTROLL SELV blah blah. Anonymous poster hash: e09b2...20b Hmm..tja, mulig jeg tar feil. Men generelt er det best å ikke legge sitt liv i andres hender med mindre det er strengt strengt nødvendig. Hun nevnte ikke noe om sykdom og hyppige innleggelser i åpeningsinnlegget. Hadde hun gjort det hadde jeg kanskje unngått å svare(svare det jeg svarte) 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå