Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

En meget intressant artikkel i Aftenposten på nett...

Tom Cruse har BMI på 31

BMI er temmelig misvisende altså (det visste vi jo), men er det sånn at vi ikk elenger måles etter karakterene våre, jobbprestasjonene eller IQ'en, men BMI'en???

Er det karaktersvakt å ikke være sylslank?

Videoannonse
Annonse
Gjest GreenSky
Skrevet

Overhysteri, kaller jeg det. :-)

Gjest Anonymous
Skrevet

...og så jeg som trodde at Tom Cruise bare led av mental fedme... (for stort selvbilde)

:ler:

Skrevet
...og så jeg som trodde at Tom Cruise bare led av mental fedme... (for stort selvbilde)

:ler:

Det er udiskutabelt - men kroppslig er han jo ikke store flisa... Og han er veltrent.

Men er det ikke litt sørgelig da at folk skal ses på bakgrunn av et mål som ikke engang er nøyaktig???

Skrevet

Noen ganger kan det virke som vi er på vei inn i BMI-samfunnet ja. Hvis man faller utenfor normalen er man ikke god nok. Eller kanskje det bare er enda et utskillingskriterie; vi søker hvit kvinne i slutten av 20-årene med en BMI på under 25 med økonomisk utdannelse..

Jennifer

Skrevet

Vet du, det der syntes jeg var en skrekkelig GOD artikkel å få jeg!!

Dersom Tom Cruse er farlig overvektig og Richard Gere er overvektig pga BMI, så er jeg igrunnen ganske så slank med BMI som er langt lavere en gutta boys`!!! :ler:

*aline følte seg plutselig slank og veltrent*

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Nå er det jo kjent at BMI kan slå veldig feil ut, spesielt på veltrente menn. Hørte et sted at ifølge BMI var hele herrelandslaget i håndball overvektige. Jeg har også veid mer før, men vil påstå at jeg var "sunnere" enn det jeg var nå. Av den enkle grunn at jeg trente mer og hadde mye mer muskelmasse.

Skrevet

Det verste med alt fokuset på slanking og kropp er at jeg kjenner sjøl at jeg blir veldig påvirka. Jeg har blitt lengt mer kritisk til meg selv de siste årene - det kan selvfølgelig ha noe med alder å gjøre også - men det føles litt vondt... :-?

Jeg har ikke lyst til å bry meg om BMI og slanking - men jeg gjør det

Skrevet

Toby Maguire i Spider Man har også fått stor mage.. Men når jeg ser på bildet av Tom Cruise i Aftenposten ser det da ikke så ille ut? Han er og blir en kjekkas.. :wink:

Skrevet
Toby Maguire i Spider Man har også fått stor mage.. Men når jeg ser på bildet av Tom Cruise i Aftenposten ser det da ikke så ille ut? Han er og blir en kjekkas.. :wink:

Leste du ikke artikkelen? :o

Gjest TomKrus
Skrevet
Nå er det jo kjent at BMI kan slå veldig feil ut' date=' spesielt på veltrente menn. Hørte et sted at ifølge BMI var hele herrelandslaget i håndball overvektige. Jeg har også veid mer før, men vil påstå at jeg var "sunnere" enn det jeg var nå. Av den enkle grunn at jeg trente mer og hadde mye mer muskelmasse.[/quote']

I følge den artikkelen er det bedre at jeg veier 63.5 enn 87 (høyde 183). 63.5 veide jeg da jeg gikk på vgs. og da var jeg ganske så tynn. Tynn er jeg fortsatt, med 15 kg ekstra.

Skrevet

Veldig, veldig god artikkel!

Ikke minst at den gjør et poeng ut av at overvektig ikke nødvendigvis = sløv og usunn:

Vekt sier lite om helse: Aktive, "fete" personer har halv dødelighet i forhold til tynne, inaktive - og den samme som tynne, aktive mennesker.

Målt ut fra BMI er jeg klart overvektig, men våger likevel påstå jeg er sunnere enn de av mine venner som er sylslanke selv om de ligger på sofaen og stapper i seg potetgull; jeg både trener mer og har et langt mer fornuftig kosthold. :tunge1:

Skrevet
Overhysteri' date= kaller jeg det. :-)

:Nikke:

Skrevet
Veldig, veldig god artikkel!

Ikke minst at den gjør et poeng ut av at overvektig ikke nødvendigvis = sløv og usunn:

Målt ut fra BMI er jeg klart overvektig, men våger likevel påstå jeg er sunnere enn de av mine venner som er sylslanke selv om de ligger på sofaen og stapper i seg potetgull; jeg både trener mer og har et langt mer fornuftig kosthold. :tunge1:

Nettopp!

Skrevet

Ja, jeg vet om mange som tror at så lenge de er slanke så er det i orden, da trenger de ikke tenke på kosthold og trening. Det er tydelig at folk ikke tenker sunnhet når det gjelder livsstil, bare vekt. :roll:

Gjest Emera
Skrevet

I "gamle dager" hadde vi tabeller som viste hvor mye vi skulle veie. Altså; de anga en idealvekt i forhold til høyde, pluss/minus 10 prosent.

Så kom BMI inn. Den skulle være SÅ mye bedre, og alle (les: helsevesen) bet på.

Men BMI er jo akkurat det samme som de gamle tabellene! Forskjellen er kun at BMI lærer oss hvordan de regnet seg fram til de gamle tabellene!

Tabellene angir vekt i forhold til høye. BMI angir vekt i forhold til høyde.

Så da er vi like langt.

Enten det er tabeller eller BMI, hvis de ikke tar tilstrekkelig hensyn til forskjellig kroppsbygning, muskelmasse, arv osv., så er de ingenting verdt.

Da forblir de en tvangstrøye, hvis fremste funksjon er å pløye veien for slankeguruer med god forretningssans.

Gjest Étoile
Skrevet

Takk Suzy, trengte en sånn artikkel i dag!

Jeg håper virkelig ikke at vi måles etter BMI fremfor IQ el. karakterer i dagens samfunn, men det er klart at jeg ser gryende tendenser til det. Det er jo en generell oppfatning at man ikke kan være vellykket og ha suksess dersom man er overvektig, og det er ufattelig trist.

Det er vel flere enn meg som både en og flere ganger har tenkt: "Åh, hvis jeg bare hadde klart å slanke meg et par kilo, DA hadde nok alt ordnet seg". En ting er at det sjelden stemmer, noe annet er at vi faktisk tror det, ellers hadde det vel neppe vært slikt et slankehysteri i dagens samfunn.

Det er så sjelden det settes ett skille mellom slank kropp og sunn kropp. En slank kropp er ikke nødvendigvis sunn, og vice versa. Det er den sunne kroppen man burde strebe etter, ikke den slanke, men slik er det jo ikke.

Gjest Lady-M
Skrevet

Dummeste jeg har hørt! BMI tar jo ikke hensynt til benbygning eller musklemasse. Tom Cruise er meget veltrent, kan tenke meg han hadde en fettprosent på ca 14 i filmen Den siste samurai.

Jo mer jeg trener, jo høyere blir min BMI samtidig som fettprosenten er den samme. BMI er helt idiotisk spør du meg!

Gjest Anonymous
Skrevet

Men forklar nå en stakkar litt her:

Hvordan regner jeg ut BMI? Finnes det forresten en HMI (hjernemasseindeks - brain mass index)?

Jeg er akkurat nå 187 høy (stabilt) og veier 87,3 kilo (ustabilt). Er jeg døden nær, eller er det fortsatt håp?

:o

Skrevet

Du har en BMI på 24.9 Trøffel - klarte deg akkurat... Ikke spør om HMI kjære... :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...