AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2014 #1 Skrevet 7. oktober 2014 Hei! Jeg lurer litt på om det er vits/om jeg kan tjene på å ta opp studielån, selv om jeg har for høy formue til å få omgjort deler til stipend etter endt studie (går bachelor). Jeg tenker jo å putte lånet eventuelt BSU og høyrentekonto om jeg skulle ha tatt opp lånet, og evt. betale ned hele greia med engang tilbake når jeg er ferdig med studiene? Anonymous poster hash: dab71...512
ekkoet Skrevet 7. oktober 2014 #2 Skrevet 7. oktober 2014 Antakeligvis er det beste for deg å bare ta opp så mye lån du kan og spare pengene, gjerne på BSU om du har skattepliktig inntekt ved siden av. Du har antakeligvis ikke lyst til å betale dette lånet ned igjen når du er ferdig heller, det er et gunstig lån. Husk, dette gjelder KUN dersom du ikke bruker pengene, bruker du pengene på tull er det bedre å ikke ta opp lånet i det hele tatt. 1
teit1 Skrevet 7. oktober 2014 #3 Skrevet 7. oktober 2014 Anbefaler at du setter inn på BSU og BSU 2.0, og resten på sparekonto. Så lenge du ikke bruker pengene på tull, og faktisk sparer pengene lønner det seg jo. Du kan jo eventuelt bruke pengene på egenkapital for å kjøpe bolig? Eller nedbetale deler av boligen med lånekassen sitt lån (gunsitgere rente, og lån generelt med sine gode betingelser)
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2014 #4 Skrevet 7. oktober 2014 Takk for svar Men lurer forresten på om jeg da også burde ta opp skolepengelån også? Så dette kom med i lånekassekalkulatoren. Tenkte ikke å bruke noe av lånet til personlig forbruk/tull, har deltidsjobb som jeg lever av vedsiden av studiene Anonymous poster hash: dab71...512
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2014 #5 Skrevet 7. oktober 2014 Lurer også om det er for seint å søke om lån for dette året også, eller om jeg må vente til våren?? Anonymous poster hash: dab71...512
ekkoet Skrevet 7. oktober 2014 #6 Skrevet 7. oktober 2014 Om du har mulighet er det nok fordelaktig å ta opp så mye lån som du kan. Ellers finner du mye info enkelt tilgjengelig på lånekassens sider: http://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Slik-soker-du/Soknadsfrister/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå