AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2014 #1 Del Skrevet 7. oktober 2014 Fikk så lyst på lasagne idag. Har kun lager toro tidligere men tenkte å lage hjemmelaget idag. Disse ingrediensene har jeg: pastaplater, tomat, gullerot, selleri, løk, hvitløk, melk og ingredienser til hvit saus, ost, kjøttdeig og forskjellige tørkede urter. Har dere noen gode og enkle oppskrifter? Noen viktige ingredienser man MÅ ha som jeg ikke har listet opp?Anonymous poster hash: 09b43...99d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2014 #2 Del Skrevet 7. oktober 2014 Lag tomatsaus med tomat, gulrot, sellerirot, løk/hvitløk, og litt tørkede urter. Finhakk grønnsakene og kok de med litt vann til de blir møre. for fyldigere tomatsaus kan du tilsette litt tomatpure eller kechup. Smak til med salt og pepper. Brun kjøttdeigen og bland den med tomatsausen. Lag vanlig hvit saus/ostesaus Smør en ildfast form og legg lagvis, begynn med hvit saus i bunnen, så plater, hvit saus, kjøttsaus, hvitsaus, plater, hvit saus, kjøttsaus, hvit saus, plater, hvit saus på toppen. Dekk med aluminiumsfolie og sett i ovnen 200 gr, 30-40 min. Ta av aluminiumsfolien og legg på ost, gratiner i 10-15 min. Anonymous poster hash: be9bd...2c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvist Skrevet 7. oktober 2014 #3 Del Skrevet 7. oktober 2014 Omtrent sånn jeg gjør det også. Bortsett fra det med å koke grønnsakene i vann. De koker da i sausen? Jeg bruker hermetiske tomater fordi det er lettvint å slippe å flå dem, og lar sausen koke så lenge jeg har tid til. En halvtime er greit, en time er bedre Og da trenger du i hvertfall ikke ketchup i, gulrøttene er vanligvis søte nok til å balansere tomatene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2014 #4 Del Skrevet 7. oktober 2014 Omtrent sånn jeg gjør det også. Bortsett fra det med å koke grønnsakene i vann. De koker da i sausen? Jeg bruker hermetiske tomater fordi det er lettvint å slippe å flå dem, og lar sausen koke så lenge jeg har tid til. En halvtime er greit, en time er bedre Og da trenger du i hvertfall ikke ketchup i, gulrøttene er vanligvis søte nok til å balansere tomatene. Jeg tolket det som at det var ferske tomater, og de er gjerne litt tørrere enn hermetiske. Bruker man hermetiske trenger man ikke bruke vann, i såfall bare bittelitt. Anonymous poster hash: be9bd...2c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2014 #5 Del Skrevet 7. oktober 2014 Omtrent sånn jeg gjør det også. Bortsett fra det med å koke grønnsakene i vann. De koker da i sausen? Jeg bruker hermetiske tomater fordi det er lettvint å slippe å flå dem, og lar sausen koke så lenge jeg har tid til. En halvtime er greit, en time er bedre Og da trenger du i hvertfall ikke ketchup i, gulrøttene er vanligvis søte nok til å balansere tomatene. Sånn lager jeg kjøttsaus til pasta. Lar de koke lenge for best smak. Så man kan egentlig bare lage en vanlig kjøttsaus? Tenkte det var noe spesielt med lasagnesaus TsAnonymous poster hash: 09b43...99d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Muscae Skrevet 7. oktober 2014 #6 Del Skrevet 7. oktober 2014 Jeg pleier å steke kjøttdeigen, ha i litt olje, løk og hvitløk og la det surre litt. Deretter har jeg i et par spiseskeier med tomatpure, som får steke litt sammen med det andre. Dette fjerner den bitre smaken som tomatpure gir. Så har jeg i en boks hermetiske tomater, og ca en desiliter vann. Krydrer med litt salt, pepper, og masse oregano og basilikum. Lar det koke mens jeg lager ostesaus. Har ikke pleid å ha grønnsaker i, men vet mange bruker det. Ostesaus kan du lage så mye som du liker. Noen liker lite, vi liker masse, så jeg lager på nesten en liter melk. Lasagnen blir veldig fyldig, men samtidig mild. Parmesanost i sausen er veldig godt. Jeg pleier også å sette klokken på ca 20 minutter, og så legger jeg over alu.folie så ikke osten blir brun. Steker videre i 15-20 min med folie på. Da blir osten perfekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2014 #7 Del Skrevet 7. oktober 2014 Jeg pleier å steke kjøttdeigen, ha i litt olje, løk og hvitløk og la det surre litt. Deretter har jeg i et par spiseskeier med tomatpure, som får steke litt sammen med det andre. Dette fjerner den bitre smaken som tomatpure gir. Så har jeg i en boks hermetiske tomater, og ca en desiliter vann. Krydrer med litt salt, pepper, og masse oregano og basilikum. Lar det koke mens jeg lager ostesaus. Har ikke pleid å ha grønnsaker i, men vet mange bruker det. Ostesaus kan du lage så mye som du liker. Noen liker lite, vi liker masse, så jeg lager på nesten en liter melk. Lasagnen blir veldig fyldig, men samtidig mild. Parmesanost i sausen er veldig godt. Jeg pleier også å sette klokken på ca 20 minutter, og så legger jeg over alu.folie så ikke osten blir brun. Steker videre i 15-20 min med folie på. Da blir osten perfekt. Hvordan lager du ostesausen? Har ei lita jente som også skal spise så prøver å få i så mye grønnsaker som mulig. TsAnonymous poster hash: 09b43...99d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ciegus Skrevet 7. oktober 2014 #8 Del Skrevet 7. oktober 2014 Sånn lager jeg kjøttsaus til pasta. Lar de koke lenge for best smak. Så man kan egentlig bare lage en vanlig kjøttsaus? Tenkte det var noe spesielt med lasagnesaus TsAnonymous poster hash: 09b43...99d Ja, du kan lage en vanlig kjøttsaus. La det gjerne koke lenge, jeg pleier å la det koke to timer (med kjøttdeigen i), og har i en dæsj vin på slutten (balsamicoeddik kan også fungere). Vinen er virkelig prikken over i-en. For å variere smaken fra "vanlig kjøttsaus" kan du jo variere med krydder, dvs ikke krydre på helt samme måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ciegus Skrevet 7. oktober 2014 #9 Del Skrevet 7. oktober 2014 Hvordan lager du ostesausen? Har ei lita jente som også skal spise så prøver å få i så mye grønnsaker som mulig. TsAnonymous poster hash: 09b43...99d Jeg lager vanlig hvitsaus og blander i revet ost på slutten (google bechamelsaus). Er jeg lat blander jeg bare revet ost i et beger med creme fraiche + krydder (urter, salt, pepper) og bruker det som hvit saus, men det beste er å lage en skikkelig saus syns jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Muscae Skrevet 7. oktober 2014 #10 Del Skrevet 7. oktober 2014 Hvordan lager du ostesausen? Har ei lita jente som også skal spise så prøver å få i så mye grønnsaker som mulig. TsAnonymous poster hash: 09b43...99d Jeg smelter smør i en kjele, har i mel og blander godt. Visper inn melken, og lar det koke opp under stadig visping (for å unngå klumper). Lar det koke i minimum ti minutter (for å koke bort melsmaken, saus som smaker mel er ikke godt). Krydrer med salt, pepper og muskatnøtt. Deretter tar jeg kjelen av varmen og blander inn en liten neve med ost, og litt parmesanost. Jeg pleier ikke å la osten koke med, for da synes jeg ofte det blir litt kornete. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nickandj Skrevet 7. oktober 2014 #11 Del Skrevet 7. oktober 2014 Jeg lager bare med kjøttdeig (kjøttdeig, hermetiske tomater, tomatpuré, løk, hvitløk og diverse krydder), cottage cheese i steden for hvitsaus og squash i stedenfor pasta. Supergodt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Emma* Skrevet 7. oktober 2014 #12 Del Skrevet 7. oktober 2014 Jeg bruker oppskriften fra Trines Matblogg som heter 'Lasagne til mafian' eller noe sånt. Har masse godt som gir masse smak i seg: (rødvin blant annet.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vaffel Skrevet 8. oktober 2014 #13 Del Skrevet 8. oktober 2014 Jeg er en av mange som dropper den hvite sausen i lasagnen, dette har jeg både vokst opp med og erfart at venner og bekjente gjør også. Trikset for å få en god kjøttsaus i tillegg til det andre har nevnt i tråden er å bruke mer oregano, basilikum og estragon enn man strengt tatt tror er nødvendig. Istedet for å balansere retten med den hvite sausen har jeg fløte og melk i kjøttsausen, som gir en fyldigere saus For de som har barn er lasagne en god måte å ha grønnsaker i en god rett, med finhakket løk, gulrøtter, seleri et. I tillegg serverer jeg alltid med en frisk og god salat, samt hvitløksbaguetter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chloe- Skrevet 8. oktober 2014 #14 Del Skrevet 8. oktober 2014 Jeg smelter smør i en kjele, har i mel og blander godt. Visper inn melken, og lar det koke opp under stadig visping (for å unngå klumper). Lar det koke i minimum ti minutter (for å koke bort melsmaken, saus som smaker mel er ikke godt). Krydrer med salt, pepper og muskatnøtt. Deretter tar jeg kjelen av varmen og blander inn en liten neve med ost, og litt parmesanost. Jeg pleier ikke å la osten koke med, for da synes jeg ofte det blir litt kornete. Litt off topic, men hvordan unngår du at den hvite sausen smaker grøt? Skjer hver eneste gang jeg forsøker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
emilia12 Skrevet 8. oktober 2014 #15 Del Skrevet 8. oktober 2014 Litt off topic, men hvordan unngår du at den hvite sausen smaker grøt? Skjer hver eneste gang jeg forsøker. Enda mer of topic, men jeg lager av og til smørgrøt og det er jo bare tykk hvitsaus. Er det det som er problemet hos deg? Att den blir for tykk og grøtete? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chloe- Skrevet 8. oktober 2014 #16 Del Skrevet 8. oktober 2014 Enda mer of topic, men jeg lager av og til smørgrøt og det er jo bare tykk hvitsaus. Er det det som er problemet hos deg? Att den blir for tykk og grøtete? Konsistensen er forsåvidt fin (som hvit saus skal være), men det smaker bare grøt. Selv etter krydderier. Koker forresten enda kortere enn personen jeg siterte.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Muscae Skrevet 8. oktober 2014 #17 Del Skrevet 8. oktober 2014 Konsistensen er forsåvidt fin (som hvit saus skal være), men det smaker bare grøt. Selv etter krydderier. Koker forresten enda kortere enn personen jeg siterte.. du må koke den lenge. Minimum ti minutter, ellers smaker den mel. Og ha i osten etter at sausen er ferdig å koke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chloe- Skrevet 8. oktober 2014 #18 Del Skrevet 8. oktober 2014 du må koke den lenge. Minimum ti minutter, ellers smaker den mel. Og ha i osten etter at sausen er ferdig å koke. Ja, men da går den bare fra melsmak til grøtsmak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvist Skrevet 8. oktober 2014 #19 Del Skrevet 8. oktober 2014 Ja, men da går den bare fra melsmak til grøtsmak. Har du feil forhold mellom smør og mel? Jeg er oppvokst med spiseforstyrret mor med smørangst, hennes saus smaker grøtaktig. Jeg lager med mer smør, og forsyner meg heller litt mindre. Jeg måler ikke, men smeltet smør tilsatt mel skal fortsatt være mykt, det skal ikke være så mye mel at du får en fast klump. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå