mchb Skrevet 7. oktober 2014 #1 Skrevet 7. oktober 2014 Jeg personlig elsker julen! Gaver, pynt, musikk, lukt, kaker, familie, mat, belysning - Elsker alt ved det. Men samboeren min gjør altså ikke det.. det plager meg veldig, for hver gang jeg nevner det får jeg bare negative kommentarer og uffing. Jeg har prøvd å gjøre julen her hjemme koselig ved å pynte litt fint (moderne og minimalistisk som han liker det), lage gode kaker jeg vet han liker, setter på julefilmer og laget pakkekalender til han, men han setter ikke pris på det. Jeg har også prøvd å snakke med han om det noen ganger og spurt hvorfor han ikke liker det.. kanskje noe i oppveksten tenkte jeg? Men familien hans er jo verdens koseligste mennesker som gjør julen til en fryd. Noen som har tips? Andre som opplever det samme? Er faktisk ganske sårt for meg Har så utrolig lyst til å glede entusiasmen min med han, jeg får så god og varm følelse rundt juletider og sitter allerede med julefølelse nå i starten av Oktober Jeg presser det heller ikke på han hvis dere fikk inntrykk av det! Jeg prøver å gjøre det moderat, men koselig.. Vet ikke hva jeg skal gjøre
FruRaeder Skrevet 7. oktober 2014 #2 Skrevet 7. oktober 2014 Stress kanskje? Har han julefri? Ikke alle er så begeistret for det. Samboeren min var ikke begeistret for fri og i hvert fall ikke jul, men i fjor var det han som startet pyntingen, 2 uker før jul. :O Det var visst pga familiære grunner da.
mchb Skrevet 7. oktober 2014 Forfatter #3 Skrevet 7. oktober 2014 Stress kanskje? Har han julefri? Ikke alle er så begeistret for det. Samboeren min var ikke begeistret for fri og i hvert fall ikke jul, men i fjor var det han som startet pyntingen, 2 uker før jul. :O Det var visst pga familiære grunner da. Kan hende det er stress.. Han har vært litt depressiv før vi møttes. Han har faktisk spart en uke fri i år som han skal ta til juleuka, så ikke vet jeg! Får vel bare prøve å gjøre ting koselig
FruRaeder Skrevet 7. oktober 2014 #4 Skrevet 7. oktober 2014 Kan hende det er stress.. Han har vært litt depressiv før vi møttes. Han har faktisk spart en uke fri i år som han skal ta til juleuka, så ikke vet jeg! Får vel bare prøve å gjøre ting koselig Jeg har i hvert fall bestemt at det ikke blir storrengjøring ol. før jul. Prøver å stresse ned slik at julen kan bli en avslappende og hyggelig tid. Tror mange legger for mye i det, og da blir det mer mas enn koselig. 3
mchb Skrevet 7. oktober 2014 Forfatter #5 Skrevet 7. oktober 2014 Jeg har i hvert fall bestemt at det ikke blir storrengjøring ol. før jul. Prøver å stresse ned slik at julen kan bli en avslappende og hyggelig tid. Tror mange legger for mye i det, og da blir det mer mas enn koselig. Hehe, for meg er det ikke stressende, jeg elsker å være på farten i desember! Det er nettopp det som gjør meg rolig og avslappet, spesielt å gå på kjøpesentre med skikkelig julestemning Tviler på at det er der det ligger, har bare bodd sammen et år, så han har ikke sett den ekstreme siden av meg.. Hva gjør du ellers til jul for å gjøre det koselig?
FruRaeder Skrevet 7. oktober 2014 #6 Skrevet 7. oktober 2014 (endret) Hehe, for meg er det ikke stressende, jeg elsker å være på farten i desember! Det er nettopp det som gjør meg rolig og avslappet, spesielt å gå på kjøpesentre med skikkelig julestemning Tviler på at det er der det ligger, har bare bodd sammen et år, så han har ikke sett den ekstreme siden av meg.. Hva gjør du ellers til jul for å gjøre det koselig? Noen liker det ja. Min kjære hater det. Prøver å holde det ryddig. Tar meg av juleshoppingen som gjør sambo gal. Julepynt. Frokost med nybakte rundstykker og kakao en gang i blant. Julekort som forteller hvor mye jeg setter pris på han. En flaske flott whisky til han. Baileys på meg. Lager gjerne voksenkakao slik at vi kan sitte ute med levende lys å se på nordlyset. Egentlig som alle andre dager, bare at jeg prøver å være ekstra positiv og gi mer oppmerksomhet. Vil at han skal ha fine opplevelser i julen. Endret 7. oktober 2014 av seductive
mchb Skrevet 7. oktober 2014 Forfatter #7 Skrevet 7. oktober 2014 Noen liker det ja. Min kjære hater det. Prøver å holde det ryddig. Tar meg av juleshoppingen som gjør sambo gal. Julepynt. Frokost med nybakte rundstykker og kakao en gang i blant. Julekort som forteller hvor mye jeg setter pris på han. En flaske flott whisky til han. Baileys på meg. Lager gjerne voksenkakao slik at vi kan sitte ute med levende lys å se på nordlyset. Egentlig som alle andre dager, bare at jeg prøver å være ekstra positiv og gi mer oppmerksomhet. Vil at han skal ha fine opplevelser i julen. Hørtes utrolig koselig ut! Hvertfall med nordlys fikk julestemning bare av å lese,hihi. Nå gleder jeg meg masse til jul, skal prøve å gjøre ting så lite masete men koselig som mulig 1
Gjest Geit Skrevet 7. oktober 2014 #8 Skrevet 7. oktober 2014 Med fare for å virke som Grinchen selv, har du allerede begynt med juleprat? Jeg hadde ikke akkurat utvist entusiasme hvis noen begynte å diskutere jul med meg i oktober, altså. Da hadde det blitt negativitet og uffing, er jeg redd. Er det mulig at det er du som blir så ivrig, at han oppfatter det som masete og blir lei? Og uten å vite noe om dere, så er det flere måter å forholde seg til jula på, uten at det trenger å handle om at noen skal forandres eller at noe er riktigere enn det andre. Selv blandt de som ikke direkte misliker jul og alt den står for, så finnes det da mange andre måter å forholde seg til jul på enn de som blir aller mest ivrig med stæsj, pynt, kjøpesenter, julefilmer osv. Noen setter pris på ro og fred, og at rammene rundt selve jula er enklere. Han burde helt klart la være å skape negativitet rundt jula, når det er noe som er viktig for deg, men kanskje handler det er om å komme frem til et kompromiss eller å justere forventingene dine til han enn det handler om å prøve å "omvende" fyren med enda mer julegreier? Det er godt mulig at flere forsøk på å introdusere mer av det vil virke mot sin hensikt, tenker jeg. 2
mchb Skrevet 7. oktober 2014 Forfatter #9 Skrevet 7. oktober 2014 Med fare for å virke som Grinchen selv, har du allerede begynt med juleprat? Jeg hadde ikke akkurat utvist entusiasme hvis noen begynte å diskutere jul med meg i oktober, altså. Da hadde det blitt negativitet og uffing, er jeg redd. Er det mulig at det er du som blir så ivrig, at han oppfatter det som masete og blir lei? Og uten å vite noe om dere, så er det flere måter å forholde seg til jula på, uten at det trenger å handle om at noen skal forandres eller at noe er riktigere enn det andre. Selv blandt de som ikke direkte misliker jul og alt den står for, så finnes det da mange andre måter å forholde seg til jul på enn de som blir aller mest ivrig med stæsj, pynt, kjøpesenter, julefilmer osv. Noen setter pris på ro og fred, og at rammene rundt selve jula er enklere. Han burde helt klart la være å skape negativitet rundt jula, når det er noe som er viktig for deg, men kanskje handler det er om å komme frem til et kompromiss eller å justere forventingene dine til han enn det handler om å prøve å "omvende" fyren med enda mer julegreier? Det er godt mulig at flere forsøk på å introdusere mer av det vil virke mot sin hensikt, tenker jeg. Har absolutt ikke begynt å prate om jul til han! Prater ikke så mye rundt det sånn egentlig, blir til at jeg bare gjør ting. Eneste er at jeg har spurt han om hvorfor han ikke liker det. Han mislikte julen før vi begynte å "feire" høytiden sammen, så tror ikke det bunner i det. Vet det hørtes veldig overdådig ut når jeg skrev om det.. det er ikke sånn det er her hjemme selvom det er sånn inni hodet mitt
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2014 #10 Skrevet 7. oktober 2014 Jeg er langt mer begeistret for julen enn min mann, men ingen av oss trenger å fikses for det. Jeg bare koser meg med mine puslerier, og han setter pris på fridager og ribbe. Jeg pynter ikke før skolen tar juleferie, og tar meg fri med ungene når de tar juleferie slik at vi kan gå litt førjulshygge sammen. Bare kos deg med ditt og la ham være som han er.Anonymous poster hash: 72c56...2c4
mchb Skrevet 7. oktober 2014 Forfatter #11 Skrevet 7. oktober 2014 Jeg er langt mer begeistret for julen enn min mann, men ingen av oss trenger å fikses for det. Jeg bare koser meg med mine puslerier, og han setter pris på fridager og ribbe. Jeg pynter ikke før skolen tar juleferie, og tar meg fri med ungene når de tar juleferie slik at vi kan gå litt førjulshygge sammen. Bare kos deg med ditt og la ham være som han er.Anonymous poster hash: 72c56...2c4 Men jeg prøver jo ikke å fikse han? Jeg vil dele min glede rundt julen. Jeg merker veldig til negativiteten hans og da blir det vanskelig for meg å kose meg med det. 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2014 #12 Skrevet 7. oktober 2014 Men jeg prøver jo ikke å fikse han? Jeg vil dele min glede rundt julen. Jeg merker veldig til negativiteten hans og da blir det vanskelig for meg å kose meg med det. La være å "dele din glede", og da vil ikke han ha noe å være negativ til.Anonymous poster hash: 72c56...2c4 2
mchb Skrevet 7. oktober 2014 Forfatter #13 Skrevet 7. oktober 2014 La være å "dele din glede", og da vil ikke han ha noe å være negativ til.Anonymous poster hash: 72c56...2c4 Så da mener du at jeg bare burde slutte å feire jul fordi sambo tilsynelatende "bare er litt vanskelig" (mtp at han sier han ikke har noen grunn til å ikke like julen). Det her betyr jo mye for meg. Dessuten er det vanskelig å ikke dele gleden på en 40kvm2 leilighet.. 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2014 #14 Skrevet 7. oktober 2014 Så da mener du at jeg bare burde slutte å feire jul fordi sambo tilsynelatende "bare er litt vanskelig" (mtp at han sier han ikke har noen grunn til å ikke like julen). Det her betyr jo mye for meg. Dessuten er det vanskelig å ikke dele gleden på en 40kvm2 leilighet.. Selvfølgelig skal du ikke slutte å feire jul!?! Men du trenger ikke snakke om jula eller pynte mye før ca 21.-22. desember. Og i jula fokuserer du på å gjøre ting som gjør deg glad og ha det hyggelig sammen med samboeren og familien osv, ikke på å få samboeren din til å føle noen spesiell glede over jula. Gled deg i førjulstiden, kos deg! Men la det ligge hjemme, i hver fall til det faktisk er jul.Anonymous poster hash: 72c56...2c4 3
Gjest The damned Skrevet 7. oktober 2014 #15 Skrevet 7. oktober 2014 Jeg er oppvokst med en familie som elsker jul, så jeg er jo veldig glad i jul selv Men samboeren min er ikke glad i jul. Hele familien hans er sånn, og i år skal jeg mest sannsynlig feire med dem. Gruer meg litt, for er redd for at de skal ødelegge hele kvelden med negativitet. De har ingen tradisjoner, så tror han er oppvokst med at det bare er styr. I begynnelsen prøvde jeg å omvende han, men det gikk ikke særlig bra. Men jeg gjør ting jeg syns er koselig og prøver å kose meg selv om han ikke liker det. Påstår han i hvert fall, for han liker noen ting har jeg merket. Han liker jo god mat, julekaker og var jo ganske så fornøyd med fjorårets ølkalender Jeg prøver bare å ikke ta helt av, men hadde jeg vært sammen med en som virkelig likte jul så tror jeg at det hadde vært mye mer pynting og juleaktiviteter
Luckiness Skrevet 7. oktober 2014 #16 Skrevet 7. oktober 2014 Tja, noen er jo bare slik at de ikke er så begeistret for julen. Sikkert ikke fordi de direkte hater julen, men kanskje de forbinder det med stress og mas. At hele desember (og gjerne fler) månde går vekk til masse "julekav". Du bør hvertfall slutte å gi ham pakkekalender, da føler han nok hvertfall at du drar han inn i alt julestyret Men det virker jo ikke som om du drar han med inn i stresset. Det er jo du som pynter, baker, du ordner sikkert gavene, du finner filmer...Så jeg skjønner ikke helt hvorfor han skal være så negativ til det. Kanskje han har en annen hobby han bruker en del tid på? Isåfall så er det jo gjerne jul som er din "hobby". Noe han kan ta hensyn til og ikke være negativ hele tiden. Er vel ikke så gale å se en julefilm med kjæresten i armkroken en og annen gang. Egentlig vet jeg ikke hva du skal gjøre! Men jeg forstår deg hvertfall godt, det er jo kjedelig å ikke selv kunne glede seg helt fordi en kjæreste er negativ til det. Og det hjelper vel gjerne ikke å prate med han heller...Han synes vel garantert det er teit dersom du føler deg såret over noe slikt som å ikke få maksimalt ut av juleperioden. Egentlig typisk menn å ikke forstå slik Kanskje du heller får dra med venninner å kjøpe julegaver, ha filmkvelder med venninner, bake, ha juleverksted...Slik du har noen andre å dele gleden med Du må hvertfall ha en god før-jul, jul og juleforberedelser
kaprifolen Skrevet 8. oktober 2014 #17 Skrevet 8. oktober 2014 Jeg er ikke enig i at du skal trenge å dempe deg så veldig så lenge han ikke en gang kommer med en god grunn. Men du trenger kanskje ikke dytte på han julekalender osv? For deg er det omsorg, kos og julemoro, for han er det kanskje en unødvendig gest han bare føler seg forpliktet til å vise entusiasme for? Uansett setter han tydeligvis ikke pris på det, og da er jo moroa litt borte? Lag pakkekalender til seg selv, og la den inkludere sexy undertøy, en vin dere kan dele osv, så kanskje han også får positive følelser knyttet til kalender?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå