Gå til innhold

Leverte ikke skattekort - har betalt 50% skatt alle måndene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heihei. Det har seg slik at jeg ikke leverte skattekort til arb. giver, så jeg har blitt trukket 50% siden vinter… Vil jeg få dette igjen til sommeren, eller hva skjer nå egentlig? :/

Anonymous poster hash: 8b038...02c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får det igjen til sommeren.

Anonymous poster hash: a6b39...1c4
  • Liker 2
Skrevet

Som sagt ovenfor så får du overskuddet igjen, det blir en fin "overraskelse" til neste sommer :) Jeg for min del, pleier å betale litt mer i skatt enn jeg trenger, kun for å få igjen på skatten.

Anonymous poster hash: f5c6e...dc7
Skrevet

Skattekortet ditt skal være elektronisk tilgjengelig for arbeidsgiver.

Logg deg inn på altinn.no for å godta bruk av elektronisk skattekort samt sjekke at detaljene dine stemmer.

Om du får tilbakebetalt skatten nå, eller om du må vente til årsoppgjøret, beror på lønningskontoret ditt.

Hvis de ikke kan hjelpe deg med etterbetaling ville jeg lagt meg på en veldig lav skatteprosent nå i årets siste måneder.

• Liker 4
Skrevet

Skattekortet ditt skal være elektronisk tilgjengelig for arbeidsgiver.

Logg deg inn på altinn.no for å godta bruk av elektronisk skattekort samt sjekke at detaljene dine stemmer.

Om du får tilbakebetalt skatten nå, eller om du må vente til årsoppgjøret, beror på lønningskontoret ditt.

Hvis de ikke kan hjelpe deg med etterbetaling ville jeg lagt meg på en veldig lav skatteprosent nå i årets siste måneder.

Hva mener du med det siste der? Kan jeg risikere å ikke få alt tilbake? :/ Hææ...

Skrevet

Hva mener du med det siste der? Kan jeg risikere å ikke få alt tilbake? :/ Hææ...

Joda, men det kan hende du må vente til du "får igjen på skatten".

Jeg ville justert skattekortet for årets siste måneder, og så lagt meg 10% under der igjen. Det er jo på en måte å "hente ut" litt skattepenger uten å måtte vente til sommeren.

Kanske noen andre kan forklare det bedre enn meg?

• Liker 3
Skrevet

Har du betalt for mye skatt, så får du det tilbake. Siden du har betalt altfor mye over en periode har du et godt slingringsmonn fram til nyttår, sånn at du kan betale mindre skatt ut året uten fare for baksmell.

Skrevet

Joda, du får det garantert tilbake ved skatteoppgjøret neste sommer. Det hun mente var at om du ikke ønsker å vente så lenge, så kan du regne ut hva skatten din burde ha vært (finnes kalkulatorer på skatteetatens sider), og så be lønningsansvarlig på jobb trekke 10% mindre enn det (da må du vel levere skattekort først, men det ordner du i en fei elektronisk, så ber du bare arb.giver hente det på nett).

Om du ikke har noe hastverk med å få pengene og klarer deg fint økonomisk, så kan du såklart vente til i sommer.

Anonymous poster hash: 45677...73b

Skrevet

Okei, det oppklarte! Jeg velger å se på dette som en slags "tvungen (uviten) sparing" ha ha :) Har lagt meg på 5% nå fremover..

Takk!

Gjest Violetta
Skrevet

Men har ikke arbeidsgiver reagert? Er du sikker på at du jobber hvitt?

Skrevet

Hvis det hadde vært svart jobbing hadde det vel vært rart å trekke 50% skatt, syns du ikke?

• Liker 22
Skrevet

Hvordan er det mulig å skatte 50% og ikke vite det? Fikk du ikke lønnsslipp hver mnd? Skrev dere ikke arbeidskontrakt der det blant annet står hva lønna er?

Anonymous poster hash: 834b4...0ce
Skrevet

Hvis det hadde vært svart jobbing hadde det vel vært rart å trekke 50% skatt, syns du ikke?

Dagens :fnise:

Anonymous poster hash: 8c793...327

• Liker 4
Skrevet

Hehe, jeg jobber i en stor matkjede, så nei. Tror ikke han hadde brydd seg. Jeg tror han hater meg, forresten. Virker slik. :vetikke:

Tror dere han vet at det blir trukket 50% av lønna? Hvorfor sier han ingenting? (Vet det er mitt ansvar, men uansett..) Hørte et eller annet sted at arb giver kunne ta av disse pengene?

TS

Skrevet

Stor humor. Svart arbeid, hvorav halvparten av pengene går til staten.

Anonymous poster hash: 335d3...8a9

• Liker 3
Gjest gurimalla
Skrevet

Hørte et eller annet sted at arb giver kunne ta av disse pengene?

TS

Ta hvilke penger? Har du hørt at arbeidsgiver kan ta lønna di eller skattepengene dine?

Skrevet

Ta hvilke penger? Har du hørt at arbeidsgiver kan ta lønna di eller skattepengene dine?

Skattepenger

Skrevet

Skattepenger

Arbeidsgiver kan ikke ta noen av de pengene. De er registrert som skattet av deg, og hvis du har skattet mer enn du hadde trengt får du igjen pengene. Arbeidsgiver kan ikke blande seg inn i den prosessen.

Anonymous poster hash: 335d3...8a9

• Liker 2
Skrevet

Hehe, jeg jobber i en stor matkjede, så nei. Tror ikke han hadde brydd seg. Jeg tror han hater meg, forresten. Virker slik. :vetikke:

Tror dere han vet at det blir trukket 50% av lønna? Hvorfor sier han ingenting? (Vet det er mitt ansvar, men uansett..) Hørte et eller annet sted at arb giver kunne ta av disse pengene?

TS

Han, er det sjefen din du mener? Jeg antar det er en økonomiansvarlig som kjører lønninger. Men hvorfor de ikke har hentet skattekortet ditt elektronisk er jo litt rart.

Hvordan mener du arbeidsgiver kan ta skattepengene dine? Skatten din blir jo betalt inn til skattekontoret i kommunen du bor. Det er ikke arbeidsgiver som styrer de pengene.

Gjest Violetta
Skrevet

Selv om arbeidsgiver trekker skatt er det ikke en selvfølge at den betales videre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...