Gå til innhold

Hva gjør man med en svineknoke?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har lagt merke til at svineknoke er veldig billig i butikken, jeg lurer på hva man lager av dette? Jeg kunne tenke meg å handle inn dette iblant, som fattig student er dette en god og billig kilde til proteiner.

Anonymous poster hash: 52c7f...020

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du legger den i vann og koker på svak varme i 2.5-3 timer.

Kjøttet kan du bruke i lapskaus, supper eller min favoritt: Med vossakorv og kålrabistappe.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan lage mye :)
Bare husk om svineknoken er saltet eller røkt, så bør du vanne den ut..

(Man trenger ikke å vanne den ut, vi gjør det ikke hjemme da min familie ELSKER salt mat...Men om du ikke er så glad i salt mat, så bør du vanne ut og heller tilsette mer salt senere :) )

Endret av The Tardis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Røkt svineknoke trenger som regel ikke å vannes ut. Salt svinekoke, derimot, må vannes ut.

Jeg bruker ofte røkt svineknoke til suppe, koker den et par timer, renser og tilsetter diverse rotgrønnsaker og spelt eller bygg i kraften og legger oppskåret kjøtt tilbake i suppa før servering. Godt med laurbærblad, timian og persille i.

Røkt svineknoke er også godt med poteter og kålrabistappe.

Salt svineknoke funker godt som som basis for kraft for og tilbehør til raspeball (men bør gjerne vannes ut først).

Svineknoke som ikke er røkt eller saltet tilberedes best på den tyske måten, som Schweinshaxe. Her er en enkel og god oppskrift:

http://dentistvschef.wordpress.com/2013/12/06/schweinshaxe-recipe-crispy-roasted-pork-knuckle-or-ham-hock-step-by-step/

Kan f.eks. også mekkes med asiatiske krydre (f.eks. fivespice) og wokede grønnsaker for tilbehør for variasjon.

Endret av ashera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en røkt svineknoke i leirgryte nå . Lav varme over natten . Hadde oppi selerirot, løk, hvitløk , gulrot, pepper , laurbær , stjerneanis .

Tenkte og servere i morgen med poteter , kåkrabistappe pg saus av kraften.

Spent :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kok svineknoken i vann i tre timers tid, til kjøttet begynner å falle av knoken, sil av vannet og bruk det til å lage basis for enten suppe eller lapskaus.

Plukk kjøttet fra knoken.

Skjær sellerirot, kålrot, gulrot, persillerot, pastinakk, poteter og purre i biter og legg det i kokekraften fra knoken, tilsett litt mer vann, småkok i halvannen time, tilsett knokekjøttet mot slutten. Server.

Evt, bruk samme grønnsaker, bruk knokekraften som basis for en hvit saus og lag lapskaus på omtrent samme måten. Småkok i ca tre timer til potetene blir ganske mos. Tilsett knokekjøttet mot slutten av koketiden.

For de som mener at saltet svineknoke bør vannes ut; da forsvinner masse av den gode smaken som ligger i knoken og basisen for en god høstgryte/suppe. Mulig det er fordi jeg er vestlending og vant til salt mat at jeg synes det er dumt å vanne den ut. :P Røkt svineknoke bør derimot vannes litt ut, da den er mye tørrere enn den saltede, slik at kjøttet i den blir mer som tørket kjøtt enn som "ferskt" kjøtt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kok svineknoken i vann i tre timers tid, til kjøttet begynner å falle av knoken, sil av vannet og bruk det til å lage basis for enten suppe eller lapskaus.

Plukk kjøttet fra knoken.

Skjær sellerirot, kålrot, gulrot, persillerot, pastinakk, poteter og purre i biter og legg det i kokekraften fra knoken, tilsett litt mer vann, småkok i halvannen time, tilsett knokekjøttet mot slutten. Server.

Evt, bruk samme grønnsaker, bruk knokekraften som basis for en hvit saus og lag lapskaus på omtrent samme måten. Småkok i ca tre timer til potetene blir ganske mos. Tilsett knokekjøttet mot slutten av koketiden.

For de som mener at saltet svineknoke bør vannes ut; da forsvinner masse av den gode smaken som ligger i knoken og basisen for en god høstgryte/suppe. Mulig det er fordi jeg er vestlending og vant til salt mat at jeg synes det er dumt å vanne den ut. :P Røkt svineknoke bør derimot vannes litt ut, da den er mye tørrere enn den saltede, slik at kjøttet i den blir mer som tørket kjøtt enn som "ferskt" kjøtt.

Ja det er jo hva du er vant med da :fnise:

Jeg klarer ikke salt mat - Bortsett fra pinnekjøtt... xD

Foreldrene mine derimot elsker salt, gjerne koker kjøttsuppe på saltet svineknoke og fenalår...Og bruker enda mer salt ved bordet..

Jeg..Vel jeg kan spise ett kokt egg og føle saltsmaken fra den :P

Er ikke så glad i salt mat :fnise:

Men svineknoke er godt til lapskaus mmnom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest The damned

Ok, lagde lapskaus på saltet svineknoke og tenkte ikke på at jeg kunne vanne den ut.

Var egentlig den verste lapskausen jeg noen gang har smakt, men jeg er ikke glad i salt mat utenom spekemat da.

Jaja, da vet jeg det til neste gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...