Gå til innhold

Er det uhørt at mannen tar etternavn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min kjæres etternavn er et veldig vanlig -sen navn (Hansen, Olsen, Pettersen etc) i helgen sa han at han ønsker å ta mitt etternavn (som er mer sjeldent) når vi gifter oss neste år. Dette fortalte han moren sin når han snakket med henne i går kveld og det får henne til å se rødt. Hun ringte meg i ettermiddag og anklaget meg for å manipulere sønnen hennes og det er ikke måte på hvor forferdelig jeg er som 'krever' at han tar mitt navn. Det er visstnok uhørt at brudgommen tar brudens navn. Jeg må ta hans navn i følge svigermor. Jeg har aldri krevd noe som helst fra ham - det eneste jeg har vært klar på er at jeg ikke ønsker å ta hans navn. Det har han hatt full forståelse for - han har flere ganger klaget på hvor 'kjipt' han synes etternavnet hans er. Jeg synes det er trist at ting har tatt denne vendingen. Jeg har hatt et godt forhold til svigermorfra jeg ble sammen med min kjære, så dette er en ny side av henne jeg ikke har opplevd før.

Noen som har opplevd noe lignende? Tips til hvordan jeg bør håndtere det?

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Gjest chisandra
Skrevet

Hehe, denne svigermoren kan du komme til å få mye kos med. :icon_lol:

Hva med begge navnene da, og hans som mellomnavn? Hvis det ikke høres teit ut sammen, da.

Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Familier er gjerne slik når de ser at etternavnet ens kan svinne hen.

Har mannen din søsken/brødre? I så fall kan du jo snakke med henne om at de kan være dem som fører navnet deres videre.

Dere er jo voksne så dere må bare gjøre det dere selv vil. Mannen din bør ta seg en alvorsprat med sin mor om at dette er hans eget ønske og at han står fast ved det. Han bør nok også fortelle henne at hun ikke bør ringe deg for å anklage deg om slikt. Man bør alltid spørre den aktuelle personen om dens perspektiv før man begynner med anklagelser i alle fall.

Vi lever i 2014. Hun må bare innfinne seg med det.

Jeg liker mennesker som ikke helt følger strømmen. :)

Skrevet

Hehe, denne svigermoren kan du komme til å få mye kos med. :icon_lol:

Hva med begge navnene da, og hans som mellomnavn? Hvis det ikke høres teit ut sammen, da.

De passer overhodet ikke sammen(uansett rekkefølge), så det er (dessverre) ikke noe alternativ å ha begge navnene sammen. Svigermor og jeg har hatt et godt forhold. Inntil hun fikk vite at sønnen hennes ønsker å ta mitt etternavn.

Skrevet

Det er helt normalt. Min mann har også tatt mitt etternavn.

Men han bør ta en prat med moren sin. Og si at slik oppførsel er helt uaktuell og at han har valgt det selv

Anonymous poster hash: 1c53b...608

• Liker 20
Skrevet

Hadde moren til samboeren min sagt det til meg så hadde jeg bedt henne ryke og reise, rett og slett.

Personlig så synes jeg det er helt greit at menn tar etternavnet til damer. Hvorfor skulle det ikke vært greit? Er vi virkelig ikke kommet lengre?

For min del, jeg liker etternavnet mitt veldig godt - men har én annen person som bor i Oslo som heter akkurat det samme som meg. Mulig jeg hadde endt opp med å gjøre mitt etternavn om til mellomnavn, kanskje, og deretter tatt kjæresten sitt etternavn.

Problemet med det er at jeg hadde synes det var fint om et eventuelt barn hadde hatt mitt etternavn. Menmen. Navn er jo egentlig ikke så viktig.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes også hun bare kan finne seg i det. Jeg kunne fort reagert med å ta ditt navn nærmest på trass dersom hun hadde oppført seg sånn.

• Liker 2
Skrevet

Nei. Det er ikke noe mer uhørt at han tar hennes navn enn at hun tar hans. Ikke bry deg om svigermoren din sin mening om dette. Hun har ikke noe med det å gjøre.

• Liker 4
Skrevet

Han bør håndtere dette, og ta en alvorsprat med sin mor, og gjøre det klart at dette er hans ønske, og at det på ingen måte er greit at hun angriper deg på denne måten.

Anonymous poster hash: 6bfaa...7a1

• Liker 17
Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Minn mannen din på å nevne ordet likestilling i praten som han forhåpentligvis tar med henne!

Skrevet

Jeg har et sjeldent etternavn, bare jeg og tolv andre i Norge. I tillegg syns jeg det er veldig fint og kommer aldri til å bytte. Ikke bry deg om hva svigermora di sier om det, hun har ingenting med det. Mannen din burde si klart ifra at det var hans beslutning og at hun skal slutte å plage deg.

Anonymous poster hash: 476ef...583

• Liker 1
Skrevet (endret)

Dette med hvem som skal ta hvem sitt etternavn kan lettes sammenlignes med det å låne hverandres undertøy: Det er ingen som reagerer på det dersom dama av og til låner boxerne til typen, men det blir med en gang litt mer kinkig når det er mannen som låner trusene til dama. Med andre ord bør man ikke forvente at mannen skal ta damas etternavn, men dersom det eksisterer åpenhet rundt det, og det er i begges interesse å gjøre det, er det så klart helt i orden. Men allikevel, ha forståelse for at svigerforeldrene hans finner det litt "spesielt". De trenger sikkert bare litt tid på å la det synke inn og venne seg til tanken.

Endret av Iben
  • Liker 2
Gjest Daenerys
Skrevet

Her har mannen min bestemt seg for at han ønsker å ha mitt etternavn sist. Vi skal ha begges, siden begge er sjeldne, men han syns det høres best ut med mitt sist.

Jeg syns dere skal gjøre uavhengig av hva svigermor syns, det er rett og slett deres liv :)

Skrevet

Min kjæres etternavn er et veldig vanlig -sen navn (Hansen, Olsen, Pettersen etc) i helgen sa han at han ønsker å ta mitt etternavn (som er mer sjeldent) når vi gifter oss neste år. Dette fortalte han moren sin når han snakket med henne i går kveld og det får henne til å se rødt. Hun ringte meg i ettermiddag og anklaget meg for å manipulere sønnen hennes og det er ikke måte på hvor forferdelig jeg er som 'krever' at han tar mitt navn. Det er visstnok uhørt at brudgommen tar brudens navn. Jeg må ta hans navn i følge svigermor. Jeg har aldri krevd noe som helst fra ham - det eneste jeg har vært klar på er at jeg ikke ønsker å ta hans navn. Det har han hatt full forståelse for - han har flere ganger klaget på hvor 'kjipt' han synes etternavnet hans er. Jeg synes det er trist at ting har tatt denne vendingen. Jeg har hatt et godt forhold til svigermorfra jeg ble sammen med min kjære, så dette er en ny side av henne jeg ikke har opplevd før.

Historisk i denne delen av verden er det nok veldig uvant. Etternavn kom gjerne av gårsdnavn (som gjerne var arvet fra mannens familie) eller en benyttet sin fars fornavn som basis for etternavnet. Veldig ofte knyttet opp mot mannen altså.

Jeg tror nok det fremdeles er veldig uvanlig. Jeg vet av noen få som har koblet sammen sine etternavn. De fleste andre har valgt å benytte både sitt eget og den andres, eller beholdt hvert sitt slik de har hatt det fra før.

Uansett er dette noe din forlovede burde ta opp med sin mor.

• Liker 1
Skrevet

Min mann tok mitt etternavn, og det er det heldigvis ingen som har reagert negativt på :)

Anonymous poster hash: 990bc...1c5

Skrevet

Slenger meg på at det er mannen din som bør ta dette opp med svigermoren din, og hadde jeg vært deg ville jeg også oppmuntret ham til å gå for etternavnet ditt. Ikke for å gå imot svigermor på noen måte, men hadde jeg kunne valgt mellom veldig vanlig etternavn vs litt mer uvanlig, så ville det vært et lett valg :)

Her foreslo også mannen å ta etternavnet jeg hadde, siden det er under 200 som heter det. Og nettopp derfor fikk jeg to krasse reaksjoner på at vi endte på å ta kun hans etternavn(fra min familie), selv om det også er litt uvanlig ...og ikke -sen :fnise:. Vi fant ut at om han tok "vårt" etternavn ble det 4 andre i Norge som het det samme som han (der i blant en onkel av meg og en tremenning jeg har kontakt med).

Skrevet

Her er det nok din man som må ta en prat med sin mor å fortelle hva som skjer.

Slik vi gjør det (skal gifte oss neste år)

Jeg har et spesielt navn (laget av min mormor og morfar da de giftet seg) skal beholde mitt. Det har ikke min kommende så lyst til å ha. Han har et mer normalt navn

Så jeg kommet til å hete "Kari (mitt etternavn) Nordmann. Han kommer til å hete Ola Nordmann.

Synd det er greit at han ikke vil ha mitt. Noen i familien syns det er synd. Men vi har støtte på alle kanter.

Skrevet

Kjenner flere som har tatt hennes navn. Nesten alle onklene mine har tatt konas navn.

Anonymous poster hash: 1d221...e3e
Skrevet

Du bør ikke håndtere det.

Din samboer bør derimot ringe sin mor og fortelle henne at han er meget, meget skuffet over henne. Dette var ufint, ubehøvlet og direkte frekt, og han ante ikke at hun hadde det i seg. Han forventer at hun straks ber deg om ubetinget unskyldning og gjør alt hun makter for å rette opp igjen i forholdet dere imellom. Når det er gjort (og ikke før) kan de to snakke om hvorfor han har valgt å droppe slektsnavnet (som jo ikke er moren hans sitt navn, men faren sitt navn, så hun er ikke knyttet til det..).

Så legger han på. Moren legger seg flat. Alt er fryd og fred. Men han må sette ned foten, altså. Om han ikke har guts nok til det ville jeg revurdert hele forholdet. Hvem trenger en som ikke takler å stå på sitt?

Anonymous poster hash: 27ff0...772

• Liker 10
Skrevet

Vi vurderte det også pga samme ting som dere, og foreldrene hans gikk fullstendig i vranglås..

Anonymous poster hash: 6da3c...475

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...