Gå til innhold

VGS i Rogaland

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Creep

Hei!

Jeg har ett lite spørsmål til dere fra Rogaland;

Noen som kan anbefale en VGS skole (tenker da på almenne)? :roll:

Hva med Stavanger Katedralskole? St.Olav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tristessa

Går på Katedralskolen og kan anbefale den på det aller høyeste!

Som du sikkert vet er det karakterbasert inntak i Rogaland, og Katedralskolen (eller Kongsgård på folkemunne) har vanligvis et ganske høyt krav for inntak, mellom 4.3 og 5. Dette året er det en smule undersøk, noe som kan senke snittet for inntak til GK til noe rundt fire fra fjorårets 4.6. St. Olav har stor pågang i år, derfor økes snittet der borte.

Sånn generelt er Kongsgård en gammel skole med en masse fine tradisjoner, helsprø lærere og veldig godt miljø elevene innad. En del av GK elevene fra i år har derimot skiftet skole til VK1 til St. Olav grunnet shabby utseende ettersom det renoveres. Men hvis du ikke vil gå på en skole som ser ut som et sykehus, er Kongsgård noe for deg! Er du i tillegg engasjert, finnes det flust av organisasjoner på skolen i tillegg. Nevner blant annet Sos rasisme, Natur og Ungdom, Idun (Norges eldste teater) og blåsergruppe hvis dette skulle falle i smak.

Er selv veldig fornøyd med skolen min og ville aldri skiftet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er jo litt avhengig av hvor du bor hen i Rogaland. Jeg gikk i Haugesund, på Vardafjell VGS. Jeg trivdes kjempegodt, og syntes det var en bra skole faglig sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Creep

Tusen takk for svar :)

Jeg er avgangselev fra 10. klasse. Dvs. at jeg begynner på VGS nå til høsten.

Mitt første prioritert er St. Olav, deretter Stavanger Kateralskole.

I og med at min gjennomsnittskarakter er 4,1 ser jeg ingen mulighet til å komme inn på St.Olav :-? :roll:

Hva med Stavanger Katedralskole?

Kan også nevne at mine andre ønsker er Media&Kommunikasjon og Formgiving (Forus).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristessa

Med 4.1 i snitt kommer du nok inn på St. Olav, de har hatt ganske lavt snitt de siste årene, og Kongsgård går sjelden så langt ned på inntakssnittet sitt.

Det kan jo hende at du er heldig og kommer inn på Kongsgård, men du vil høyst sannsynlig komme inn på St. Olav, da det er ditt førstevalg og har som regel noen tiendedeler lavere snitt enn Kongsgård.

Media og kommunikasjon ble først lansert i fjor og var da en populær linje hvor karaktersnittet lå høyt, vet ikke helt hvordan det er der i år. I fjor lå grensen på 5 i snitt på den linjen, men om det gjaldt alle skolene eller på en enkelt vet jeg sannelig ikke. Men som tidligere nevnt; du vil høyst sannsynlig gå på St. Olav til høsten!

Er du ny her i Rogaland/Stavanger eller har du rett og slett ikke fått noen særlig informasjon om videregående opplæring og de ulike linjene som finnes her i fylket? Du skulle fått et tilbud om å gå på den årlige yrkesmessen, der er det nemlig en god del lettere å få svar på spørsmålene sine om skoler og lignende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Creep

Er ikke ny her i distriktet, men må innrømme at jeg har fått lite veiledning og tips fra rådgiveren på vår skole. Hun har desverre vært lite aktiv, i form av å opplyse elevene om messer og aktuelle saker :roll:

Det gleder meg faktisk mye det å lese at det er mulighet for meg å komme inn på St. Olav til høsten :D

Har hørt mange positive uttalelser når det gjelder Kongsgård, virker da som en bra skole med mange flinke og erfarne lærere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...