Gå til innhold

Hvorfor skal man ikke spise meieriprodukter etter å ha trukket en tann?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk beskjed fra tannlegen i dag (trakk en visdomstann) om at jeg ikke skulle spise meieriprodukter ut dagen.

Annen mat kunne jeg spise etter to timer. Hva er grunnen til at man ikke skal spise meieriprodukter?

Anonymous poster hash: d6fb5...ce2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Muligens fordi meieriprodukter har høyere risiko for å føre til bakterieinfeksjon enn andre, eller at det legger seg som et slimete belegg oppi krateret fra visdomstanna? :klo:

• Liker 1
Gjest constance90
Skrevet

Fikk ikke jeg beskjed om..

Men sikkert som Minya sier

Skrevet

Fikk ikke jeg beskjed om heller (var hos kjevekirurg), men jeg unngikk mat som kunne klistre seg i gropa, så unngikk uansett meieriprodukter

Anonymous poster hash: 793c4...9a4
  • 3 uker senere...
Skrevet

Det er fordi melk og melkeprodukter produserer slim og fester seg lett. Når du har exet (trekt) en tann så blir det et hulrom i kjevebeinet. Det skal fylle seg med blod og der skal blodet koagulere (klumpe seg sammen) og begynne tilhelingsprosessen.

Noen ganger hvis man feks. skyller og skummer med vann, spiser klebrig mat, drikker/spiser melk og melkeprodukter så drar man ut den lille klumpen med blod som er til for å bekytte hulrommet, da blir hullet tørt for blod og du kan få noe som heter dry socket. Det er da en betennelse som skjer når klumpen med blod blir borte og veggene i hullrommet der tanna har stått blir tørre og får en betennelse. Det er svært smertefullt og du kjenner smertene stråler til øret, hals og nese. Samt at du får dårlig smak i munnen og dårlig ånde.

Skrevet

Har trukket 8 tenner og har aldri fått beskjed om det...

Anonymous poster hash: 1a4c2...dac
  • Liker 1
Skrevet

Det er ikke så ofte at det skjer med melk og melkeprodukter, men det kommer litt an på hva tannlegen lærte på skolen og hva erfaringen er ute i praksis. Vi anbefaler pasientene våre til å være forsiktig med å skylle/skumme munnen med vann. Andre tannleger føler at det er ikke så viktig å informere om.

Skrevet

Har trukket alle mine visdomstenner(måtte operere ut 2), og jeg fikk ikke beskjed om dette. Og jeg er veldig glad i melkeprodukter så jeg har nå spist det gjennom alle trekkingene uten problemer. Men kanskje det er noe nytt som har kommet om det var en nyutdannet tannlege tenker jeg?

Anonymous poster hash: 2f259...e85
  • Liker 1
Skrevet

Kanskje fordi melk blir fort dårlig og det inneholder bakterier? Ikke farlig til vanlig, men kanskje om det blir liggende i gropa og godgjør seg :)

Anonymous poster hash: fb860...af2
Skrevet

Nei, noen av de godt voksne tannlegene informerer også om dette. Men som sagt, de ser vel at det går greit. Tilfellet av dry socket skjer i en av fem tilfeller. Så det er ikke noe som sier at hvis du gjør ditten, så skjer datten.

Som sagt, melk er slimete og gjør at man produserer mer slim som kan være med å dra ut klumpen med blod fra hullrommet der tanna en gang sto

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...