Gå til innhold

Hvordan lese MR-bilder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tatt en MR-undersøkelse av bekken og rygg, og fikk med meg en cd med bilder hjem.

Nysgjerrig som jeg er, har jeg nå sett litt på bildene, og ser utrolig mye spennende som jeg ikke aner hva er. :)

Nå ber jeg ikke om hjelp til å tolke bildene på noen måte, det overlater jeg til de profesjonelle, men jeg er nysgjerrig på hva jeg faktisk ser, og de profesjonelle har sjeldent tid til å forklare slike ting for meg.

I bekkenet finnes det jo blant annet både eggstokker, livmor, blære, tarmer (med avføring) osv.

Hvordan vil dette vises på et mr-bilde?

Det er både grå, svarte og lysende hvite felter/flekker på bildene.

Kan blæren for eksempel være grå?

Kan en menstruerende livmor vises på et mr-bilde i form av å være svart (væskefylt?)

Og de lysende hvite flekkene, kan det være betennelser (f.eks i tarmen)?

Er det noen som kan lese slike bilder som kan stille nysgjerrigheten min og forklare hvordan ulike ting kan vises på mr-bilder?

Hilsen vitebegjærlig! :)

Anonymous poster hash: 4f22c...679
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette skal du legge bort, og overlate til dem som har spesialutdannelse til å tolke. De som sitter og tolker røntgenbilder har, ikke uten grunn, mange års utdannelse.

Å forklare deg i tekst hva du ser er umulig å gjøre på ennseriøs måte uten å sitte med mr bildene foran seg.

Helt utrolig hva folk ber om hjelp med på dette forumet!

Anonymous poster hash: f0fb9...733

• Liker 2
Skrevet

Jeg har tatt en MR-undersøkelse av bekken og rygg, og fikk med meg en cd med bilder hjem. Nysgjerrig som jeg er, har jeg nå sett litt på bildene, og ser utrolig mye spennende som jeg ikke aner hva er. :) Nå ber jeg ikke om hjelp til å tolke bildene på noen måte, det overlater jeg til de profesjonelle, men jeg er nysgjerrig på hva jeg faktisk ser, og de profesjonelle har sjeldent tid til å forklare slike ting for meg. I bekkenet finnes det jo blant annet både eggstokker, livmor, blære, tarmer (med avføring) osv.Hvordan vil dette vises på et mr-bilde? Det er både grå, svarte og lysende hvite felter/flekker på bildene.Kan blæren for eksempel være grå?Kan en menstruerende livmor vises på et mr-bilde i form av å være svart (væskefylt?) Og de lysende hvite flekkene, kan det være betennelser (f.eks i tarmen)? Er det noen som kan lese slike bilder som kan stille nysgjerrigheten min og forklare hvordan ulike ting kan vises på mr-bilder? Hilsen vitebegjærlig! :)Anonymous poster hash: 4f22c...679

Ingen kan lære deg dette over nett, men noen retningslinjer kan du få, selv om det neppe hjelper deg å kjenne igjen anatomiske strukturer.

Det MR-bilder viser er egentlig bare vann eller ikke vann (strengt tatt hydrogen). Det vil si at vann vises som hvit farge, mens ben og tette strukturer vises som sort eller mørkt. Du vil ikke kjenne igjen noe uten å vite hvordan det anatomisk ser ut, og en anatomisk plansje er nok for skjematisk til at den hjelper deg så veldig mye. I tillegg har det mye å si hvilke parametre som er gjort når bildene tas.

Du er inne på noe, skal det sies. Betennelser medfører væskeopphopning, og vil følgelig vises med lyse gråtoner eller hvitt - men det betyr ikke at et slikt funn ER en betennelse. Det kan like gjerne være et sted hvor det normalt skal være væske. Det krever store forkunnskaper i anatomi, fysiologi og patologi for å begynne å kunne tolke slike bilder.

Jeg liker nysgjerrigheten din. Det er sunt.

Anonymous poster hash: e3c31...1cd

• Liker 4
Skrevet

Ingen kan lære deg dette over nett, men noen retningslinjer kan du få, selv om det neppe hjelper deg å kjenne igjen anatomiske strukturer.

Det MR-bilder viser er egentlig bare vann eller ikke vann (strengt tatt hydrogen). Det vil si at vann vises som hvit farge, mens ben og tette strukturer vises som sort eller mørkt. Du vil ikke kjenne igjen noe uten å vite hvordan det anatomisk ser ut, og en anatomisk plansje er nok for skjematisk til at den hjelper deg så veldig mye. I tillegg har det mye å si hvilke parametre som er gjort når bildene tas.

Du er inne på noe, skal det sies. Betennelser medfører væskeopphopning, og vil følgelig vises med lyse gråtoner eller hvitt - men det betyr ikke at et slikt funn ER en betennelse. Det kan like gjerne være et sted hvor det normalt skal være væske. Det krever store forkunnskaper i anatomi, fysiologi og patologi for å begynne å kunne tolke slike bilder.

Tusen takk for et hyggelig og informativt svar! :)

Jeg synes dette er et spennende fagfelt, og er imponert over kunnskapen som må til for å kunne tolke noe som for meg kunne ha vært hva som helst.

Jeg synes det er morsomt å se om jeg kan kjenne igjen noe som helst på bildene, selv om jeg innser at om jeg finner noe, er det mer en tilfeldighet enn noe annet. :)

For eksempel tror jeg at jeg, ut i fra forklaringen din, har sett noe som kan være avføring i tarmen.

Jeg tror også at jeg har sett noe som kan være blæren, men siden den var tilnærmet tom på tidspunktet for undersøkelsen, vil den kanskje være noe mørkere enn jeg innbiller meg at den er?

Spennende! Og igjen takk for et informativt svar.

Og ps: jeg er informert om resultatet av undersøkelsen.

Jeg vet ikke hvordan funnene ser ut på bildene, men jeg vet at jeg ikke vil finne noe farlig eller skummelt av å se på dem.

Skrevet

Det er ikke så lett å lese røntgenbilder når man ikke har den rette utdannelsen, og jeg ver ikke hva jeg ser, eller skal se etter.

Men selv om jeg ikke fant noe nyttig, fant jeg i alle fall noe jeg syntes var morsomt,, en liten "røntgengremlin". :ler:

dm5RUnNH.jpeg

Men jeg lurer på, jeg ble informert om at jeg har bursitt i hoftene.

Er det de hvite områdene rundt hofteleddene som viser/bekrefter dette?

Skrevet

Nei, vann (væske) vises ikke kun som hvitt på MR. Det spørs hvilken serie som er kjørt. Det er T2-vektede bilder, T1-vektede bilder, STIR og FLAIR. Da blir fett, væske osv i forskjellige farger avhengige av hvilken vekting de har. Betennelser trenger ikke være hvite, fett trenger ikke være hvitt osv. Det er utrolig tung fysikk i MR, og det kreves spesiell utdannelse av radiologer til å tolke MR-bilder.

Anonymous poster hash: eb7aa...7e6

• Liker 3
Skrevet

Nei, vann (væske) vises ikke kun som hvitt på MR. Det spørs hvilken serie som er kjørt. Det er T2-vektede bilder, T1-vektede bilder, STIR og FLAIR. Da blir fett, væske osv i forskjellige farger avhengige av hvilken vekting de har. Betennelser trenger ikke være hvite, fett trenger ikke være hvitt osv. Det er utrolig tung fysikk i MR, og det kreves spesiell utdannelse av radiologer til å tolke MR-bilder. Anonymous poster hash: eb7aa...7e6

Derfor skrev jeg "i tillegg har det mye å si hvilke parametre som er gjort når bildene tas", og gjorde oppmerksom på at dette er komplisert.

Jeg skrev ikke at det kun vises slik - og dette er ikke noe kurs eller noen avhandling.

Skrevet

MR er mye vanskeligere å tolke enn vanlig røntgen/CT. Som AB nevner over her, k

Det er ikke så lett å lese røntgenbilder når man ikke har den rette utdannelsen, og jeg ver ikke hva jeg ser, eller skal se etter.

Men selv om jeg ikke fant noe nyttig, fant jeg i alle fall noe jeg syntes var morsomt,, en liten "røntgengremlin". :ler:

dm5RUnNH.jpeg

Men jeg lurer på, jeg ble informert om at jeg har bursitt i hoftene.

Er det de hvite områdene rundt hofteleddene som viser/bekrefter dette?

Fin gremlin! Den består av deler av bekkenbeinet ditt, muskler, nerver og sannsynligvis delvis endetarmen :D

Du ser ikke hofteleddene på bildet. Det hvite er kortikalt bein på hoftekammen din.

MR er supervanskelig. Jeg har sett på masse MR-bilder, men må alltid ha hjelp av røntgenleger spesialisert i MR for å få riktig svar. Man kan ta masse forskjellige typer MR-bilder som viser ting på ulik måte, i tillegg må man tenke veldig tredimensjonalt for å kunne identifisere en del organer, f.eks. tarmer. Men enig i at det er gøy å se på :)

Anonymous poster hash: e93e9...b7d
Skrevet

Oi, MR ja. Det er ikke lett å lese. Det er spennende å kikke på bilder TS. Du KAN jo søke opp bilder på google f.eks anatomi + MRI så får du nok opp noe. Men ikke se etter betennelser, skader ol, da blir du nok urolig.

Du vil vel få svar på undersøkelsen om 7-10 dager vil jeg tro (tror det er vanlig i Norge) MR er utrolig spennende da det kan vise så mye :) Vurderer videreutdanning, men fysikken er så sinnsykt tung og det å kjøre undersøkelsen er heller ikke lett.

Håper det gikk greit å ligge så lenge i maskina og du fikk god musikk :P

Skrevet

MR er mye vanskeligere å tolke enn vanlig røntgen/CT. Som AB nevner over her, k

Fin gremlin! Den består av deler av bekkenbeinet ditt, muskler, nerver og sannsynligvis delvis endetarmen :D

Du ser ikke hofteleddene på bildet. Det hvite er kortikalt bein på hoftekammen din.

MR er supervanskelig. Jeg har sett på masse MR-bilder, men må alltid ha hjelp av røntgenleger spesialisert i MR for å få riktig svar. Man kan ta masse forskjellige typer MR-bilder som viser ting på ulik måte, i tillegg må man tenke veldig tredimensjonalt for å kunne identifisere en del organer, f.eks. tarmer. Men enig i at det er gøy å se på :)

Anonymous poster hash: e93e9...b7d

Ja, ikke sant gremlinen var fin :)

Jeg skjønte at det var bekkenbenet + litt diverse, men det var så morsomt å se hva vinkler kan gjøre med et bilde. :)

Jeg ble overrasket over å høre at det ikke var hoftene jeg så på siden av bildet, men det viser bare hvor vanskelig det er å lese bildene.

Oi, MR ja. Det er ikke lett å lese. Det er spennende å kikke på bilder TS. Du KAN jo søke opp bilder på google f.eks anatomi + MRI så får du nok opp noe. Men ikke se etter betennelser, skader ol, da blir du nok urolig.

Du vil vel få svar på undersøkelsen om 7-10 dager vil jeg tro (tror det er vanlig i Norge) MR er utrolig spennende da det kan vise så mye :) Vurderer videreutdanning, men fysikken er så sinnsykt tung og det å kjøre undersøkelsen er heller ikke lett.

Håper det gikk greit å ligge så lenge i maskina og du fikk god musikk :P

Jeg fikk svar på undersøkelsen samme dag, i alle fall et midlertidig svar, da den som rekvirerte undersøkelsen så på cd-en jeg fikk samme dag, og ringte meg opp med resultatet.

Den skrevne rapporten får jeg vel om noen dager.

Selve undersøkelsen gikk veldig greit. Det var veldig ekkelt i begynnelsen siden det var så trangt inne i trommelen, men det ble bedre da jeg så åpningen like bak hodet mitt.

Og musikken var absolutt til å leve med ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...