Gå til innhold

Ringe barnehage for å få plass

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har søkt barnehage fra februar når sønnen vår har fylt et år. Men, det er jo bare barnehageopptak her i august, og da fikk vi jo ikke plass. Men, alle sier at vi bare må ringe rundt og høre. Først til de tre barnehagene vi har søkt i, og deretter på andre aktuelle for å høre om muligheten for å få plass rundt om februar.

Hvem er det egentlig jeg skal spørre etter når jeg ringer? Styrer? Er det en som stort sett har kontortid? Det værste jeg vet er å ringe folk og forstyrre de, så jeg blir stresset av hele greien. Jeg må jo snakke med en som har tilgang til å se hvor vi er på ventelisten, om det er sannsynlig at vi kan få plass osv. Er det noe alle kan svare på, styrer eller en annen?

Er det noen som har gjort dette som har noen råd og erfaringer å dele?

Anonymous poster hash: 22def...d89

Skrevet

Jeg liker heller ikke å forstyrre folk. Men jeg fikk vite at man skal kontakte kommunen direkte, om det er kommunalt du har søkt. For det er de som styrer med det, og ikke barnehagen. Kun kommunen vet hvor på lista du ligger, barnehagen vet bare hvor mange plasser ledig de har.

Dette er bare det jeg har hørt da..

Skrevet

Du kan ringe så mye du vil, alt barnehageopptak skal gå gjennom kommunens barnehagekontor for de barnehagene som er med i fellesopptaket.

Ingen i barnehagene har myndighet til å tildele barn plass uansett hva du gjør eller bruker som påskudd.

Dette er fordi det skal være likebehandling.

Du kan jo prøve å rorstille deg hva de i barnehagen fikk gjort utenom å svare telefonen dersom alle som ønsker plass skulle begynne å ringe.

Anonymous poster hash: 2e372...d72

• Liker 3
Skrevet

Du kan ringe så mye du vil, alt barnehageopptak skal gå gjennom kommunens barnehagekontor for de barnehagene som er med i fellesopptaket.

Ingen i barnehagene har myndighet til å tildele barn plass uansett hva du gjør eller bruker som påskudd.

Dette er fordi det skal være likebehandling.

Du kan jo prøve å rorstille deg hva de i barnehagen fikk gjort utenom å svare telefonen dersom alle som ønsker plass skulle begynne å ringe.

Anonymous poster hash: 2e372...d72

Det skjønte jeg ikke helt.

Vi ble oppringt av barnehage nr 5 på lista over de vi har søkt på, og fikk tilbud om plass.

Er det feil prosedyre?

Anonymous poster hash: e9c97...567

Skrevet

Vet om mange som har fått napp ved å ringe rundt og vise interesse, så det skader ikke å prøve:)

I oslo vet jeg om noen som ringte til mange barnehager, og når de fikk beskjed om en som hadde ledig plass, gikk de inn og endret søknaden sin og satte denne bhg på topp, og da fikk de den:)

I de private er det nok enda litt lettere å "selge seg inn" ved å vise interesse. Gå på besøk og la de bli litt kjent med deg osv. Vet om to dette har funket med også. Så det er ikke så firkantet som noen skal ha det til..

Anonymous poster hash: 82f59...cd0
Skrevet

I min kommune (Bergen) er jeg helt sikker på at man kan ordne dette ved å ringe barnehagene direkte. Jeg vet om flere som har gjort dette (dog ingen jeg har så kontakt med at jeg har følt det naturlig å spørre mer konkret hva de sa, hvem de spurte etter osv)

På hjemmesiden til den ene vi har søkt på står det faktisk at man kan kontakte barnehagen direkte for å sikre seg en plass hvis man ikke får plass via det kommunale opptaket. Men, det står ikke hvem man skal spørre etter, om det er noe tidspunkt på dagen som passer best osv. Derfor spør jeg altså her.

Anonymous poster hash: 22def...d89

Skrevet

Det funker å ringe rundt. I hvert fall her i Oslo. Vi hadde egentlig ikke sjanse noen steder i følge kommunen, men etter en hyggelig samtale med styrer på den beste og nærmeste bhg, ordnet det seg visst likevel... ;)

Anonymous poster hash: 98341...164

Skrevet

Jeg liker heller ikke å forstyrre folk. Men jeg fikk vite at man skal kontakte kommunen direkte, om det er kommunalt du har søkt. For det er de som styrer med det, og ikke barnehagen. Kun kommunen vet hvor på lista du ligger, barnehagen vet bare hvor mange plasser ledig de har.

Dette er bare det jeg har hørt da..

Dette er feil. I hvert fall her. Min er slutt i slutten av 2013 og hadde ikke krav på plass. Sto på ventelista. Ringte kommunen og hun sa att det var barnehagene som styrte det.

Anonymous poster hash: 8f4eb...937

Skrevet

I min kommune har.private barnehager mulighet for å gjøre noen egne prioriteringer, så de kan man kontakte her. Fikk selv plass utenom listen på den måten. I kommunale barnehger er det ikke sjangs. Jeg fikk også min super sosiale mann til å ringe. Tenker hn gav mer sympatisk inntrykk enn jeg som hadde havna i pågående mamma kategorien.

Anonymous poster hash: 33b0c...005

Skrevet

Du søker da på 'supplerende opptak', og poenget med å ringe er å høre om de vet de får plass. Da er det bare å sette opp den barnehagen som nummer én på lista i søknaden, med den startdatoen som passer dere og barnehagen. Det skal litt flaks til at dere får napp der dere ønsker, men vi fikk det, på denne måten, i Oslo i fjor. Jeg ringte veldig mange, spurte den som tok telefonen om de visste om de kom til å få ledig plass (familier sier gjerne i fra til bhg hvis de vil bytte/flytte), og om de har lange ventelister/er det noe poeng å sette dem opp. Noen henviste rett til kommunen, noen ba meg sende en mail, noen sa det ikke var sjans, de hadde lange ventelister, noen ba meg ringe tilbake og snakke med styrer, og to steder sa: "ja, vi vet vi får en plass ledig i desember".

Skrevet

Det funker fint å ringe til private barnehager i hvertfall. Jeg fikk barnehageplass til min som er født i januar på den måten. Flyttet fra en kommune til en annen i august, hadde fått avslag på plass fra første kommunen men sto på ventelister, og hadde minimalt håp om å få plass i ny kommune så langt etter hovedopptaket. Ringte til 3 private barnehager, forklarte situasjonen og de noterte seg navnet mitt. Fikk telefon noen uker etter fra den ene om at de hadde fått en oppsigelse og hadde ledig plass fra desember.

Anonymous poster hash: 3498e...63c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...