Gå til innhold

Tips til meny!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ha 8 personer på middag til lørdag. Og skal ha helstekt indrefilet til hovedrett. Vurderer Annapotet i porsjonsformer og litt forskjellige grønnsaker som asparges, sopp, bakt løk.

Men saus til så mange (meget matglade folk som spiser mye) har jeg ikke bestemt meg for enda. Skikkelig bearnais er jo godt, men ikke like enkelt å lage til så mange? Noen forslag? Rødvinsaus?

Og tar gjerne i mot tips til en forrett som ikke er så vanlig (siden hovedretten er temmelig normal). Gjerne med en litt artig anretting. Gjestene liker alt av mat, så de er enkle å tilfredsstille. 😊

Blir veldig glad for tips av alle slag!

Anonymous poster hash: a0ced...b9f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville gått for en soppsaus, feks av fløte og traktkantarell (i sesong nå).

Forrett: Det er artig med sesongmat synes jeg, så hva med krabbe med avokadopurè ?

Skrevet

Rødvinssaus er mye enklere til så mange, béarnaise ville jeg unngått.

Et alternativ er å lage et smaksatt smør med alle smakene fra béarnaise (hvitvinskokt sjalottløk, frisk estragon og kjøvel), kjøle ned, og så legge et skive eller to av smøret på hver porsjon.

Ang. forrett: Noe lett og friskt siden hovedretten er såpass tung. Det kommer også litt an på hva desserten er.

Anonymous poster hash: 51afe...15e
Skrevet

Annapotet er supert. Hasselback er også godt.

Rødvinssaus er jo veldig godt til. Spesielt hvis den er lagd på sjy fra kjøttet.

Til forrett kan du kanskje ha reker, en gulrotsuppe, kamskjell eller blåskjell.

Skal du ha dessert? Eplepai med sessongens epler og hjemmelagd vaniljeis er jo perfekt på denne tiden av landet.

Anonymous poster hash: 46511...2ab
Skrevet

Det med smør på kjøttet var veldig lurt! :D

Enten det eller så blir det en rødvinssaus. Litt lettere å holde varm.

Dessert har jeg ikke tenkt på enda, men jeg skal ha det også.

Liker godt å bruke sesongens matvarer.

Vi har masse krabbe som vi har fanget selv, så jeg tror jeg skal lage noe av det. Helt utrolig at jeg ikke tenkte på det egentlig!

Hva tror dere om å lage en krabbesalat med litt koriander og chili, og ha det i små vannbakkelsskåler?

Skrevet

Støtter idéen om krabbe. Ekstra stas når den er selvfanget :)

Anonymous poster hash: 46511...2ab
Skrevet (endret)

Jeg laget denne portvin-sausen da jeg hadde en tilsvarende meny som deg.

http://trinesmatblogg.no/2012/12/27/kalvefilet-med-portvinssaus-lun-rodloksmarmelade-og-ovnsstekte-poteter/

Jeg serverte også pommes Anna, om det er det samme som annapoteter.

Ble veldig godt mottatt. Den kan du lage klar på forhånd, så bare varmer du den og rører inn smør når du skal servere.

Endret av *Emma*
Skrevet

Til fortsett serverte jeg hummersuppe. Med hjemmelagede hummer-ravioli oppi.

Desserten var lemon Cream pots fra bloggen til Manuela.

Skrevet

Tusen takk for tips *Emma*! Tror faktisk jeg skal prøve den sausen i stedet for rødvin! :)

Skrevet

Bare hyggelig. Jeg elsker egentlig bearnaise-saus men siden jeg laget til flere og ønsket at det skulle være perfekt turte jeg ikke ta sjansen på at bearnaisen skilte seg ;

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...