Gå til innhold

Tradisjonell norsk mat som er lett å lage?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har de siste årene prøvd meg på masse utenlandske retter, men har oppdaget nå at jeg savner god, norsk mat.

Kom gjerne med tips! Og kanskje oppskrifter....

Anonymous poster hash: 64107...cd0
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fårikål er verdens enkleste rett!

• Liker 2
Skrevet

Fårikål er jo ekstremt enkelt.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Helt enig når det gjelder fårikål :Nikke:

Ellers er ikke ertesuppe heller det som krever de største kokekunstene.

Kjøttkaker i brun saus er bittelitt mer krevende, men ikke mye. Sausen kan lage litt utfordringer for helt ukunnige kokker, men det er du jo ikke.

Pannekaker? - enten du velger den typen som pleide bli servert med blåbærsyltetøy og rømme, - etter varm tomatsuppe, eller du liker fleskepannekaker best.

Seibiff med løk og råkost

Skrevet

Kald spekesild, kokte poteter, rømme, løk og rødbeter. Da trenger man bare koke poteter og skjære løk i ringer. :ler:

Ellers er kanskje ikke bacalao noe man tenker på som norsk tradisjonskost, men det er en rett som har lange tradisjoner selv om den en gang kom hit fra Sør-Europa. Og er nesten like enkel å lage som fårikål.

Dessuten er pinnekjøtt, kålrabistappe og poteter også latterlig enkelt - mye mer idiotsikker rett enn feks ribbe, som krever en god del mer logistikk og timing.

Og endelig: Hvis du har en foodprocessor er det både raskt og veldig enkelt å lage sine egne fiskekaker av fersk fiskefilet. :)

Anonymous poster hash: c2b5c...fc0
Skrevet

Julemat er enkelt. Det tar bare litt tid. Pinnekjøtt og svineribbe er knallgodt og lager seg nesten selv.

Raspeballer og saltkjøtt med kålrabimos er også enkelt.

• Liker 1
Skrevet

Rømmegrøt er kjempeenkelt. Server med spekemat (og selvsagt kanel og sukker).

Ertesuppe er også enkelt, men tar jo litt tid å vente på.

Fiskeboller i karrisaus med råkost.

Skrevet

Fårikål! :bolledeig:

Kjøttkaker med potet og kålstuing

Grøt, både type risengryn og rømme

Fiskegrateng

Rakfisk med potet og lefse

Viltgryte med reinskav

Lefse med røkelaks og philadelfiaost

Nå ble jeg sulten... :wow:

Anonymous poster hash: 66fef...23d
Skrevet

Kjøttsuppe!

Kutt opp saltkjøtt, stek det, og kok det litt. Tilsett en pose lapskausblanding og et par gulrøtter og løk. Hell over en liter vann eller så, la det koke på lav temp leeenge. Så tilsetter du et par kjøttpølser i biter og noen poteter i skiver mot slutten og lar det småkoke i 10-15 min til. Smak til med pepper. Tada!

Skrevet (endret)

Jeg synes fiskeretter er geniale, fordi de er lagd på mindre enn tiden det tar å koke poteten og de fleste er lettlagde. Har en periode der jeg er lei av alt mulig annet og savner de gode gamle fiskerettene.

Røkt torsk, poteter og gulrotstuing.

Lettsaltet uer, med tilbehør

Kokt torsk med poteter, grønnsaker og eggesmør

Boknafisk med hvitsaus med bacon i, samt poteter og gulrot.

Seibiff, med raspet gulrot eller annen råkost, stekt løk og de berømte potetene

Bacalao ( har blitt brukt her til lands i flere hundre år, så jeg synes det er sånn halvnorskt)

Plukkfisk av fiskerestene du har hatt tidligere i uka

Fisk i ostesaus

( filet av hvitfisk som du legger i en form, krydrer, og heller over en tykk hvitsaus som du har hatt 100-250 g ost i, jeg pleier å putte litt grønnsaker i forma også, men du kan godt lage dem ved siden av. Stekes i ca 20 min på 200 grader om hvitsausen er nylagd og varm enda).

Deilige sommerretter: avkokt småsei, med potet og smør på flatbrød

Småsei og lever med samme tilbehør som over, men ikke avkokt.

Avkokt makrell, med samme tilbehør og krydder som en bruker til avkokt laks.

Vinteretten: skrei, lever og rogn, m tilbehør.

Liker dessverre bare lever når andre har lagd det og det er greit å ikke overdrive leverspising, men de fleste her kommer vel neppe til å fråtse i lever uansett, tenker jeg ;)

Endret av absinthia
Skrevet

Avkokt?

Anonymous poster hash: 71362...171
Skrevet (endret)

Avkokt? Anonymous poster hash: 71362...171

kokt og avkjølt

Som oftest med litt eddik, salt pepper, urter og eller krydder i vannet.

Feks, kokt makrell i en lake av rikelig vann, en dæsj eddik, laurbærblad, pepper, salt, ( og kanskje litt basillikum eller nellikspiker, eller noe helt annet som en synes passer) . Fisken skal avkjøles i laken

Endret av absinthia

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...