Gå til innhold

Hva skjer om man ikke gjør som NAV sier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om man har litt over 4 md igjen av siste året på AAP, og det ikke står noe i aktivitetsplanen om at man skal arbeidutprøves men bare gjennomføre planlagt aktivitet som er oppfølging av leger, og så sier saksbehandleren at nå skal han melde deg inn til arbeidsutprøving. Hva skjer om man nekter?

Spørsmålet er helt enkelt: AAP er innvilget til en viss dato. Kan NAV stoppe den tidligere på grunnlag av noe de ikke har nedfelt i aktivitetsplanen?

Anonymous poster hash: fc5ac...787
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig kan de det.

Les vedtaket ditt og les lovverket.

Anonymous poster hash: b3c2b...231
  • Liker 6
Skrevet

Selvfølgelig kan de det.

Les vedtaket ditt og les lovverket.

Anonymous poster hash: b3c2b...231

Så uten videre kan NAV endre innholdet (muntlig) i aktivitetsplanen med andre ord.

Skrevet

Ja hva tror du selv at kommer til å skje hvis du nekter da...? :ler:

Anonymous poster hash: 55df7...a5b

• Liker 5
Skrevet

Ja hva tror du selv at kommer til å skje hvis du nekter da...? :ler:

Anonymous poster hash: 55df7...a5b

Nei, det jeg jo lurer på er om de stopper AAP umiddelbart - og i så fall fra hvilken dato. Er det når saksbehandler sier det, eller er det et kontrollorgan for sånt? Hva om legen sier at dette ikke er så smart? Og siden det er så kort tid igjen, og det tar tid å få plass på denne arbeidsutprøvningen, så er det kanskje bare 2 md igjen av allerede innvilget AAP, så derfor lurer jeg på om den er innvilget for ett år eller ikke. For på papiret er den jo det ihvertfall. Med en tiltaktsplan som da altså IKKE inkluderer arbeidsutprøvning dette året. TS

Skrevet

De kan nok stoppe det ja.. Men hva tenker du egentlig å gjøre når AAPen er gått ut? Hadde det ikke vært greit med noe arbeidsutprøving for å se hva du kan klare?

Skrevet

Om man har litt over 4 md igjen av siste året på AAP, og det ikke står noe i aktivitetsplanen om at man skal arbeidutprøves men bare gjennomføre planlagt aktivitet som er oppfølging av leger, og så sier saksbehandleren at nå skal han melde deg inn til arbeidsutprøving. Hva skjer om man nekter?

Spørsmålet er helt enkelt: AAP er innvilget til en viss dato. Kan NAV stoppe den tidligere på grunnlag av noe de ikke har nedfelt i aktivitetsplanen?

Arbeidsutprøving er i utgangspunktet et tiltak for å se hvor mye du kan arbeide og eventuelt hva som skal til for at du skal kunne få en best mulig arbeidshverdag.

Det er mye fokus på at ting skal bli tatt i ditt tempo og på dine premisser.

Har du behov for å møte kl. 10, så møter du kl. 10. Har du behov for å møte etter kl. 12.

ja så møter du etter kl. 12.

Er du for syk til å møte hver dag, så kanskje du kan få redusert antall dager.

Kan du møte to dager i uken, så vil du faktisk ha en arbeidskapasitet på 40% :)

Kanskje du trenger en spesiell stol, heve-/senkepult eller en spesiell matte å stå på.

Dette er formålet med en kartleggingsfase / avklaring i en attføringsbedrift

+ å teste mulighetene for å komme i jobb

+ å finne en jobb, eller en praksisplass som til slutt vil kunne føre til en jobb.

Arbeidsutprøving skal være forsøkt før en person får innvilget ung ufør eller ufør.

Å nekte dette vil være dumt.

Men i samråd med lege, fysioterapeut, psykolog eller andre, kan man sammen med NAV forsøke å komme frem til en løsning sammen.

Anonymous poster hash: a2043...8ef

• Liker 2
Skrevet

Da stanses utbetalingene. Snakk med behandlende lege, om han mener du er for syk for arbeidsutprøving så får han skrive det som Nav trenger.

Anonymous poster hash: e69f5...693

• Liker 1
Skrevet

Jeg bor på et veldig lite sted hvor mulighetene for arbeid er liten, og jeg vet at evt. arbeidsutprøvning i bedriftene her ikke er noe for meg. Jeg er klar for å prøve meg ut i jobb på egne premisser og har en idè til noe jeg kan gjøre hjemmefra og som vil gi meg en inntekt jeg kan leve med sammen med samboer som har full jobb. Jeg har derfor ikke noen planer om å søke uføretrygd. Derfor lurer jeg på om jeg mister AAP samme dag som saksbehandler sier jeg skal ut i utprøvfning, eller om den faktisk går helt til vedtaket er avsluttet som det står på papiret jeg fikk for snart et år siden.TS

Skrevet

Det ligger jo i ordet - Arbeidsavklaringspenger - så dersom du ikke møter på tiltak, så stoppes AAP fra dagen tiltaket skulle begynt.

Anonymous poster hash: 45376...d54
Skrevet

Får du penger av NAV er du bitchen deres. De eier deg basically. Gjør du ikke som de sier får du ikke penger, og så enkelt er det ;)

• Liker 1
Skrevet

Får du penger av NAV er du bitchen deres. De eier deg basically. Gjør du ikke som de sier får du ikke penger, og så enkelt er det ;)

Jøss, det var da også noe å skrive. Regner med at du også mener at alle arbeidstakere er bitchene til arbeidsgiverne sine, da. Siden man ikke får penger (lønn) dersom man ikke gjør som de sier (altså jobben man er ansatt for å gjøre).

Skrevet

Jøss, det var da også noe å skrive. Regner med at du også mener at alle arbeidstakere er bitchene til arbeidsgiverne sine, da. Siden man ikke får penger (lønn) dersom man ikke gjør som de sier (altså jobben man er ansatt for å gjøre).

Får utbetalinger fra dem selv, og det er jo faktisk slik at en må gjøre nøyaktig som de sier ellers får en trekk eller ikke utbetaling. Det er bare sannheten. Du kan ikke gjøre noe som helst uten lov, og de skal vite om alt. Med andre ord er en bitchen deres om en får pengene sine derfra ja.

Og nei, ikke nødvendigvis. I en arbeidstakersituasjon har en mye mer frihet og rom for diskusjon og valg enn med NAV.

• Liker 1
Skrevet

Så da mener dere at NAV kan muntlig overstyre en skriftlig tiltaksplan og stoppe AAP på dagen dersom de skulle finne det for godt da tydeligvis. Jeg får ringe å høre med de. TS

Skrevet

Hvorfor snakker du ikke med saksbehandler og spør om å få prøve eget arbeid?

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor snakker du ikke med saksbehandler og spør om å få prøve eget arbeid?

Det er ikke noe eget arbeid å prøve ut pr i dag. TS

Gjest pærecider
Skrevet

Om man har litt over 4 md igjen av siste året på AAP, og det ikke står noe i aktivitetsplanen om at man skal arbeidutprøves men bare gjennomføre planlagt aktivitet som er oppfølging av leger, og så sier saksbehandleren at nå skal han melde deg inn til arbeidsutprøving. Hva skjer om man nekter?Spørsmålet er helt enkelt: AAP er innvilget til en viss dato. Kan NAV stoppe den tidligere på grunnlag av noe de ikke har nedfelt i aktivitetsplanen? Anonymous poster hash: fc5ac...787

Aap kan utvides med et år av gangen etter at de tilmålte fire årene er ferdige hvis NAV mener du kan jobbe, men at du trenger mer tid enn 4 år. Er en enkel formalitet. En annen ting er at hvis det står i aktivitetsplanen at målet er å få deg i arbeid igjen ( uten å nødvendig spesifisere hvordan du skal nå det) så kan NAV sette deg på arbeidsutprøving selv om det ikke står noe spesifikt om det. Du kan be om et felles møte med NAV og fastlegen og få det avklart.

Skrevet

Bare å ta av seg buksene for NAV.

• Liker 1
Gjest pærecider
Skrevet (endret)

Jøss, det var da også noe å skrive. Regner med at du også mener at alle arbeidstakere er bitchene til arbeidsgiverne sine, da. Siden man ikke får penger (lønn) dersom man ikke gjør som de sier (altså jobben man er ansatt for å gjøre). Anonymous poster hash: 45376...d54

Syns det var en spot on beskrivelse. Man er prisgitt enhver reform og endring som kommer fra Stortinget (ikke NAVs feil, denne, da) men man lever med en bekymring over seg hele tiden, hva vil skje dette året, etc, etc. Man er også prisgitt andre menneskers mening og vurdering av deg, saksbehandler, arbeidskonsulent, lege, psykolog og fanden og hans oldemor. Er man under arbeidsutprøving må man ta til takke med det man får, enten innenfor en skjermet virksomhet eller ute i vanlig arbeidsliv. Er man i en skjermet virksomhet er man nesten litt heldig, for da møter man ikke den holdningen som man møter ute i vanlig arbeidsliv: at man er en av de latsabbene fra NAV som bare er til bry og ikke en gang verdt betegnelsen gratis arbeidskraft. Hvis man er villig til å stå på, så oppdager selvsagt de du er utplassert hos at du er en fin innbesparelse for bedriften og de utnytter deg. (Litt ekstremt, men er nok av de bedriftene som gjør det) Man skal være tilstede og tilgjengelig til enhver tid, og det er et lite styr å søke om ferie(for man har ikke de samme rettighetene som en vanlig arbeidstaker mtp ferie) Noen vil jo sikkert her tenke: men man har jo mye mer fritid enn en vanlig arbeidstaker, man trenger da ikke ferie. Sant nok, noen som er under aap har mer fritid fordi de ikke er under arbeidsutprøving, og noen er også ikke bare under utprøving, men i tillegg er man og under behandlig, så man jobber kanskje 50 prosent og den resterende tida går med på diverse behandlingstiltak eller å komme seg etter jobbinga. Men alle har godt av en ferie, enten man er ordinær arbeidstaker eller NAV- klient. Og det er ikke garantert at man får fire ukers ferie som ordinære arbeidstakere har krav på, det avhenger av hvor du er plassert.

Så, ja, man er ofte deres bitch, og ikke bare det, ræva di blir leid ut gratis til alle og enhver som vil prøve.

Ideen er i bunn og grunn god, å la folk få prøve seg ut i arbeidslivet, samt at man kan få litt tilskudd fra NAV i tillegg til litt lønn, men betingelsene man har under NAV systemet er helt annerledes enn de betingelsene man er under i arbeidslivet. Jeg var utprøvd i et tiltak som i utgangspunktet matchet min høgskoleutdanning, og når folk hørte hvor jeg jobbet var det mye respekt å møte, helt inntil jeg sa at jeg var praktikant. Nå jobber jeg i et såkalt lavstatusyrke, hvor jeg fikk jobben kun fordi jeg hadde litt kontakter privat, men pengene jeg tjener er mine egne og jeg føler meg mye friere enn da jeg var under NAV-systemet, selv med mindre fritid. Man står rett og slett mye friere som vanlig arbeidstager, og man blir og behandlet med mye større respekt.

Endret av pærecider
Skrevet

Meget godt poeng, og en av hovedårsaken til å holde seg ute av NAV-systemet hvis man kan. Eller oppholde seg der kortest mulig.

Ja, som arbeidstager hos en arbeidsgiver er det ikke langt fra sannheten! Selvsagt skal de som lønner meg bestemme hva jeg skal gjøre. Heldigvis kan jeg påvirke i en viss grad hvordan jeg skal gjøre det, men det er bare fordi jeg har en jobb hvor jeg kan. Den som betaler betaler for en tjeneste, som arbeidstager må man utføre, og man må utføre tilfredsstillende. Hvis ikke må man antagelig se seg om etter ny jobb.

Det er bare en vei ut av "slaveriet" (ja, veldig satt på spissen!) og det er å selv bli arbeidsgiver, enten bare for seg selv, eller også for andre.

Anonymous poster hash: 1bdf6...dc8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...