Gå til innhold

Greit å ansette en hushjelp når man er hjemmeværende?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har nettopp blitt mor til en nydelig liten jente :) Jeg er veldig glad i henne og elsker henne mer enn noe annet. Men som dere kjenner til så sliter det på både kropp og sjel å bli mamma, spesielt for første gang og uten å ha familien til hjelp. Min ektemann og barnets pappa har begynt å jobbe igjen, og nå er jeg alene med henne hele dagen. Det er fryktelig slitsomt, hun gråter en del og sover sjeldent mer enn 1-2 timer sammenhengende. Når hun først har sovnet går tiden med til å koke flasker, lage mat og vaske klær etc. Jeg får ikke tid til meg selv og det går nesten på helsa løs, nå er det over en uke siden jeg fikk vasket håret mitt. Nå vurderer jeg å ansatte en hushjelp som kan vaske og rydde, slik at jeg slipper å bruke tid på det, og få mer tid til meg og baby. Men er det greit? Jeg er redd for å bli stemplet som en bortskjemt uansvarlig mor. Jeg luftet disse tankene med mine egne venner og fikk dessverre ikke den responsen jeg ønsket. De mente at det er en selvfølge at det er slitsomt, men det kan da ikke være verre for meg enn alle andre, og de klarte seg fint uten hushjelp, spesielt når jeg var hjemmeværende. Hva mener dere? Er det bare jeg som er lat? Eller har vi behov for en hushjelp.

Anonymous poster hash: 81e17...f1c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det tenker jeg for være helt opp til deg.

Det siste jeg ville tenkt var at du var en uansvarlig mor. Kanskje jeg ville tenkt du var bortskjemt, men blås i hva jeg tenker. Gjør det som er best for deg.

• Liker 10
Skrevet

Først: Slutt å bekymre deg for hva andre vil synes og tenke. Hvis du forsvarer dette ovenfor deg selv og tenker det er nødvendig, gjør det. Hvis du blir en bedre mor og kone hvis du får avlastning, gjør det. Hvis jeg kunne gå tilbake i tid hadde nok jeg gjort det også, hvis økonomien tillot det. Herlighet, blir så grå i håret av folk som skal stemple og se ned på andre fordi de velger annerledes. Det å tørre å gå mot saueflokken er noe av det tøffeste et menneske gjør, fordi vi er flokkdyr og på et eller annet nivå avhengig av andres bekreftelser på det vi gjør. Ansett en hushjelp, i det minste til denne perioden er over og overskuddet kommer tilbake. Vi er alle forskjellige, og tenker du at dette vil hjelpe deg, så gjør det.

Også gir du langt faen i hva disse andre kvinnfolka i livet ditt mener om dine valg.

• Liker 13
Skrevet (endret)

Selvfølgelig kan du få deg vaskehjelp. Men om du mener hushjelp, som i at en skal komme og hjelpe deg flere timer om dagen fordi du har fått en frisk liten baby som sover både èn og to timer i strekk, så høres det rimelig posh ut ja.

Endret av Ultiva
  • Liker 5
Skrevet

Det er HELT opp til deg. Ikke gidd å diskuter det med venninner.

Anonymous poster hash: 2f9a5...8f0
  • Liker 3
Skrevet

Som alenemor med kolikkunge fikk til og med jeg tid til å vaske håret når jeg trengte det. Tenker att du ikke trenger å stresse sånn med å rydde. Den første tiden er slitsom og tøff for alle men det blir enklere om noen måneder. Om du velger hushjelp er opp til deg. Gjør det om du føler for det. Ville nok tenkt att du var litt bortskjemt som hun over her skriver.

Anonymous poster hash: 49cd7...5c7

• Liker 6
Skrevet

Joda, du må jo bare gjøre det du selv vil, uten å bry deg med andres meninger.

Men siden dette er ett forum og jeg vil si min mening, er jeg på sett og vis enig med vennene dine. Vennene dine er nok uenig fordi de selv aldri har vurdert hushjelp, men jeg tenker også at det blir en slags snarvei å skaffe seg hushjelp. Alle andre klarer, hvorfor klarer ikke du? Alle opplever ulike problemer med det å få barn, noen barn gråter konstant og vi foreldre får ikke "ordentlig" søvn på kanskje det hele første året. Det første året ER tøft, uansett. Fordi man må venne seg til alt og få alt til å fungere. Men babyen klarer seg fint i sengen el. ett par minutter alene mens du slenger tøy inn i vaskemaskinen, oppvaskmaskinen eller sveiper støvkluten over bordet. Det er ikke noe fabrikk du driver, det er ett hjem. Og SÅ krevende kan det umulig være.

• Liker 5
Skrevet

Jeg tenker ikke at du er bortskjemt, men at du har råd til å ansette noen for å vaske huset mens du har mer tid og overskudd til deg selv og babyen. Jeg tenker at dere er heldig med en ordnet økonomi, som frigjør dere til å ha mer kvalitetstid med barn og hverandre :)

Anonymous poster hash: 559ba...d73
  • Liker 3
Skrevet

Hei, jeg har nettopp blitt mor til en nydelig liten jente :) Jeg er veldig glad i henne og elsker henne mer enn noe annet. Men som dere kjenner til så sliter det på både kropp og sjel å bli mamma, spesielt for første gang og uten å ha familien til hjelp. Min ektemann og barnets pappa har begynt å jobbe igjen, og nå er jeg alene med henne hele dagen. Det er fryktelig slitsomt, hun gråter en del og sover sjeldent mer enn 1-2 timer sammenhengende. Når hun først har sovnet går tiden med til å koke flasker, lage mat og vaske klær etc. Jeg får ikke tid til meg selv og det går nesten på helsa løs, nå er det over en uke siden jeg fikk vasket håret mitt. Nå vurderer jeg å ansatte en hushjelp som kan vaske og rydde, slik at jeg slipper å bruke tid på det, og få mer tid til meg og baby. Men er det greit? Jeg er redd for å bli stemplet som en bortskjemt uansvarlig mor. Jeg luftet disse tankene med mine egne venner og fikk dessverre ikke den responsen jeg ønsket. De mente at det er en selvfølge at det er slitsomt, men det kan da ikke være verre for meg enn alle andre, og de klarte seg fint uten hushjelp, spesielt når jeg var hjemmeværende. Hva mener dere? Er det bare jeg som er lat? Eller har vi behov for en hushjelp.

du må begynne å gi faen i alle andre og gjøre det du føler er best for deg. ingen andre er deg og ingen andre kan leve ditt liv. Jeg var alenemor med et barn som hadde ekstremt kolikk, jeg sov omtrent ikke på 6 mnd, jeg betalte ei nabojente for å komme her og vaske innimellom. Det var ikke ofte, men det var godt å ha noen som satte på vask, hang opp, la sammen og på plass iblant når det sto på som verst.

Anonymous poster hash: d2415...cf5

• Liker 3
Skrevet

Så lenge du har råd til det, så er vel det helt greit.

Hvorfor vasker du ikke håret ditt når babyen sover to timer sammenhengende? Ikke alle som er så heldige.

• Liker 6
Skrevet

Hvorfor vasker du ikke håret ditt når babyen sover to timer sammenhengende? Ikke alle som er så heldige.

Anonymous poster hash: 559ba...d73

• Liker 4
Skrevet

Har du penger er det bare å kjøre på!

Anonymous poster hash: 89bda...cbb
Skrevet

Kan du ikke bare vaske håret når barnefar kommer hjem fra jobb? Barnet måå du ikke holde i hånda hele tiden heller, de flaskene kan du koke når barnet er våkent også. Hadde ikke bært opp ungen hver gang han eller hun gråter heller

Anonymous poster hash: 0e0d1...30a
  • Liker 2
Skrevet

Når ungen sover to timer sammenhengende pleier jeg å få unna litt husarbeid. Jeg tørr ikke å la ungen være alene, derfor dusjer jeg bare når mannen min kommer hjem fra jobb, slik at han kan holde øye med ungen mens jeg dusjer.

Skrevet

Kan du ikke bare vaske håret når barnefar kommer hjem fra jobb? Barnet måå du ikke holde i hånda hele tiden heller, de flaskene kan du koke når barnet er våkent også. Hadde ikke bært opp ungen hver gang han eller hun gråter heller

Anonymous poster hash: 0e0d1...30a

Jeg pleier som regel å dusje når han er hjemme, men det er ikke alltid det lar seg gjennomføre. Han jobber 50-60 timer i uken, så når han først kommer hjem er jeg utslitt og klar til å legge meg.

Skrevet

Jeg pleier som regel å dusje når han er hjemme, men det er ikke alltid det lar seg gjennomføre. Han jobber 50-60 timer i uken, så når han først kommer hjem er jeg utslitt og klar til å legge meg.

Glemte å legge til at hun har kolikk og gråter en del. Jeg har også ikke hjertet til å la henne gråte alene, uten at jeg tar henne opp og trøster.

Skrevet

Hvis mannen min hadde jobbet 50-60 timer i uken med et nyfødt barn i huset hadde jeg tatt en alvorsprat med ham før jeg skaffet meg hushjelp, altså. Når får han tilbringe tid med barnet sitt, eller rettere sagt: Når får barnet være med pappaen sin?

Anonymous poster hash: 8333b...7bb

• Liker 11
Skrevet

Er du hjemmeværende? Eller er du i permisjon med nyfødt baby? Og er det HUSHJELP du ønsker deg? De finns jo ikke i Norge, hvem er det du tenker på å ansette? Au pair, som flytter inn? Vaskehjelp som kommer en gang i uka og vasker overflater? Dagmamma/nanny/trillepike som hjelper til med barnet noen timer så du får vasket håret/gjort andre ting?

Du og din mann må da bare finne ut av om dere ønsker vaskehjelp for eksempel, og så ansette det, eller au pair om så er. Det er ikke venninnene dine sin sak. Det handler om prioritering, økonomi (ikke uansvarlighet). Men akkurat nå er du vel helt borte i ammetåka, og får nettopp ikke gjort annet enn litt klesvask og rydding, det er helt normalt. Mannen din kan vel vaske? Kanskje det er han som er bortskjemt.

• Liker 3
Skrevet

Hvis mannen min hadde jobbet 50-60 timer i uken med et nyfødt barn i huset hadde jeg tatt en alvorsprat med ham før jeg skaffet meg hushjelp, altså. Når får han tilbringe tid med barnet sitt, eller rettere sagt: Når får barnet være med pappaen sin?

Anonymous poster hash: 8333b...7bb

Min mann har en svært krevende jobb, og han har ikke muligheten til å si nei til overtid på samme måte som vanlige arbeidstakere. Jeg ønsker ikke å gå nærmere inn på nøyaktig hva han jobber med, men det er innen helsesektoren. Han har stort sett fri i helgene, da prøver vi at han får tilbrakt mest mulig tid med datteren sin. Jeg synes synd på han, men dessverre er det lite vi kan gjøre grunnet yrket han har. Jeg var i grunnen klar over dette da vi bestemte oss for å få barn sammen. Vi har snakket mye om at han skal bytte jobb etter hvert.

TS

Skrevet

Glemte å legge til at hun har kolikk og gråter en del. Jeg har også ikke hjertet til å la henne gråte alene, uten at jeg tar henne opp og trøster.

Du får da gjort mye de timene hun sover. 10 min i dusjen med babycall går da og fint. Hadde også kolikkunge i 4 mnd. Hun gråt nesten i ett fra 20 om kvelden til 10.00 på morgenen på det verste. Skikkelig hylgråt. Den tiden var alt fokus på å sove litt når hun sov. Var alene og klarte det selv om det var tøft. Legg vekk tankene om att huset må se strøkent ut. Det er helt vanlig att det flyter litt over en periode.

Anonymous poster hash: 49cd7...5c7

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...