Gå til innhold

Hva bør man ha oppnådd i livet før man fyller 30?

Anbefalte innlegg

Skrevet

...Og hva er greit å ikke ha fått til enda?

Merker en aldri så liten 30 års krise komme snikende ;) her er min liste:

Ting man bør ha oppnådd:

Ta lappen

Kommet seg inn på boligmarkedet

Ha hatt i allefall 1 langvarig forhold

Gjort ferdig utdannelsen

Ting som man ikke trenger å ha oppnådd enda ( uten at det er krise)

Fått barn

Giftet seg

Kjøpt seg hus

Kjøpt seg bil

Hva er din liste?

Anonymous poster hash: 8566f...733

• Liker 2
Skrevet

Har ikke noen liste. Hvorfor skal jeg ha det? Jeg bryr meg lite om hva som er "normalt" og lever livet mitt så godt jeg får til.

Anonymous poster hash: 61d65...d5b
  • Liker 18
Skrevet

Enig i:

Ta lappen
Gjort ferdig utdannelsen

Ikke enig i:

Dersom "Kommet seg inn på boligmarkedet" betyr å eie noe selv. Dersom det bare betyr "flyttet ut fra pikerommet" og det er akseptabelt å bo på en leid hybel, så er jeg enig.

• Liker 2
Gjest chisandra
Skrevet

Har ikke noen liste. Hvorfor skal jeg ha det? Jeg bryr meg lite om hva som er "normalt" og lever livet mitt så godt jeg får til.

Anonymous poster hash: 61d65...d5b

+1

Skrevet

Har ikke noen liste. Hvorfor skal jeg ha det? Jeg bryr meg lite om hva som er "normalt" og lever livet mitt så godt jeg får til. Anonymous poster hash: 61d65...d5b

men hva syntes DU? Hva vil du oppnå for din egen del ( hvis du er under 30 da) vi lever jo alle så godt vi kan ;)

Anonymous poster hash: 91686...231

Skrevet (endret)

Min liste er veldig enkel:

- selvrealisere meg selv før jeg vurderer om jeg vil forplikte meg til personer (kjæreste, barn) og ting/dyr (huslån, bil, bikkje)

Jeg er rundt 30 år gammel og har bare fullført ett av punktene på TS sin liste. Jeg har dog fullført punktet på min egen liste gjennom reising, opplevelser, det å følge en eller flere drømmer og har blitt kvitt rastløsheten min. Jeg er muligens, kanskje snart klar for å forplikte meg til et liv hvor jeg må prioritere andre enn meg selv.

TS sin liste passer ikke for meg, jeg hadde kommet til å vært alvorlig deprimert dersom jeg skulle ha fokusert på materialistiske og reproduktive mål. Det er ikke slik jeg ønsker å leve mitt liv :)

Endret av Poppie
  • Liker 2
Gjest Sitrondrops
Skrevet (endret)

Jeg er også rundt 30 år ( ;) ) og har utført 2-3 av tingene på TS sin liste. Jeg føler ikke det er noe krise akkurat. Jeg synes det er greit å ha litt mål for seg selv i livet, men det trenger ikke å bety disse tingene TS har listet opp.

Endret av Sitrondrops
Skrevet

Det er selvsagt individuelt og opp til enhver, jeg synes det som er gitt er at man er voksen og ansvarlig på alle områder, flyttet hjemmefra og tar ansvar for seg selv og eget liv, kan opprettholde den levestandarden man vil ha selv.

Jeg er midten av tyveårene og har bachelor og egen leilighet. Skal ta lappen dette semesteret.

Innen jeg er 30 vil jeg stå helt uten gjeld og med mer i formue (har lavt lån, så dette er realistisk). Vil også ha en master og kommet igang med karrieren jeg vil ha.

Ekteskap og barn er også et mål for meg.

Anonymous poster hash: 35a04...37e
Skrevet

Før jeg fylte 30 hadde jeg klart

- kjøpe leilighet

- langvarig stabilt forhold

- utdanne meg ferdig

- kjøpe egen bil / lappen

Men det betyr egentlig ingenting. Det er masse folk rundt meg som har oppnådd mer, men jeg ser jo at de ikke har en like fin tilværelse som meg.. Mange av de ser ut til å jage denne sjekklisten, uten å finne glede i å oppnå noe. Også er det de som ikke har "fått til noe" på papiret, men har levd et langt rikere liv enn jeg har.

Poenget er at hva man "må/bør" oppnå burde komme naturlig.

Anonymous poster hash: b20ba...8a3

Skrevet

...Og hva er greit å ikke ha fått til enda?

Merker en aldri så liten 30 års krise komme snikende ;) her er min liste:

Ting man bør ha oppnådd:

Ta lappen

Gjort ferdig utdannelsen

Ting som man ikke trenger å ha oppnådd enda ( uten at det er krise)

Fått barn

Giftet seg

Kjøpt seg hus

Kjøpt seg bil

Hva er din liste?

Anonymous poster hash: 8566f...733

Ingen av disse tingene er relevant. Det å ha gjort, kjøpt eller fått noe innen en viss alder betyr ikke en dritt. Spør heller deg selv om du har blitt et anstendig menneske. DET er noe sol definitivt bør skje før fylte 30.

• Liker 9
Gjest The damned
Skrevet

Det man har lyst til å oppnå, og det er det ingen andre enn en selv som kan bestemme.

Eller noe man bør ha oppnådd er å slutte å bry seg om hva alle andre mener og synes.

Skrevet

Dette er min liste, og trenger ikke være at dette passer alles livssituasjon:
- ha lappen
- fullført utdanning
- fått en relevant jobb
- kjøpt en leilighet
- samboer eller være gift
- Kanskje gravid eller allerede fått en unge

• Liker 1
Gjest multibox
Skrevet (endret)

1.5x sin egen kroppsvekt i benken

flyttet hjemmefra

reist til sverige

lært seg forskjellen på høyre og venstre

sett minst 2 harry potter filmer

runda minst ett super mario spill

ha tatt mopedlappen

Endret av multibox
  • Liker 10
Skrevet

Dette er min liste, og trenger ikke være at dette passer alles livssituasjon:

- ha lappen

- fullført utdanning

- fått en relevant jobb

- kjøpt en leilighet

- samboer eller være gift

- Kanskje gravid eller allerede fått en unge

Da jeg ble 30 hadde jeg ikke fullført et eneste punkt på lista di.

Jeg tror lister ofte er det yngre mennesker holder på med, og så innser man etterhvert at de er meningsløse.

På multiboks sin liste har jeg fullført alle punktene minus 1,5 i egen kroppsvekt da :) Klarte 0,6 av min egen kroppsvekt i benken da jeg var på min topp som 33 åring :)

Anonymous poster hash: 1b0c5...54d

• Liker 2
Skrevet

Da jeg ble 30 hadde jeg ikke fullført et eneste punkt på lista di.

Jeg tror lister ofte er det yngre mennesker holder på med, og så innser man etterhvert at de er meningsløse.

På multiboks sin liste har jeg fullført alle punktene minus 1,5 i egen kroppsvekt da :) Klarte 0,6 av min egen kroppsvekt i benken da jeg var på min topp som 33 åring :)

Anonymous poster hash: 1b0c5...54d

er 21, og har fullført en av de tingene (lappen og egen bil jeg har betalt for selv), godt i gang med mastergraden, har spart opp en del i egenkapital..

Annonse
Skrevet

Det er absolutt ingenting man "bør ha oppnådd"! Man bør ta fart og drite i hva man "bør oppnå", og heller følge sitt eget hjerte og hode.

Noen vil ha hus, noen vil ha kjæreste, noen vil reise, noen har bare et ønske om å bli frisk, rusfri, komme ut av et dårlig forhold, osv osv.

Alle har vi forskjellige preferanser og jeg synes ikke man skal ha så mange meninger om hva andre folk bør ha oppnådd.

Anonymous poster hash: ca9d4...caa

• Liker 7
Skrevet

Tydelig at mange tar dette personlig ettersom de ikke har oppnådd enkelte ting.

TS gir ingen fasit, men ber folk komme med SIN liste. Ingen grunn til å få trusen/bokseren i tvist dersom man ikke har grunn til å gå i selvforsvar. Si heller hva du mener er dine mål, hvilke som er oppnådd og hvilke som ikke er det, fremfor å bare si at andres er tull.

• Liker 2
Skrevet

Ingen av disse tingene er relevant. Det å ha gjort, kjøpt eller fått noe innen en viss alder betyr ikke en dritt. Spør heller deg selv om du har blitt et anstendig menneske. DET er noe sol definitivt bør skje før fylte 30.

Så hva er din liste? Det å bli et anstendig menneske? Synes du at du har oppnådd dette, og måtte du fylle 30 for at det skulle skje?

TS ba ikke om meninger ang. sin liste, men hva som var hver enkelt sine krav til seg selv.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Fylt 29 år

hiihiii weoooow

Endret av Haru
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har, siden jeg var 20 år, sagt at jeg skulle være ferdig med å føde barn innen jeg fylte 30. Det er vel det eneste jeg på en måte har ment at var viktig for meg. Nå har jeg fortsatt 1 år igjen til jeg blir 30 og har 3 unger, enebolig, er gift, har to biler, bikkje og fast jobb.

Jeg har på mange måter gitt slipp på mulighetene som mange av mine venninner har tatt, som f.eks utveksling i utlandet under utdanning, reise på lange oppdagelsesreiser i det store utland, herje og feste vilt + +. Vi har alle våre prioriteringer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...