AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2014 #1 Skrevet 6. oktober 2014 Jeg henter hjem en leonberger-valp når hun er 8 uker. Da blir jeg hjemme med den i 12 dager, før jeg aller helst må tilbake på jobb igjen. Arbeidsdagen min er fra 8-15. Er dette forsvarlig? Jeg vet det er lang tid i en tidlig alder, og jeg skulle helst sett at jeg kunne vært hjemme med henne mye lenger. Planen var å legge valpekjøpet til sommerferien i år, men da var det ingen kull å kjøpe fra. I tillegg vil jeg være 100% sikker på at jeg kjøper fra en bra oppdretter, og det er jeg nå. Datteren min på 16 kommer til å ha Valpen inne på rommet sitt hver natt(løs, men med buret stående åpent), vi blir sammen med henne hele ettermiddagene, og vi har ferie i forhold til skolekalenderen. Hva mener dere?Anonymous poster hash: 75a22...d21
skruf Skrevet 6. oktober 2014 #2 Skrevet 6. oktober 2014 Jeg synes det er for tidlig at en valp skal være hjemme alene en hel arbeidsdag når den er så ung. Dessuten er 12 dager for liten tid å drive hjemmealenetrening når du nettopp har fått den i hus. Det beste er jo å få valp ifm ferie, men det har jo ikke du gjort. Har du ingen ferie til gode du kan ta ut? Er det nå i år du får den eller neste år? Er det neste år så kan du kanskje ta ut ferien din ifm valpekjøp og ikke ha ferie i sommerukene? Noen mulighet for at du kan ta den med deg på jobb i begynnelsen? Evt en nabo du stoler på eller ei venninne som kan komme innom på dagtid mens du er på jobb for å lufte hunden og kose litt med den? Er skolen til datteren din i nærhten sånn at hun kan stikke hjem i lunsjpausen for å være med valpen? Håper du for gudskjelov ikke har planer om å putte den i bur kl 8 og la den være hjemme alene til kl 16.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2014 #3 Skrevet 6. oktober 2014 Jeg synes det er for tidlig at en valp skal være hjemme alene en hel arbeidsdag når den er så ung. Dessuten er 12 dager for liten tid å drive hjemmealenetrening når du nettopp har fått den i hus. Det beste er jo å få valp ifm ferie, men det har jo ikke du gjort. Har du ingen ferie til gode du kan ta ut? Er det nå i år du får den eller neste år? Er det neste år så kan du kanskje ta ut ferien din ifm valpekjøp og ikke ha ferie i sommerukene? Noen mulighet for at du kan ta den med deg på jobb i begynnelsen? Evt en nabo du stoler på eller ei venninne som kan komme innom på dagtid mens du er på jobb for å lufte hunden og kose litt med den? Er skolen til datteren din i nærhten sånn at hun kan stikke hjem i lunsjpausen for å være med valpen? Håper du for gudskjelov ikke har planer om å putte den i bur kl 8 og la den være hjemme alene til kl 16. Har desverre ingen mulighet til å flytte feriene, da disse er felles for hele arbeidsplassen. Vi henter henne om en uke. Men jeg har mulighet til å stikke innom hunden et par ganger om dagen, og den kan kanskje bli med meg på jobb en gang i uka. Når hun blir hjemme alene får hun gå fritt på et rom hvor hun får leker, senga si, en tissematte sånn i tilfelle og evt også noen lyder fra radio stående på. Har utrolig dårlig samvittighet for at jeg blir nødt til å la henne være alene så mye, og ønsker derfor råd til hvordan jeg bør gjøre det. TSAnonymous poster hash: 75a22...d21
murray Skrevet 6. oktober 2014 #4 Skrevet 6. oktober 2014 Helt ærlig synes jeg ikke det er ok. Dere risikerer at den får seperasjonsangst og bjeffer og piper når dere drar fra den. Den kommer heller ikke til å bli stueren på så kort tid. Så små valper tisser og bæsjer hele tiden. Kan du be om permisjon? Kan egentlig ikke forstå at dere får kjøpe valp siden dere ikke har tid til den. Nå er jeg krass, men jeg får vondt i hjerterota når jeg leser slikt. 3
skruf Skrevet 6. oktober 2014 #5 Skrevet 6. oktober 2014 Før du lar henne være hjemme alene en arbeidsdag så må du trene på det. La valpen først være alene ei kort stund, gjerne noen minutter. Etterhvert så øker du på. Derfor mener jeg at 12 dager er altfor kort tid. Hunden trenger ei stund på å bli vant i sitt nye hjem og kjent med dere også sånn at den blir trygg. Bare det å få en hund stueren kan ta tid (ut hver gang den har sovet, spist, lekt + littegranne til). På 12 dager rekker du det ikke. Og hunden kommer garantert ikke til å skjønne tvert at den skal tisse på ei bestemt tissematte... Det er mye jobb med en valp, det er som å få en baby. 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2014 #6 Skrevet 6. oktober 2014 Helt ærlig synes jeg ikke det er ok. Dere risikerer at den får seperasjonsangst og bjeffer og piper når dere drar fra den. Den kommer heller ikke til å bli stueren på så kort tid. Så små valper tisser og bæsjer hele tiden. Kan du be om permisjon? Kan egentlig ikke forstå at dere får kjøpe valp siden dere ikke har tid til den. Nå er jeg krass, men jeg får vondt i hjerterota når jeg leser slikt. Ja, ser jeg at det absolutt ikke går har jeg mulighet til å ta ut 1 uke til. Kjæresten min kan også ta ut en uke hvis det blir krise. Selfølgelig skal vi venne henne til å være alene, og hun skal ikke få ha det vondt. Vi vil prøve det vi kan å tilrettelegge, men vil gjerne ha deres synspunkt på hvordan det sannsynligvis vil gå. Ikke nødvendig å være så krass, vi kommer til å ta kjempegodt vare på Valpen og også tilrettelegge etterhvert TSAnonymous poster hash: 75a22...d21
Sugerøret Skrevet 6. oktober 2014 #7 Skrevet 6. oktober 2014 Du har ingen som kan være litt barnevakt den første tiden? Valper skal helst ikke være alene så lenge Grattis med flott valg av rase. Jeg har selv leonberger nr.2
Portvinpiken Skrevet 6. oktober 2014 #8 Skrevet 6. oktober 2014 Om du har bestemt deg for å gjøre det så bør du i så fall belage deg på følgende: - det vil med stor sikkerhet ta veldig mye lenger tid å få hunden stueren (fordi den ikke får lært dette ordentlig, valper her mindre blærer og klarer ikke holde seg så lenge osv.) - det er større sjanse for at hunden vil utvikle seperasjonsangst - det er større sjanse for at hunden vil gnage på ting og bli destruktiv fordi den ikke får aktivisering på mange timer som valp TS spør om dette er forsvarlig. Jeg mener helt klart nei. Men, det finnes løsninger på det meste, og det er å leie inn hundelufter som kan komme å se til hunden et par ganger om dagen. Dette er jo en valp, så den skal ikke ut å gå lange turer, så det vil ikke være gunstig med vanlig hundelufterfirma som kommer å henter den og leverer tilbake etter så og så lang tid og tur. Det må være noen som kan være der sammen med valpen og aktivisere den litt og lufte på dagtid. 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2014 #9 Skrevet 6. oktober 2014 Om du har bestemt deg for å gjøre det så bør du i så fall belage deg på følgende: - det vil med stor sikkerhet ta veldig mye lenger tid å få hunden stueren (fordi den ikke får lært dette ordentlig, valper her mindre blærer og klarer ikke holde seg så lenge osv.) - det er større sjanse for at hunden vil utvikle seperasjonsangst - det er større sjanse for at hunden vil gnage på ting og bli destruktiv fordi den ikke får aktivisering på mange timer som valp TS spør om dette er forsvarlig. Jeg mener helt klart nei. Men, det finnes løsninger på det meste, og det er å leie inn hundelufter som kan komme å se til hunden et par ganger om dagen. Dette er jo en valp, så den skal ikke ut å gå lange turer, så det vil ikke være gunstig med vanlig hundelufterfirma som kommer å henter den og leverer tilbake etter så og så lang tid og tur. Det må være noen som kan være der sammen med valpen og aktivisere den litt og lufte på dagtid. Jeg har mulighet til å komme hjem opptil 2-3 ganger selv. Er det greit, eller skal jeg likevel be noen hjelpe meg? TSAnonymous poster hash: 75a22...d21
Portvinpiken Skrevet 6. oktober 2014 #10 Skrevet 6. oktober 2014 (endret) Jeg har mulighet til å komme hjem opptil 2-3 ganger selv. Er det greit, eller skal jeg likevel be noen hjelpe meg? TSAnonymous poster hash: 75a22...d21 Vel, det er jo en viktig opplysning du kommer med der da som ikke sto innledingsvis i hovedinnlegget, hvor du utredet selve problemstillingen for tråden. Du får ha meg unnskyldt at jeg ikke har lest alle innleggene dine etter det ;-). For da blir nemlig problemstillingen helt annerledes, og det dreier seg ikke lenger om at hunden må være alene i mange timer, for det blir den jo da ikke! Endret 6. oktober 2014 av Portvinpiken
Gjest Gaea Skrevet 6. oktober 2014 #11 Skrevet 6. oktober 2014 Vel, det er jo en viktig opplysning du kommer med der da som ikke sto innledingsvis i hovedinnlegget, hvor du utredet selve problemstillingen for tråden. Du får ha meg unnskyldt at jeg ikke har lest alle innleggene dine etter det ;-). For da blir nemlig problemstillingen helt annerledes, og det dreier seg ikke lenger om at hunden må være alene i mange timer, for det blir den jo da ikke! Den blir jo likevel det, selv om man kommer innom og lar den gå på do et par ganger. Fortsatt en hel arbeidsdag. Jeg hadde absolutt tatt ut en uke ferie til + fått samboeren til å ta ut en uke han også, uansett om det virker som om det er krise eller ikke. Har man den muligheten må man jo gjøre det, man får langt mer ut av et godt grunnlag med hunden enn en uke med ro/i syden/etc. Tro meg, det verste som finnes er en hund som ikke takler å være alene pga. slurv i valpeperioden; tenk så slitsomt det vil være de neste 10-15 årene...
Birdo Skrevet 6. oktober 2014 #12 Skrevet 6. oktober 2014 Helt ærlig synes jeg ikke det er ok. Dere risikerer at den får seperasjonsangst og bjeffer og piper når dere drar fra den. Den kommer heller ikke til å bli stueren på så kort tid. Så små valper tisser og bæsjer hele tiden. Kan du be om permisjon? Kan egentlig ikke forstå at dere får kjøpe valp siden dere ikke har tid til den. Nå er jeg krass, men jeg får vondt i hjerterota når jeg leser slikt. Når vi fikk hunden vår var han helt stueren på 7 dager, og han hadde heller aldri uhell på natten. Så er vel ikke noe poeng i å dra alle under en kam? Syns dere høres veldig fornuftige ut jeg TS, og du sier jo selv at du kan dra hjemom flere ganger om dagen i starten. Tror det kommer til å gå fint jeg
Portvinpiken Skrevet 6. oktober 2014 #13 Skrevet 6. oktober 2014 Når vi fikk hunden vår var han helt stueren på 7 dager, og han hadde heller aldri uhell på natten. Så er vel ikke noe poeng i å dra alle under en kam? Syns dere høres veldig fornuftige ut jeg TS, og du sier jo selv at du kan dra hjemom flere ganger om dagen i starten. Tror det kommer til å gå fint jeg Var da valpen stueren slik at den kunne holde seg i 6 - 7 timer når den var 9 - 10 uker gammel?
skruf Skrevet 6. oktober 2014 #14 Skrevet 6. oktober 2014 Vi og fikk hunden vår stueren på ei lita uke, og den hadde bare ett uhell på nattestid. Men, den var jo likevel ikke hjemme alene en hel arbeidsdag, da hadde den garantert tisset på gulvet! Dessuten bedrev vi ikke hjemmealenetrening og tissetrening samtidig første uka heller........ tviler sterkt på at 9 uker gamle valper klarer å holde seg i 7-8 timer hjemme alene.
Birdo Skrevet 6. oktober 2014 #15 Skrevet 6. oktober 2014 Var da valpen stueren slik at den kunne holde seg i 6 - 7 timer når den var 9 - 10 uker gammel? Den holdt seg som sagt hele natten, og jeg sover alltid i 7 timer. Så ja, det gjorde han Vi og fikk hunden vår stueren på ei lita uke, og den hadde bare ett uhell på nattestid. Men, den var jo likevel ikke hjemme alene en hel arbeidsdag, da hadde den garantert tisset på gulvet! Dessuten bedrev vi ikke hjemmealenetrening og tissetrening samtidig første uka heller........ tviler sterkt på at 9 uker gamle valper klarer å holde seg i 7-8 timer hjemme alene. Det gjorde ikke vi heller, aldri sagt det heller. Jeg svarte bare på en som sa at en hund ikke kan være husren i den alderen. Syns ikke en hund skal være alene hjemme så lenge i den alderen, men ts sa at hun vil kunne dra hjemom flere ganger i løpet av dagen og at valpen kan være med på jobb innimellom.
Gjest Badebuksa Skrevet 6. oktober 2014 #16 Skrevet 6. oktober 2014 Nei, det er ikke forsvarlig, skal du jobbe såpass mye, må du kjøpe deg en voksen hund
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2014 #17 Skrevet 6. oktober 2014 Det kommer til å gå fint :-) Fikk valp siste helgen i august, han var da ca 9 uker. Han ble stueren på 14 dager og nå er han hjemme alene mens vi er på jobb uten problemer og han er bare 3 mnd. Men han får lov til å gå rundt i leiligheten vår alene mens vi er borte, han sover ca fra 23-6, vi går tur før leggetid, før vi drar på jobb og to ganger til på dagen. Vi øvde han på å være alene veldig raskt, var borte i et par minutter også økte vi tiden. Tok han ut med en gang etter lek, soving og spising så han fikk tisset/bæsjet ute og han skjønte raskt at det var der han skulle gjøre fra seg. Han har det helt supert hos oss og vi er utrolig glade i han:) Lnsker deg lykke til! Tror dette går helt fint:)Anonymous poster hash: add95...ece
Portvinpiken Skrevet 6. oktober 2014 #18 Skrevet 6. oktober 2014 Den holdt seg som sagt hele natten, og jeg sover alltid i 7 timer. Så ja, det gjorde han Det gjorde ikke vi heller, aldri sagt det heller. Jeg svarte bare på en som sa at en hund ikke kan være husren i den alderen. Syns ikke en hund skal være alene hjemme så lenge i den alderen, men ts sa at hun vil kunne dra hjemom flere ganger i løpet av dagen og at valpen kan være med på jobb innimellom. Men husren betyr jo at hunden kan holde seg og ikke gjør fra seg inne. Overhode. Å holde seg om natten klarer mange, men det betyr ikke at den har blitt husren.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2014 #19 Skrevet 6. oktober 2014 Nei. Det er ikke lurt og ikke bra. Hadde selv seks uker ferie når jeg fikk valp og øvde da gradvis på å være alene hjemme. Allikevel liker han det ikke akkurat i det vi går. Dette er fordi hunden har et naturlig instinkt til å følge flokken, i dette tilfellet deg/familien. Seperasjonsangst er derfor et helt feil ord å bruke om hunder og de som slenger det ut hele tiden må lese seg opp på hundens instinkter. Det handler om overlevelse. En ulv som blir forlatt av flokken vil ikke ha like god kjangs til overlevelse og den vil instinktivt være var for bevegelser i flokken. Ja nå er det krise, så den ekstra uka må du ta og det må samboeren din og. Flott og kjekt at du vil ha den perfekte hunden fordi det er rett oppdretter, men kjipt at du så skal gå hen og gi den så mange negative opplevelser så tidlig. Sorry at jeg virker sur, men dette var ikke gøy å lese. Det blir en meget forvirret valp som blir overlatt til seg selv i en periode hvor første prioritet burde være å la valpen knytte seg til deg som eier, bli vant til og trygg på sine nye omgivelser og tissetrening er i en kritisk periode. Anonymous poster hash: 7c80b...710 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2014 #20 Skrevet 6. oktober 2014 Hei, på ingen måte meningen å highjacke HI her, men som en som selv vurderer tanken på å få hund - hvor lenge bør en være hjemme med valpen før den kan klare seg en hel arbeidsdag da? Anonymous poster hash: b9005...aef
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå