Gå til innhold

Hva er vanlig i Norge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hva som er vanlig med tanke på forlover.

Jeg har hørt rundt med kjente om dette og for forskjellige svar.

Mannens forlover står oppe vedsiden av mannen i kirken og venter på brud. Men hva gjør brudens?

I de bryllupsblader jeg har lest står det at forloverens siste oppgave før bruden går inn i kirken er å rette på kjole, hår etc. Men så hører jeg at også brudens forlover skal stå oppe ved alteret å vente på bruden.

Hva er vanlig?

Det jeg tenkte var at forlover skal gå inn først, så den venninne jeg skal ha som brudesvenn og så meg.

Noen som kan gi meg noen råd på hva som er vanlig? Eller er det forskjellig fra par til par, bryllup til bryllup?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var forlover i sommer og da stod jeg og brudgommens forlover oppe ved presten, sammen med brudeparet. Vi skal jo være " vitner" også, det ville da kanskje være litt rart om man ikke sto der oppe og "bevitnet" hehe ;) men jeg vet ikke hva som er vanlig altså....

Skrevet

Jeg var forlover i sommer og da stod jeg og brudgommens forlover oppe ved presten, sammen med brudeparet. Vi skal jo være " vitner" også, det ville da kanskje være litt rart om man ikke sto der oppe og "bevitnet" hehe ;) men jeg vet ikke hva som er vanlig altså....

Ja i kirken skal jo foloveren min stå ved meg. Men tenker mer på om det er vanlig å gå inn litt før meg slik at som man leser at hu kan gi en siste klem og slik rett før. Eller står hu å venter like lenge som brudgom og han forlover?

Føler på en måte at man er like mye vitne om man går inn noen sekunder før brud og er oppe ved alteret når brud starter å gå inn som å vente der i 5 min før brud kommer inn.

Skrevet

Ja i kirken skal jo foloveren min stå ved meg. Men tenker mer på om det er vanlig å gå inn litt før meg slik at som man leser at hu kan gi en siste klem og slik rett før. Eller står hu å venter like lenge som brudgom og han forlover?

Føler på en måte at man er like mye vitne om man går inn noen sekunder før brud og er oppe ved alteret når brud starter å gå inn som å vente der i 5 min før brud kommer inn.

Sånn ja, da misfordstod jeg... Å gå inn rett før tenker jeg er mest praktisk, for da er man tilgjengelig for evt. Kjoleretting eller andre gjøremål lengst mulig ;)

Skrevet

De bryllupene jeg har vært i har forloveren kommet trippende opp kirkegulvet rett før bruden. :P

Skrevet

Jeg rettet på kjolen til min venninne da jeg var hennes forlover og så småløp jeg opp kirkeradene (ikke på "kirkegulvet", men på andre siden) før hun gikk inn.

Da hun var min forlover gjorde hun det samme :)

Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

De bryllupene jeg har vært i har forloveren kommet trippende opp kirkegulvet rett før bruden. :P

Det har jeg aldri sett, og jeg har vært i en del brylluper.

Skrevet

Jeg og. Og det har skjedd i alle, utenom ute.

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen :)

Hva har skjedd i de bryllupene du har hvert i?

Står forloveren allerede oppe eller går den opp rett før bruden?

Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet (endret)

Tusen takk for svar alle sammen :)

Hva har skjedd i de bryllupene du har hvert i?

Står forloveren allerede oppe eller går den opp rett før bruden?

Ja. :) Forloveren står oppe der som presten, brudgommen og brudgommens forlover står.

Endret av Spirrevirrevipp
Skrevet

Ja. :) Forloveren står oppe der som presten, brudgommen og brudgommens forlover står.

Så da blir det vanligst at brudens forlover "går inn" i kirken samtidig som brudgom og hans forlover?

Eller rett etter at brud/forlover kommer fra frisør? Og at brud står utenfor dør med den som skal følge henne, og at den perosnen ordner det siste?

Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Så da blir det vanligst at brudens forlover "går inn" i kirken samtidig som brudgom og hans forlover?

Eller rett etter at brud/forlover kommer fra frisør? Og at brud står utenfor dør med den som skal følge henne, og at den perosnen ordner det siste?

Man må egentlig bare gjøre dette slik man selv føler for. Ingenting negativt kommer til å skje med dere om dere skulle velge det ene eller det andre.

Så vidt jeg vet har forloverne/brudgommene i de bryllupene jeg har vært i alltid bare gått opp når de vil/sammen med sine venner/familie (sistnevnte gruppe setter seg jo på stolene i selve salen da). Men jeg hadde ikke med min forlover til frisøren. Så der også gjør man det forskjellig.

Hvilke siste ting som skal ordnes er det du snakker om?

Skrevet

Man må egentlig bare gjøre dette slik man selv føler for. Ingenting negativt kommer til å skje med dere om dere skulle velge det ene eller det andre.

Så vidt jeg vet har forloverne/brudgommene i de bryllupene jeg har vært i alltid bare gått opp når de vil/sammen med sine venner/familie (sistnevnte gruppe setter seg jo på stolene i selve salen da). Men jeg hadde ikke med min forlover til frisøren. Så der også gjør man det forskjellig.

Hvilke siste ting som skal ordnes er det du snakker om?

Retting av kjole, slør etc

Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Retting av kjole, slør etc

Å ja. Jeg husker ikke helt hvordan jeg gjorde det med den saken, om jeg fikk kirkeverten til å ordne det, eller om jeg bare glemte det ut. :sjenert:

Skrevet

Å ja. Jeg husker ikke helt hvordan jeg gjorde det med den saken, om jeg fikk kirkeverten til å ordne det, eller om jeg bare glemte det ut. :sjenert:

Kan jo bare gjøre det sånn som vi selv vil. Det viktigste er vel uansett at hu står ved siden av meg under vielsen :)

Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Kan jo bare gjøre det sånn som vi selv vil. Det viktigste er vel uansett at hu står ved siden av meg under vielsen :)

Jepp. :)

Skrevet

Gjør akkurat som det passer. Hos oss blir forlovere brudepiker/svenn også. Så kommer jeg og brudgommen sammen. Det passer oss og ville ellers synes noe annet blir rart. Det er bare fint om alle ikke gjør det likt.

Skrevet

Det jeg tenkte var at brudesvennen min kan gå inn først, så forlover og så jeg når forlover har kommet seg opp. Da vil alle stå å vente på meg oppe, men samtid kan jeg få "good luck"/siste fiks av mine venninner.

• Liker 1
Skrevet

Hehe,så søte dere er :)

Anonymous poster hash: 08c22...f7a

Skrevet

Det jeg tenkte var at brudesvennen min kan gå inn først, så forlover og så jeg når forlover har kommet seg opp. Da vil alle stå å vente på meg oppe, men samtid kan jeg få "good luck"/siste fiks av mine venninner.

Høres veldig fint ut!! Lykke til med dagen din!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...