Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skal dette bety?

Uføretrygdede med lånegjeld vil få redusert fradragsprosenten fra 55 til 27 prosent.

Anonymous poster hash: 591ad...218
Videoannonse
Annonse
Skrevet

TAKK! Jeg lurte også på det og googlet etter "fradragsprosent". Men det eneste jeg fant var link til artikler om samme sak...

Anonymous poster hash: a7de3...c6d
Skrevet

Ingen som vet?

Anonymous poster hash: a7de3...c6d
Skrevet

Er det slik at uføre som har lånegjeld nå får 55% fradrag fra rentene? I så fall betyr det vel at det fredaraget blir lavere, altså at man totalt sett får en høyere skatt.

• Liker 1
Skrevet

Skjønte ikke så mye jeg heller, annet enn at det har noe med gjeld å gjøre. Men om man er to om et lån, kan man ikke da fritt flytte gjelden og/eller formuen seg i mellom alt etter hva som lønner seg på selvangivelsen ? Vil man kunne påvirke uføretrygden på denne måten ?

Anonymous poster hash: 21400...eb7

Skrevet

Er det slik at uføre som har lånegjeld nå får 55% fradrag fra rentene? I så fall betyr det vel at det fredaraget blir lavere, altså at man totalt sett får en høyere skatt.

Dette.

Skrevet

Men er det ikke sånn alle mennesker som jobber har? 27% av fradrag på rentene? Dem som ikke er uføre med andre ord.

• Liker 1
Skrevet

Men er det ikke sånn alle mennesker som jobber har? 27% av fradrag på rentene? Dem som ikke er uføre med andre ord.

Det er rett under 30 iallfall så ja (trodde det var 28 %, men kan være jeg surrer med andre fradrag). Endringen med det nye systemet er at det ikke skal være like gunstig å være ufør og at det skal bli lettere å jobbe ektsra uten å tape penger på det.

Skrevet

Det var 28% ifjor, men 27% nå.

Men regner man at man har ung ufør 257.157kr i året. 1million i lån. Betyr ca 35.000kr i renter.

Så kommer man ut med nesten akkurat det samme som man har idag. Så skjønner ikke så veldig mye.

Skrevet

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/solberg-regjeringen/eriksson-endrer-ufoeretrygden/a/23309752/

Denne er ganske så klar de uten gjeld kommer omtrent likedan ut. De uføre med minstesatsfår litt mer, og de med gjeld "straffes" med nærmere 20 000 mindre pr. År. Totalt sett kan en ufør med gjeld i dag få fradrag for inntil 55 %, fra 2015 blir denne totalen endret til 27 %. Så lager politikerne i dag en kompenserende ordning, for å bli bedre likt av velgerne som er uføre og for å fremstå som snillere enn regjeringen som innførte ordningen.

Målsettingen til regjeringen er at de som taper skal komme seg ut i arbeid for å tjene inn igjen det de taper i inntekt selv. Det politikerne ikke har forstått eller har missforstått om du vil, er at de aller fleste er uføre fordi de er ute av stand til å jobbe.

Anonymous poster hash: fc048...01a

• Liker 10
Skrevet

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/solberg-regjeringen/eriksson-endrer-ufoeretrygden/a/23309752/

Målsettingen til regjeringen er at de som taper skal komme seg ut i arbeid for å tjene inn igjen det de taper i inntekt selv. Det politikerne ikke har forstått eller har missforstått om du vil, er at de aller fleste er uføre fordi de er ute av stand til å jobbe.

Og mange uføre jobber mindre enn de kunne fordi de ikke vil tape penger på å jobbe.

Anonymous poster hash: 82c5a...b1b

• Liker 2
Skrevet

Denne er ganske så klar de uten gjeld kommer omtrent likedan ut. De uføre med minstesatsfår litt mer, og de med gjeld "straffes" med nærmere 20 000 mindre pr. År. Totalt sett kan en ufør med gjeld i dag få fradrag for inntil 55 %, fra 2015 blir denne totalen endret til 27 %. Så lager politikerne i dag en kompenserende ordning, for å bli bedre likt av velgerne som er uføre og for å fremstå som snillere enn regjeringen som innførte ordningen.

De med minstesats + gjeld får mindre sant? Men det er ikke mye mindre da og det burde man greie.

Skrevet

Dette betyr at alle uføre må skynde seg å betale ned huslånet sitt innen de neste 3 årene.

Ellers blir det helvetes dyrt...

Anonymous poster hash: b0452...bd0
Skrevet

Hvordan kan det bli så dyrt? Vis meg et regnestykke.Jeg bruker dinside og det virker ut som om du har minstesats og 1mill i gjeld så får du nesten akkurat det samme.

Skrevet

Tar ikke høyde for reformen etter 2015? Reformen betyr at vi skattelegges som vanlig arbeidere og vanlig lønn. Og det er det dinside kalkulatoren gjør. Jeg miste 250kr i mnd ser jeg på kalkultatoren med 1million i gjeld. betyr 3.000kr i året.

• Liker 1
Skrevet

Så hvorfor står det da i artikkelen at det blir 20000 dyrere?

Brutto uføretrygd skulle økes for å kompensere for økt skatt etter 2015. Det ser det ikke ut til at den blir nå.

Med 27% skattelette istedenfor nåtidens 55% blir det....dyrere.

Ok nå?

Skrevet

Det er da ikke alle som har minstesats på uføretryden sin. Det er mange som har mye mer enn minstesats. Disse har vel masse gjeld også.. jeg antar at dette er en part som mister endel penger opp mot 20.000kr i året. Men folk med minstesats på ung ufør, eller vanlig uføre. Mister minimalt med penger. 250kr i mnd kanskje med 1m i lån.

• Liker 2
Skrevet

Du skjønner fortsatt ikke...

Din brutto uførepensjon øker ikke. Men særfradraget ditt forsvinner. Derfor har du ikke samme fradrag etter 2015 som du har nå.

Særfradraget ditt utgjør ca 32000 kr i året. Det utgjør mer enn 250 kr i mnd.

Kalkulatoren du snakker om er ikke brukendes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...