himmeloghav Skrevet 6. oktober 2014 #1 Skrevet 6. oktober 2014 (endret) Hva synes dere om mitt treningsopplegg? Jeg vil helst trene effektivt når jeg er på treningssenter og unngå dobbelttrening dvs. øvelser som ligner på hverandre og hvor jeg kunne kuttet ut den ene øvelsen. Da tenker jeg f.eks. på beinpress og knebøy. Hva er best av knebøy med stang eller kettlebell og markløft med kettlebell eller stang? Her er mitt treningsopplegg: Når målet er å gå ned i vekt, få strammere kropp, mindre mage, penere lår og rumpe. Her er mine: Først kondisjonsapparat, jeg velger ellipsemaskin og trimsykkel Deretter: Roing Beinpress Nedtrekk Brystpress Kettlebell med sving 8 kg Markløft med kettlebell Knebøy med kettlebell 8 kg Utfall med hantler 3 kg Arnholdgrep med hantler 3 kg Pushups med ball 2 kg, også til sidene Øvelser for rumpa liggende på rygg: opp og ned og knip med rumpa. Stå på alle fire: ut med motsatt arm og bein vannrett (stabiliseringsøvelse) Stå på alle fire: 90 grader i bein: løft annet hvert bein opp og ned Endret 6. oktober 2014 av himmeloghav
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2014 #2 Skrevet 6. oktober 2014 gjør du alt dette hver økt? det som slår meg er at du kjører med forsvinnende lav vekt, du må ha motstand for å få fremgang. Det er ikke noe i veien for å gjøre benpress og knebøy samme dag. Stang vil hovedsaklig å foretrekke i de fleste øvelser fordi du har større fleksibilitet med vektskiver. Du vil også kunne flytte mer vekt med en stang, knebøy med kettlebell blit fort veldig vanskelig når vekten øker. Det finnes mange ferdigsydde program på internett, ikke noen vits å finne opp kruttet på nytt. Mitt tips vil være å legge bort alle rare småøvelser og heller fokusere på god trening av de gode gamle store baseøvelsene som knebøy, markløft, benkpress osv. http://fitnessbloggen.no/treningsprogrammer/ Anonymous poster hash: 36dcb...a38
himmeloghav Skrevet 6. oktober 2014 Forfatter #3 Skrevet 6. oktober 2014 (endret) Takk for svar. Kan legge til at jeg er overvektig. Tenker kanskje at dette programmet kan være noe for meg?http://fitnessbloggen.no/styrketrening-for-nybegynnere/ Jeg vil trene effektivt når jeg er på treningssenter. Jeg prioriterer kondisjonstrening da jeg vil ned i vekt og avslutter med styrkeøvelser. Jeg blir ofte på senteret mellom 1-2 timer hver gang. Har hørt at det kanskje er for lenge? De siste ukene har det bare blitt en gang i uken, men jeg vil øke til 2-3 ganger i uken. Tror ikke jeg greier mer enn 3 ganger i uken. Jeg tenker jeg kutter ut beinpress og gjør heller knebøy med stang. Har hørt at beinpress er det samme som knebøy, bare med apparat istedenfor. Ellers så bruker jeg noen apparater til overkroppen som nedtrekk, brystpress, roing og et annet for brystet. Husker ikke helt hva det heter. Endret 6. oktober 2014 av himmeloghav
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2014 #4 Skrevet 7. oktober 2014 Det spiller ingen rolle om du er overvektig, juster treningsmengden etter hva du selv synes er greit. Spesielt i starten er det viktig å ikke bite over for mye, så ikke du blir lei eller skader deg. Følg en fast plan så du har noe å forholde deg til, det gjør det mye lettere å komme seg på trening og gjennomføre. Min anbefaling er å trene så lenge du trenger/finner nødvendig, dette med treningstid er høyst subjektivt. Noen mener det holder med 20 min, andre er på gymmet hele dagen. Da jeg startet følte jeg meg ferdig etter 30-50min, var nesten aldri over en time. Nå sliter jeg med å holde øktene under 4 timer (dog mye skravling, tulling og tøying inkludert) Frivekter er alltid å foretrekke, knebøy med stang gir deg mye mer enn bare økt styrke i beina. Du får trent mye stabiliseringsmuskler og balanse for å klare å holde deg stabil. Mobiliteten din blir strekt for du får gjennomfør hva som er en naturlig bevegelse for deg, ikke som er begrenset av en maskin. Du vil kanskje ikke kunne bøye like mye vekter på stanga som du kan putte på benpressen, men treningsutbyttet som er overførbart til generell helse og et bedre liv i hverdagen vil være større med frivekter -er min mening og erfaring. Anonymous poster hash: 36dcb...a38
himmeloghav Skrevet 7. oktober 2014 Forfatter #5 Skrevet 7. oktober 2014 Ja, det har jeg også lest, at frivekter gir mer enn apparatene. Det eneste som er synd, er at de er oftere opptatt enn apparatene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå