AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2014 #1 Skrevet 6. oktober 2014 Ei venninne av meg har en sønn som skal konfirmeres til våren. Hun har prøvd å overtale konfirmanten til å ha noe veldig lettvint å spise i konfirmasjonen (pølser eller pizza), fordi det da blir mye billigere for henne og eksen (de er to om å dele på utgiftene). Men konfirmanten vil helst ha koldtbord, slik som hans bror fikk til sin konfirmasjon for noen år siden. Jeg har forstått at min venninne ikke har så veldig god råd for tiden. Jeg tenker at hun har jo tross alt visst i mange år at det ville komme en konfirmasjon til neste år, og det burde jo kanskje ha vært mulig å legge penger til side underveis? Jeg kunne forstått at det var vanskelig hvis hun hadde blitt nødt til å leve nøkternt ellers, men hun bruker masse penger i måneden på røyk. Om sommeren går det mye i konserter og uteliv. Og da synes jeg bare prioriteringene er helt feil, og jeg får vondt av konfirmanten. På måten hun snakker om det, så virker det som om guttens konfirmasjon ikke er viktig og bare et onde man må komme seg gjennom. Det er nesten så jeg har lyst til å bidra med penger til koldtbord for konfirmantens skyld, men det hadde vel ikke blitt så godt mottatt. Og det er jo overhodet ikke min sak. Men jeg bare lurte på om det er vanlig å skulle spare på denne måten når det kommer til konfirmasjon? Og er det jeg som er rar som reagerer på dette? Anonymous poster hash: 5ef4b...610
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2014 #2 Skrevet 6. oktober 2014 TS her igjen: jeg må presisere at dette er ikke noe jeg har kommentert eller lagt meg bort i. Det er jo ikke noe jeg har noe med. Jeg ble vel bare så overrasket over dette, så ville høre her hva som er vanlig. Anonymous poster hash: 5ef4b...610
Frk.K Skrevet 6. oktober 2014 #3 Skrevet 6. oktober 2014 Huff stakkars kid om han får en "dårligere" konfirmasjon enn hva broren hadde.. Det er snakk om forskjellsbehandling og muligens favorisering, som det godt mulig er. At hun bruker penger på røyk har du da virkelig ikke noe med, noen bruker pengene sine på det - mens andre bruker sine på shopping. Så uansett om hun hadde røykt eller ikke, så hadde ikke hun hatt de pengene uansett. Du vet den der: "Røker du? Tenk på alle pengene du kunne spart da.. Du kunne kjøpt en bil" også har den som ikke røyker, ikke en bil selv.. Fordi at vedkommende bruker pengene på noe annet. Nei, du kan jo alltids bidra da, å si at det er din gave til konfirmanten? 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2014 #4 Skrevet 6. oktober 2014 At hun bruker penger på røyk har du da virkelig ikke noe med, noen bruker pengene sine på det - mens andre bruker sine på shopping. Så uansett om hun hadde røykt eller ikke, så hadde ikke hun hatt de pengene uansett. Jeg er enig i at jeg overhodet ikke har noe med at hun bruker penger på røyk, det er da aldri noe jeg ville ha lagt meg bort i. Det var mer for å illustrere et poeng: jeg synes bare ikke folk kan klage over lite penger når de tross alt tar seg råd til å bruke 3000 kr på røyk i måneden? Og drar på konserter og spiser ute. Da blir det litt ekstra provoserende at mora bruker dårlig økonomi som argument for at gutten må ha en enklere meny i konfirmasjonen sin. Anonymous poster hash: 5ef4b...610 6
Frk.K Skrevet 6. oktober 2014 #5 Skrevet 6. oktober 2014 Jeg er enig i at jeg overhodet ikke har noe med at hun bruker penger på røyk, det er da aldri noe jeg ville ha lagt meg bort i. Det var mer for å illustrere et poeng: jeg synes bare ikke folk kan klage over lite penger når de tross alt tar seg råd til å bruke 3000 kr på røyk i måneden? Og drar på konserter og spiser ute. Da blir det litt ekstra provoserende at mora bruker dårlig økonomi som argument for at gutten må ha en enklere meny i konfirmasjonen sin. Anonymous poster hash: 5ef4b...610 Hva med de som klager på at de ikke har mye penger, men ikke røyker/snuser? Irriterende at folk langer ut etter de som røyker/snuser, når de har like lite penger selv, fordi at de kaster det vekk på noe annet. Alle har sine prioriteringer. Ja, jeg er enig, hun kunne spart og prioritert annerledes, men det har hun ikke gjort. Mest sannsynlig fordi at hun ikke synes at det er verdt det. Dessverre, for det går utover guttungen.
et visningsnavn Skrevet 6. oktober 2014 #6 Skrevet 6. oktober 2014 Huff stakkars kid om han får en "dårligere" konfirmasjon enn hva broren hadde.. Det er snakk om forskjellsbehandling og muligens favorisering, som det godt mulig er. At hun bruker penger på røyk har du da virkelig ikke noe med, noen bruker pengene sine på det - mens andre bruker sine på shopping. Så uansett om hun hadde røykt eller ikke, så hadde ikke hun hatt de pengene uansett. Du vet den der: "Røker du? Tenk på alle pengene du kunne spart da.. Du kunne kjøpt en bil" også har den som ikke røyker, ikke en bil selv.. Fordi at vedkommende bruker pengene på noe annet. Nei, du kan jo alltids bidra da, å si at det er din gave til konfirmanten? Røyker du? Tenk på alle pengene du kunne spart da.. Du kunne hatt koldtbord i konfirmasjonen til sønnen din i stedet for pølse i brød. Det er vel det ts mener, at hun bruker penger på "unødvendige" ting i stedet for å gi sin andre sønn en like fin konfirmasjon som storebroren. 3
Frk.K Skrevet 6. oktober 2014 #7 Skrevet 6. oktober 2014 Røyker du? Tenk på alle pengene du kunne spart da.. Du kunne hatt koldtbord i konfirmasjonen til sønnen din i stedet for pølse i brød. Det er vel det ts mener, at hun bruker penger på "unødvendige" ting i stedet for å gi sin andre sønn en like fin konfirmasjon som storebroren. Regner med hun røykte under eldste mann sin konfirmasjon også. Så det ligger neppe der. Det ligger nok andre steder.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2014 #8 Skrevet 6. oktober 2014 En 15år gammel gutt som syns det er viktig at der er sånn og sånn mat? Koldtbord er så mangt da. Steke opp karbonader og kyllingvinger, firstprice potetsalat, loff og noe spekemat koster da ikke allverden... Men dette hadde jeg ikke brydd meg med i det hele tatt om jeg var deg. Gutten overlever nok dette i-landsproblemet ogsåAnonymous poster hash: f2a08...6ee 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2014 #9 Skrevet 6. oktober 2014 Men dette hadde jeg ikke brydd meg med i det hele tatt om jeg var deg. Gutten overlever nok dette i-landsproblemet også Anonymous poster hash: f2a08...6ee Jeg synes bare det virker så merkelig, og det er jo synd at yngstegutten ikke får samme type mat som eldstemann. Det har vært snakk om at mora kommer til å gi mindre i gave til yngstemann også siden hun har dårlig råd, og det synes jeg i alle fall blir urettferdig. Men klart gutten overlever likevel Anonymous poster hash: 5ef4b...610 2
Gjest gurimalla Skrevet 6. oktober 2014 #10 Skrevet 6. oktober 2014 Hva med de som klager på at de ikke har mye penger, men ikke røyker/snuser? Irriterende at folk langer ut etter de som røyker/snuser, når de har like lite penger selv, fordi at de kaster det vekk på noe annet. Alle har sine prioriteringer. Det er jo prioriteringene det et noe feil med når folk prioriterer røyk eller shopping foran barnas behov. Pizza og pølser er stusselig servering i en konfirmasjon, spesielt når konfirmanten selv ikke ønsker det. 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2014 #11 Skrevet 6. oktober 2014 Det kan ikke være noe kjekt for moren å være så blakk, men det er heller ikke greit at hun prioriterer uteliv og konserter når hun vet at det kommer en stor utgift snart. Her i huset sparer jevnlig til slike ting. Anonymous poster hash: c9370...52f
Gjest gurimalla Skrevet 6. oktober 2014 #12 Skrevet 6. oktober 2014 Gutten overlever nok dette i-landsproblemet ogsåAnonymous poster hash: f2a08...6ee Vet du hva ilandsproblem er? I dette tilfellet ser det ut som om moren bevisst forskjellsbehandler barna sine fordi hun ikke gidder å gjennomføre samme opplegget en gang til. Det å føle seg forbigått av foreldrene er ikke et ilandsproblem. Problemet er er ikke koldtbord eller pizza, men mors manglende innsats.
Gjest Riskjeks Skrevet 6. oktober 2014 #13 Skrevet 6. oktober 2014 Jeg synes det verste er at hun forskjellsbehandler barna! Har hun dårlig råd, synes jeg ikke det er barnemishandling å foreslå pizza akkurat, men når broren har fått noe bedre/dyrere, må lillebror få det samme dersom han ønsker det. At hun bruker penger på røyk er irrelevant. 1
Kjerringa Skrevet 6. oktober 2014 #14 Skrevet 6. oktober 2014 På en måte som jeg har empati med mor, så føler jeg også for sønnen. Man konfirmeres en dag, en dag mange faktisk gleder seg til. Spesielt vanskelig når broren har fått en "bedre" konfirmasjon. Hadde han vært enebarn ville det sikkert vært lettere for gutten å godta det, men ikke når "han" må lide fordi mor ikke har kontroll på økonomi. Mor var alenemor for 4 søsken alene, og hun klarte gi alle barna en vellykket konfirmasjon. Da snakker vi flott dekor og nydelig koldtbord. Selv om hun var syk og navet. Hun røykte også for å si det slik. Samt tok en bachelor i en alder av 40 år i tillegg til dette. Etter et langt liv med sykdom og dårlig råd, lærte hun å forstå verdien av hver eneste krone. Hun ble en kløpper på å spare penger og prioritere riktig. Vanligvis ville vi måtte spise havregrøt hver eneste dag, men fordi hun ofret seg selv for oss barna, fikk vi sunn og god mat. (Klart perioder med havregrøt, men det var greit) I dag virker det som om mødre synes det er viktigere med treningskort til seg selv, nye klær og sminke hver eneste måned osv. Det kan ikke være så vanskelig å planlegge en konfirmasjon man VET kommer en dag. Kom med så mange unnskyldninger som mulig, men den sønnen fortjener bli satt stas på denne dagen. Om ønsket hans er koldtbord, burde han få det. Alt handler om prioriteringer. Folk skylder altfor lett på dårlig økonomi. De fleste vet at alt er mulig så lenge man prioriterer Forstår at du reagerer TS. Hadde guttungen klaget på gavene, DA ville jeg reagert på at han var bortskjemt. Ikke fordi han ønsker koldtbord og ikke pizza på sin egen konfirmasjon. Noen her som serverte pizza på bryllupet sitt? Nei, tenkte meg det.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2014 #15 Skrevet 6. oktober 2014 Jeg synes jo det blir litt feil prioritering i og med hun røyker og bruker masse på seg selv. Ellers er jeg opptatt av rettferdighet og kommunikasjon fungerer,kan jo hende du ikke vet alt, atde kommer fram til en løsning som i sum blir lik selv om innhold og form blir ulik. Det viktigste er at konfirmanten blir fornøyd. Ellers stusser jeg litt over ditt uvanlig store fokus på hva som er vanlig. Det er neppe viktigst. Vi mennesker er jo ganske ulike. Anonymous poster hash: 0b3f5...4de
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2014 #16 Skrevet 6. oktober 2014 Huff stakkars kid om han får en "dårligere" konfirmasjon enn hva broren hadde.. Det er snakk om forskjellsbehandling og muligens favorisering, som det godt mulig er. At hun bruker penger på røyk har du da virkelig ikke noe med, noen bruker pengene sine på det - mens andre bruker sine på shopping. Så uansett om hun hadde røykt eller ikke, så hadde ikke hun hatt de pengene uansett. Du vet den der: "Røker du? Tenk på alle pengene du kunne spart da.. Du kunne kjøpt en bil" også har den som ikke røyker, ikke en bil selv.. Fordi at vedkommende bruker pengene på noe annet. Nei, du kan jo alltids bidra da, å si at det er din gave til konfirmanten? Hvorfor hadde hun ikke hatt de pengene om hun ikke røyker? Om man ikke drikker brus sparer man de pengene og legger de til side. Jeg hverken røyker eller drikker, men handler ikke mer enn andre av den grunn. Sparer mer enn andre gjør jeg derimot. Anonymous poster hash: 50b27...c0c
Gjest Vinglepetra Skrevet 6. oktober 2014 #17 Skrevet 6. oktober 2014 (endret) Synes det er litt merkelig at en 15 år gammel gutt er opptatt av at det skal være koldtbord på konfirmasjonen, er ikke gutta mer opptatt av å få moped, penger til lappen, fine gaver etc.? Jeg synes ikke at gutten blir utsatt for mishandling fordi det serveres pizza på konfirmasjonen hans, men forstår at han kan oppleve det som forskjellsbehandling ettersom broren fikk en bedre fest. Uansett så er det ikke ts sak å legge seg oppi dette har, ts kjenner ikke til deres økonomiske situasjon, det kan hende de har det fryktelig trangt økonomisk. Det at hun røyker har du rett og slett ikke noe med, det er en privatsak. Men hvis du absolutt vil gjøre noe kunne du bidra med penger eller mat til koldtbordet? Jeg regner med at det er gutten du bekymrer deg for? Da har du en fin måte å glede han på Endret 6. oktober 2014 av Vinglepetra
mara2012 Skrevet 6. oktober 2014 #18 Skrevet 6. oktober 2014 Tror ikke det er så uvanlig å ville spare inn på slike ting. Ikke alle har masse penger eller muligheter til å spare. Jeg måtte selv slutte å røyke pga. dårlig råd, men ikke alle klarer det. Og samtidig er det alltid noe annet som skal betales, så bare fordi jeg har god tid til å spare til konfirmasjon, betyr det ikke at jeg ikke har andre viktige ting å prioritere underveis. Som en over her sier, så trenger ikke koldtbord å være så dyrt heller, om man bruker billige produkter. Det smaker det samme. Ellers synes jeg heller du kan vise litt forståelse for moren og la gaven fra deg bli en liten hjelp til matutgiftene, sånn at gutten får den konfirmasjonen han "vil ha"..
PrinsesseNila Skrevet 6. oktober 2014 #19 Skrevet 6. oktober 2014 Sinnsykt Jeg kunne aldri i min villeste fantasi se for meg å få servert pizza/pølser i konfirmasjon. Det er jo liksom en "voksenfest" ikke barnebursdag! Min mor var alenemor med to barn, fikk ikke barnebidrag, og betalte alt av regninger og utgifter helt alene på en veldig lav lønn, men hun hadde uansett lagt av så jeg og søsteren min fikk nøyaktig den maten vi ville ha i konfirmasjonen. Tenker det er utrolig egoistisk av veninnenen din. Røker og bruker penger på konserter og uteliv fremfor barna sine ser jeg utrolig ned på. Barna burde prioriteres! 2
Gjest daisydaisy Skrevet 6. oktober 2014 #20 Skrevet 6. oktober 2014 Må si meg uenig med de som sier at røykingen er irrelevant i dette tilfellet. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå