Crazee Skrevet 14. juli 2004 #1 Skrevet 14. juli 2004 Vel - tittelen på emnet gjer det klart kva det er eg lurar på: Med så mange negative sider ved å bruka IE som fast nettlesar, kvifor byttar ikkje folk? Kva er det som gjer at så mange ikkje gå over til ein nettlesar som er tryggare å bruka, meir funksjonell, betre, og støttar meir enn det Internet Explorer gjer? Angst for å prøve noko nytt? Redd for at det ikkje er heilt likt det gamle vante? Hadde det vore kva som helst anna, så hadde dei færraste godteke noko slikt og bytta så fort som råd, sjølv om dei eventuelt måtte brukt nokre timar på å læra seg noko litt ulikt. Så, de som ikkje vil byta: Kvifor held de fast ved IE? Kvifor ikkje prøve ein annan? (T.d. Opera eller Firefox, om de lurar på kva anna som finst.)
Gjest Esther Skrevet 14. juli 2004 #2 Skrevet 14. juli 2004 Vet ikke hvorfor jeg skulle gå over til noe annet når det jeg har funker flott til mitt bruk. Det er på jobb jeg bruker PC`en mest og der har jeg overhodet ingen påvirkning på hvilket operativsystem som brukes.
Gjest Anonymous Skrevet 14. juli 2004 #3 Skrevet 14. juli 2004 Hadde ikke IE fulgt med Downdows hadde heller ingen brukt dritten heller. Jeg foretrekker Opera.
~sikka~ Skrevet 14. juli 2004 #4 Skrevet 14. juli 2004 Jeg foretrekker Firefox. Skjønner godt at folk flest har IE... det er jo som Bamboozler sier... det følger jo med når man kjøper en datamaskin. Den vanlige mann i gata har jo ikke peiling på at IE ikke er særlig sikkert å bruke.
Catzy Skrevet 14. juli 2004 #5 Skrevet 14. juli 2004 Det følger med, så folk blir vant med det. Og så skal du ha litt peil for å finne ut hvordan du skal få Outlook og MSN messenger til å åpne linker i annen browser, så man ender opp med å fortsette å surfe med IE. Har begynt å bruke Firefox mer, spesielt når jeg søker etter informasjon. KJekt å åpne side på side i samme browservindu, i stedet for nytt vindu som med IE. Men jeg bruker fremdeles IE mest, av gammel vane. Catzy
Gjest Malama Skrevet 14. juli 2004 #6 Skrevet 14. juli 2004 Fordi jeg ikke har fått mailprogrammet mitt (som ikke er et microsoft-produkt) til å fatte at når jeg åpner link fra mail, mange mail (jeg abboneer på alle tråder jeg deltar i her på KG, f.eks) så skal den ikke åpne det i et NYTT vindu i opera for hver nye mail, det ble jo tonnevis av vinduer av det, ganske fort. Også gadd jeg ikke bruke en evighet på å finne ut av det, så jeg bare fortsetter med IE, som fint holder til mitt bruk, jeg har ingen problemer med det, også er jeg ikke sånn "sikkerhetsparanoid". Jeg tar de "windowsupdates" som dukker opp til enhver tid, har virusprogram, og inbiller meg sambo har en brannmur mellom oss og omverden, og det holder for meg og mine behov. Synes ikke opera var raskere, enklere, eller mer funksjonel for meg jeg. Derfor... så har jeg altså fortsatt IE som standard nettleser. Men opera også installert, min samboer sverger til det. Så er jeg kanskje naiv, men da er jeg det da...
Arkana Skrevet 14. juli 2004 #7 Skrevet 14. juli 2004 Vet ikke hvorfor jeg skulle gå over til noe annet når det jeg har funker flott til mitt bruk. Samme her.
Gjest Ethereal Skrevet 14. juli 2004 #8 Skrevet 14. juli 2004 Jeg har sluttet å bruke Explorer. På jobb bruker jeg MAC, og da jeg oppdaterte til OSx, begynte jeg samtidig å bruke Safari, som er en fantastisk bra nettleser. I tillegg bruker jeg Netscape for Skandiabanken. Hjemme har vi PC, og der bruker jeg Opera, og sambo har også mer eller mindre gått over til Opera pga pop-up-killeren der.
Sandra Skrevet 14. juli 2004 #9 Skrevet 14. juli 2004 Og så skal du ha litt peil for å finne ut hvordan du skal få Outlook og MSN messenger til å åpne linker i annen browser, så man ender opp med å fortsette å surfe med IE. Dette var bra du tok opp, kanskje en liten avsporing, men kan du si meg hvor jeg går inn for å endre dette? Jeg bruker Opera, men MSN kobler seg automatisk inn på IE når jeg skal lese mail, noe som er veldig irriterende. :-?
Gjest Devil's Spawn Skrevet 14. juli 2004 #10 Skrevet 14. juli 2004 Hmm..kanskje derfor ikke alle er så veldig begeistra for Microsoft. Her går det jo også fram at det funker, altså det at det er vanskelig å skifte nettleser til MSN. De spiller unfair i konkurransen med andre..har lyst til å si noe stygt nå, men holder det for meg selv.
Catzy Skrevet 14. juli 2004 #11 Skrevet 14. juli 2004 Sandra: I don't know. Jeg lar MSN og Outlook åpne linker i IE, og bruker FireFox til andre ting enn IE. Let litt på google, så finner du kanskje noe. Dessuten var det nettop en tråd om det på dette forumet, men husker ikke ha konklusjonen ble. Catzy
Crazee Skrevet 14. juli 2004 Forfatter #12 Skrevet 14. juli 2004 Vet ikke hvorfor jeg skulle gå over til noe annet når det jeg har funker flott til mitt bruk. Det var det då - fungerer IE godt nok? Greit nok, sidene vert stort sett vist som dei skal, men det seier jo berre litt om korleis IE fungerer. Det er fleire som opplever at IE fungerer til noko anna enn dei sjølv vil òg: Startsider som vert bytta ut (og nektar å la seg fjerna), "favorittar" som legg seg inn på skrivebord og i bokmerkene, diverse spyware, adware og malware som på eitt eller anna vis er blitt innstallert - alt takka vera måten IE 'fungerer' på, for å nemna noko av det vanlegaste. Og det skjer igjen og igjen. Dessutan er IE gammal, ligg godt etter andre nettlesarar, og vil ikkje bli oppdetert lengre. (Bortsett frå som ein del av Windows, for dei som kjøper Longhorn om eit par års tid...) Det er derfor eg ikkje forstår kvifor ikkje folk brukar alternativa som finst, sidan dei er tryggare, støttar meir, og blir oppdatert til å støtta det nettstadar i dag går over til å bruka. Det er sjølvsagt behageleg å ikkje gjera noko, og å ikkje bruka kanskje ein halvtime med modem på nedlasting er jo ein halvtime spart... (sjølv om det kan føra til mange timars meirarbeid seinare...) Så eg lurar stadig eg, kvifor ikkje fleire byttar til noko anna - og vil gjerne høyra frå fleire som brukar IE (privat) kvifor dei trass alt held seg til IE. Kva må til for at dei skal bytta? (På intranett på jobben kan IE vera grei - der kan det vera ganske praktisk akkurat det som er farleg på internett...)
Bokalven Skrevet 14. juli 2004 #13 Skrevet 14. juli 2004 Nei, hvorfor folk gidder bruke IE spør jeg stadig vekk om også. Er trofast til Opera (har vært det i... to år? Siden Opera 5), men har så vidt brukt Konqurer (sp?) på jobben, men er ikke sikker på hva jeg synes om den. Har også prøvd Safari hos en kompis, men likte ikke den så godt (kanskje fordi Macer og jeg generelt ikke går så godt overens).
Gjest Raga Skrevet 14. juli 2004 #14 Skrevet 14. juli 2004 Har ikke hatt problemer med IE, derfor fortsetter jeg å bruke den. Prøvde Opera i en periode, men det var noe ved den jeg ikke likte, husker ikke hva. Jeg har forøvrig innstallert mange programmer på pc'n som ikke er fra Microsoft, så det stemmer ikke at jeg ikke tør prøve noe nytt. Det er litt rart at de som klager mest på IE, er de som ikke bruker den. Men så er det jo in å være anti Microsoft da...
Crazee Skrevet 14. juli 2004 Forfatter #15 Skrevet 14. juli 2004 Det er litt rart at de som klager mest på IE' date=' er de som ikke bruker den. Men så er det jo in å være anti Microsoft da... [/quote'] Er det så rart, eigentleg? Dei som klagar mest har vel teke konsekvensen av det og bytta. Og dem at det skal vera så in å vera anti Microsoft - alt kan ikkje skuldast på det. Det er mange og alvorlege sikkerhetshol i nettlesaren, som mange åtvarar mot. (Nøytrale personar, organisasjonar etc som like gjerne åtvarar om ting i Mozilla, Opera m.fl.) No for tida vert me t.d. sterkt åtvara mot å bruka IE på 'finansielle' sider - nettbankar, paypal, betaling på nettstadar o.l. - fordi det er ein risiko å bruka den grunna alle hola. Og ikkje berre teoretisk - noko fleire brukarar av 'trygge banksider' i USA (og UK?) har opplevd. Truleg fleire stadar òg, men det eg har lest har helst teke for seg USA/UK. Å ikkje ta slikt alvorleg, men berre skulda på anti-MS-haldningar er ris til eigen bak. No skal eg ikkje seia noko om deg, men eg veit at det er dei som seier dei ikkje har problem med IE, men ved litt nærare ettersyn viser seg at IE nok er ansvarleg for litt 'andre problem' dei har hatt... Men men. Når det gjeld Opera, så bør du gi nettlesaren ein ny sjanse om det er ein versjon eller to sidan sist du prøvde - det har skjedd ein del. Om du vil, kan du få han til å oppføre seg og sjå ganske likt IE, om du vil. Og elles finst Firefox/Mozilla, som kanskje minner deg enno meir om IE.
Dru Skrevet 14. juli 2004 #16 Skrevet 14. juli 2004 Nå har jo Opera også kommet med skins som skal få nettleseren til å se ut som andre nettlesere, for å lette overgangen for de som er vanedyr. Jeg klager på IE fordi jeg vet hvor mye dritt den fører med seg. Nesten alle mine problemer forsvant etter at jeg begynte å bruke Opera. Dvs spy/ad/malware.
Gjest Malama Skrevet 15. juli 2004 #17 Skrevet 15. juli 2004 Saken er vel at jeg aldri har opplevd startsider som ikke vil forsvinne, snarveier på skrivebordet spyware/adware og alt dette andre... det re kanskje derfor jeg sier at for meg fungerer det. Dersom det hadde vært slik at jeg opplevde denslags, så hadde jeg ikke sagt at det fungerte fint for meg, men for meg fungerre det altså fint...
Bokalven Skrevet 15. juli 2004 #18 Skrevet 15. juli 2004 IE kan også føre med seg ting den vanlige bruker ikke oppdager. En del spyware o. l. ligger jo ikke synlig, og kan være vanskelig å oppdage.
Gjest Raga Skrevet 15. juli 2004 #19 Skrevet 15. juli 2004 Det er godt mulig at IE ikke er sikker nok i forhold til nettbank o.l, det vet jeg lite om. Og ikke bruker jeg nettbank heller. Er ingen tilhenger av det papirløse samfunnet, men det er en helt annen diskusjon... Jeg mener at det ikke er IE som er problemet, men at folk ikke har kunnskaper nok til å beskytte seg. En nettleser blir vel aldri helt "idiotsikker". Jeg bruker anførselstegn fordi jeg selvfølgelig ikke mener at folk med lite datakunnskaper er idioter! Vi har alle vært nybegynnere en gang. Når jeg begynte med data og internett, så fikk jeg kjapt virus. Men da lærte jeg leksa mi, og har ikke hatt virus siden. Jeg har heller ikke hatt spyware eller annet dritt på pc'n. Jeg har brannmur og antivirus, og skrur av javascript når jeg surfer på ukjente sider. Det holder pc'n frisk!
Gjest 1111 Skrevet 15. juli 2004 #20 Skrevet 15. juli 2004 Jeg har ingen god grunn egentlig. helt siden jeg begynte å surfe på nettet så har jeg brukt IE, så det har vel blitt en vanesak. For noen uker siden så prøvde jeg Opera, men da ville ikke scrollen virke. prøvde å få den til å virke i et par dager, men det gjorde den ikke, og da spratt jeg tilbake til IE igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå