AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2014 #1 Skrevet 5. oktober 2014 Hei! Jeg har igjen annen arbeidserfaring utenom butikk og som servitør. Jeg trives med tempo, foretrekker å jobbe i jula for da skjer det masse, men slik er det jo ikke hele året i servicebransjen. Jeg har tenkt litt på å jobbe offshore, og ser at man kan få stillinger innen det meste, men jeg vet ikke hvordan jeg går frem. Sidene med informasjon om jobber er veldig uoversiktlige og de bruker ord om stillingene som jeg aldri har hørt om.. Jeg forstår at man må ta sikkerhetskurs og betale det selv. Hvordan går jeg frem? Og hva kan jeg søke på uten utdanning?Anonymous poster hash: 22c6c...74d
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2014 #2 Skrevet 5. oktober 2014 Det er vanskelig å få jobb offshore. Hvilken jobb tenker du på da? Du har jo ingen utdanning. Anonymous poster hash: 4ee4f...58c 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2014 #3 Skrevet 5. oktober 2014 Forpleining er populært. De største bedriftene innen forpleining offshore er ESS Support Service, ISS, Sodexo og NOC Service. Det stilles i ulik grad krav til fagbrev innen forskjellige deler av forpleiningen, sier Hagen. Norsk Offshore Catering er blant hovedaktørene innen forpleining, med 12 offshoreinstallasjoner på kundelisten. Selskapet krever fagbrev og erfaring for alle som søker jobb som kokk. For søkere til stillinger innen renhold holder det med godkjent sikkerhetskurs, helsesertifikat og førstehjelpskurs, samt relevant erfaring. Hentet fra: http://www.offshore.no/jobbsak/34814_-_det_finnes_ingen_snarveier_offshore Anonymous poster hash: d10e6...496
hjelpme4 Skrevet 5. oktober 2014 #4 Skrevet 5. oktober 2014 Det vil koste deg mye penger å ta diverse kurs osv . Du vil heller ikke tjene så mye med tanke på at du ikke har utdanning, samt må du jobbe deg i hjel. Lev heller livet.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2014 #5 Skrevet 6. oktober 2014 Det kan du bare glemme, siden du hverken har fagbrev, erfaring fra båt eller kontakter. Anonymous poster hash: d0228...f0e 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2014 #6 Skrevet 6. oktober 2014 Det kan du bare glemme, siden du hverken har fagbrev, erfaring fra båt eller kontakter.Anonymous poster hash: d0228...f0e Jeg syns dette er rart, for jeg kjenner til flere uten utdanning (blant annet pappan til nevøen min som ikke har fullført vgs engang og som bare jobbet i bar tidligere) som jobber offshore nå.Anonymous poster hash: 22c6c...74d
Serafin Skrevet 5. november 2014 #7 Skrevet 5. november 2014 Hei! Skjønner at du tenker på en jobb i Nordsjøen. Det er god mat ombord , gode velferdstilbud (kino, treningsanlegg, bibliotek, underholdning/konserter osv) og ikke minst bedre betalt enn mange jobber på land. F.eks. så utgjør en del av pengene man får utbetalt mye overtidstillegg og ventetillegg (f.eks. hvis du er værfast og helikopteret du venter på hjemreise er kansellert), men satsene varierer med hvilket selskap du jobber for og hva slags stilling du har på en plattform. Samtidig er det ulemper også. Du har lange dager, du må være borte fra venner og familie ved bursdager, høytider osv. Det er noe å tenke på. Det er ikke alle som klarer å tilpasse seg et liv langt ute på havet vekk fra familie og venner i 2 uker, kanskje 3 hvis du må jobbe overtid. Men samtidig så har du 4 uker fri da.. Og da kan du være sammen med din familie og dine venner, dyrke hobbyene dine eller reise. Noen bor i utlandet (Spania) og pendler mellom Nordsjøen og utlandet. Det er mange ufaglærte som jobber i Nordsjøen. Det går sikkert like mye på bekjentskaper som at man faktisk er kvalifisert for en jobb. "Noen-kjenner-noen"-prinsippet går jo igjen i arbeidslivet. Har man en fot innenfor et selskap kan man være heldig og få jobb. Det er en del ufaglærte kvinner som jobber med forplening. Det vil si renhold og liknende oppgaver. Innen forpleining er det flere selskaper. Et av de større selskapene er ESS. Det er nå nedgangstider i oljeindustrien. Spesielt er de som leverer tjenester til oljenæringen rammet. ESS er rammet av denne nedgangen. Nylig sa ESS opp 100 kokker og renholdere. Aibel, Bilfinger og Statoil er i ferd med å si opp mange ansatte. Jeg vil absolutt råde deg til å ta en utdanning og ikke minst få mer erfaring hvis du tenker på en jobb i Nordsjøen. Du er "sårbar" uten utdanning. Det er ofte de med liten erfaring og utdanning som må gå først i jobber der det kreves lite erfaring og utdannelse. (Tenk på alle de kvinnene som har jobbet som renholder i Nordsjøen, har sikkert tjent godt, fått seg gjeld på hus, bil osv og nå ikke har noen sikker inntekskilde i tiden fremover) En utdanning er en investering for resten av livet ditt. Du kan være selvstendig og forsørge deg selv med en utdanning. Se offshoreutdanining.no hvis du vil vite mer om de ulike yrkene man kan jobbe som i Nordsjøen. Lykke til ! 3
Knirke Skrevet 8. november 2014 #8 Skrevet 8. november 2014 Det vil koste deg mye penger å ta diverse kurs osv . Du vil heller ikke tjene så mye med tanke på at du ikke har utdanning, samt må du jobbe deg i hjel. Lev heller livet. Dummeste rådet jeg har hørt ... 8-16 jobb, tacofredag og fellesferie passer faktisk ikke for alle. Man jobber seg ikke ihjel offshore, arbeidsmiljøloven gjelder på sjøen også. Men er sant at det er veldig vanskelig å få jobb uten fagbrev. Oljenæringen bemanner også kraftig ned for tiden, og å betale selv for sikkerhetskurs (ca 20.000 kr) gir deg langt ifra noen garanti for å få jobb. Hva med å ta en maritim utdannelse? Sjøfartsnæringen er mer stabil enn oljenæringen, og det gir muligheter for å jobbe på båt i Nordsjøen (som er like godt betalt som på plattform).
AnonymBruker Skrevet 8. november 2014 #9 Skrevet 8. november 2014 Enten må du ha relevant(e) fagbrev og alle sikkerhetskurs i boks, ellers må du ha kontakter som kan få deg innenfor. Å jobbe offshore er (naturlig nok) svært populært, og nåløyet svært trangt. Erfaring fra forpleiningen på båt er svært positivt. Så det kan være et sted å begynne. Slett ikke like gode skiftordninger eller lønninger, men dersom målet er offshore, så bør du begynne der. Anonymous poster hash: d0228...f0e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå