Gå til innhold

Alternativer til ris og poteter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg funderer på å legge om kostholdet litt. Ikke egentlig slanke meg, men prøve å få et kosthold som er mer i "Fedons ånd". Spise mer fisk og hvitt kjøtt, grovere brød, mindre godteri, osv.

Men hvordan gjør egentlig dere Fedon/Atkins- folk det med tilbehør til middagsmaten? Fisk f.eks., jeg kan stort sett ikke tenke meg å spise det uten poteter og saus til. Lager dere bare fisk med grønnsaker til og that's it?

Nudler og cous cous blir forresten ikke nevnt så ofte, men det er vel like ille som pasta og ris? Linser og bønner derimot skal jo være så flott. (Føler meg ikke helt fortrolig med disse egentlig :roll: )

Jeg er klar over at det sikkert finnes masse bøker med gode tips på markedet, men tenkte jeg kunne begynne her. Flott hvis noen har erfaringer å komme med. :P

Videoannonse
Annonse
Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Kan du ikke erstatte potetene med brokkoli? Og kanskje blomkål?

Gjest allium
Skrevet

Kok røde linser med en hakket løk, litt hakket selleristang, hvitløk og salt. Skal kokes ca. 20 minutter, blir til en slags mos, og smaker godt.

Eller bruk kokte kikerter (kjøp på boks, eller kok ferdig store porsjoner av tørre og frys ned), og surr i olje med litt hvitløk og chili.

Skrevet

Brokkoli, gulrøtter, kålrot, grønnsalat, tomatsalat, blomkål, bønner... det er så mye gode grønnsaker som du kan fylle tallerkenen med for å erstatte, eller supplere ris og poteter :wink:

Skrevet

Andre grønnsaker, linser, bønner, polenta, coucous, brun ris, grov pasta, kikerter +++

Skrevet
Jeg funderer på å legge om kostholdet litt. Ikke egentlig slanke meg, men prøve å få et kosthold som er mer i "Fedons ånd". Spise mer fisk og hvitt kjøtt, grovere brød, mindre godteri, osv.

Men hvordan gjør egentlig dere Fedon/Atkins- folk det med tilbehør til middagsmaten? Fisk f.eks., jeg kan stort sett ikke tenke meg å spise det uten poteter og saus til. Lager dere bare fisk med grønnsaker til og that's it?

Nudler og cous cous blir forresten ikke nevnt så ofte, men det er vel like ille som pasta og ris? Linser og bønner derimot skal jo være så flott. (Føler meg ikke helt fortrolig med disse egentlig :roll: )

Jeg er klar over at det sikkert finnes masse bøker med gode tips på markedet, men tenkte jeg kunne begynne her. Flott hvis noen har erfaringer å komme med. :P

Skal du slanke deg siden du vil forandre kostholdet ditt eller vil du forandre maten fordi du vil prøve noe nytt?

Eller som du sier.. bli sunnere? Det sies så mye tull nå for tiden. Tror du poteter og ris er usunt? Se tilbake noen århundre. Da var poteter og ris meget utbredt pga tilgjengeligheten, billig og at det mettet. Var disse folkene som spiste poteter og ris feite eller usunne? Nope!

Og hvorfor vil du ha ett alternativ til ris og poteter egentlig?

EN TING SOM ER USUNT:

Det er å kun spise og tenke sunn mat, for man blir dritt lei av kun å tenke sunn mat i lengden. Folk som skal spise sunnere trenger ikke å forandre på så mye som de tror. Bare litt småplukk. Første og beste rådet jeg kommer med når folk spør er å spise lite men ofte.

Skrevet

Nudler er enda "verre" enn pasta, fordi det er mye mer fett i dem.

Lag en mix av forskjellige typer ris, blir spennende og mye bedre utav det.

Skrevet

Flere gode tips her! :P

Allium, oppskriften din hørtes super ut!

Icy, du har rett i at det ikke er lurt å være helt kostholdfreak, og det har jeg vel heller ingen planer om. Men jeg tenker at ris og poteter kanskje passer bedre til en livsstil hvor man har en fysisk hard jobb, og kanskje litt knapt med mat ellers, nettopp slik de hadde det i gamle dager. Jeg har som jeg sa ikke tenkt å slanke meg, har aldri vært på noen slankekur. Tenker heller å være litt føre var, og håper kanskje også å gå ned noen få kilo som konsekvens av en generelt sunnere livsstil. (Jeg er vel heller ikke en størrelse som tilsier at jeg skal rope høyt om å gå ned i vekt).

Skrevet
Flere gode tips her! :P

Allium, oppskriften din hørtes super ut!

Icy, du har rett i at det ikke er lurt å være helt kostholdfreak, og det har jeg vel heller ingen planer om. Men jeg tenker at ris og poteter kanskje passer bedre til en livsstil hvor man har en fysisk hard jobb, og kanskje litt knapt med mat ellers, nettopp slik de hadde det i gamle dager. Jeg har som jeg sa ikke tenkt å slanke meg, har aldri vært på noen slankekur. Tenker heller å være litt føre var, og håper kanskje også å gå ned noen få kilo som konsekvens av en generelt sunnere livsstil. (Jeg er vel heller ikke en størrelse som tilsier at jeg skal rope høyt om å gå ned i vekt).

Hvist du liker å prøve deg frem med mat så er det jo bare supert.

Men hvis grunnen til at du skal forandre kostholdet ditt er pga vekten (ikke legge på deg) din så skjønner jeg ikke helt hvorfor.

Man blir ikke feit av en hamburger, cola, sjokolade eller smågodt. Man blir feit av mengden! Var selv en litten ball på ca. 100kg men så forandret jeg litt her og der så gikk jeg ned 25kg på noen mnd. Så gikk jeg opp noen kilo så nå ligger jeg på 78 kg.

Viktigste er å spise lite men ofte (ca. 5 måltider om dagen) samt og aldri spise seg mett for det er litt av cluet.

:kul:

Skrevet
Man blir ikke feit av en hamburger' date=' cola, sjokolade eller smågodt. Man blir feit av mengden![/quote']

Her må jeg si meg uenig altså :o

Selvsagt har mengden noe å si - og man eser ikke ut om man spiser litt sjokolade i helgene. Men det er jo helt klart mange flere kalorier i slike varer enn f.eks grønnsaker og frukt?? :roll:

Selv har jeg gått ned noen kilo, nettopp fordi jeg kuttet ut cola og godteri i ukedagene. Drikker nå kun lett brus i helgene, og unner meg godteri i helgene. Og helgene for meg vil si fredag, lørdag og søndag :wink::ler:

Over til innlegget. Jeg er vokst opp på poteter, og kunne ikke tenke meg et middagsmåltid kun med kjøtt og andre grønnsaker (f.eks KUN salat eller KUN kokte grønnsaker). Så jeg forstår problemstillingen din.

Er "avhengig" av poteter! Kokte poteter, stekte poteter, gratinerte poteter, noisetter. Nam, nam...

Skrevet

Over til innlegget. Jeg er vokst opp på poteter, og kunne ikke tenke meg et middagsmåltid kun med kjøtt og andre grønnsaker (f.eks KUN salat eller KUN kokte grønnsaker). Så jeg forstår problemstillingen din.

Er "avhengig" av poteter! Kokte poteter, stekte poteter, gratinerte poteter, noisetter. Nam, nam...

Det er bare en vanesak. Det er kun i Norge vi er så avhengig av poteten. I de fleste andre land klarer de fint å spise bare kjøtt/fisk og grønnsaker, kanskje med brød til. Det smaker like godt det også. :wink:

Skrevet

Jeg skrev det for å poengtere at man blir ikke feit av en hamburger av og til hvis man virkelig liker en saftig burger. Hvis personen er flink til å ha ett ellers sundt kosthold så er det ikke noe gale. Man får meget mye energi / overskudd / glede av å ha noe å glede seg til...*mmm... om 2 dager skal jeg kjøpe meg en feit hamburger*

Skrevet
Tenker heller å være litt føre var' date=' og håper kanskje også å gå ned noen få kilo som konsekvens av en generelt sunnere livsstil. (Jeg er vel heller ikke en størrelse som tilsier at jeg skal rope høyt om å gå ned i vekt).[/quote']

Ingen dum idé! :wink:

Et godt, gammelt Grete Roede-tips (Roedes og Lindbergs råd er ikke så ulike når det kommer til stykket...) er å ta mindre mengde av karbohydrater som ris, pasta og poteter i forhold til mengden (magre) proteiner som rent kjøtt, kyllingfilet eller svin + en stor porsjon grønnsaker. Jeg har både gått ned i vekt og fått generelt bedre helse (blitt kvitt hodepine og allergi) ved å begynne å spise mer næringsrik mat! Særlig mer proteiner, grønnsaker og frukt, mindre sukker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...