Gå til innhold

Skriver du dagbok?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det mange her inne som skriver dagbok? Altså i fysisk form, ikke på nett?

Jeg så Mortified Nation nylig, og angret plutselig veldig på at jeg har kastet de dagbøkene jeg skrev da jeg var barn og ikke fortsatte å skrive dagbok. Så jeg tenkte egentlig å begynne å skrive dagbok nå. Tenker det er en fin måte å sortere tanker og følelser, huske hva som har skjedd, og å kunne se tilbake.

Så jeg lurer på - skriver noen her inne dagbok gjevnlig? Hva skriver dere, og har dere noen tips å komme med? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har lyst til å skrive dagbok, og har prøvd å starte med det mange ganger, men detter alltid av lasset etter noen dager eller uker. Glemmer det liksom helt. Og så kommer jeg på det igjen et halvår etterpå.

Et tips for min del iallefall, jeg vet ikke om det gjelder for andre, er kanskje å ha alarm på telefonen eller noe hver kveld, for å huske å skrive. Og det å begrense seg - jeg kan skrive 5 sider om en dag hvis jeg har lyst, men en dagbok kan kanskje bli litt tung å lese i etterkant dersom man hver dag har skrevet en lang avhandling etter dagen som har vært.

• Liker 1
Skrevet

I perioder kan jeg skrive ofte så går det plutselig noen år før neste gang.

Men, selv i de sløve periodene tar jeg boken frem hvis noe spesielt har skjedd, dødsfall, barn som har blitt født osv, slike store ting og skriver det ned.

• Liker 1
Skrevet

Ja, ganske regelmessig også. Skriver i brevform til en "person" etter inspirasjon fra Anne Franks dagbok.

Skrevet

Jeg var flittig dagbokskriver da jeg gikk på ungdomsskolen. På én side er det veldig gøy å se tilbake på hva jeg skrev om. For eksempel så er det mange småting som man ellers aldri husker: om hvem som kranglet, ble sammen og slo opp. Uinteressant på en måte - men fortsatt veldig gøy å finne igjen de gangene jeg tar meg tid til å åpne en av dagbøkene. Samtidig er det også mye som rett og slett bare er flaut å lese igjen, eller rett og slett bare småtrist fordi jeg hadde perioder hvor jeg følte meg veldig trist.

Puberteten er en veldig forundelig periode.

Skrevet

Det er det samme for meg også, TS. Jeg har kastet alle slike bøker fra da jeg vokste opp, og kjenner nå at jeg angrer. Jeg liker godt å skrive, og kunne veldig gjerne prøve meg på å skrive igjen. Det kan jo hende at det kan være moro for evt etterkommere og meg selv om 50 år :)

Skrevet

Jeg skrev før, men siden jeg var og fortsatt er veldig privat var det bare fakta og utrolig kjedelig. Jeg turte ikke å utlevere meg i tilfelle min bror eller foreldre skulle lese den..

Skrevet

Nei, men jeg evaluerer hver dag i et skjema laget i excel :) Det blir som en slags dagbok i skjemaform.

Skrevet

Jeg bruker nettsiden dailydiary.com, som hver dag sender deg epost med spørsmål du har laget selv og som du kan svare kort eller langt på. Jeg har satt opp tre daglige spørsmål: om morgenen får jeg "hva skal du oppnå i dag?" og om kvelden får jeg "hva er hodet ditt fullt av?" og "hva var bra i dag?". Jeg har lært en del kognitive teknikker bl.a. å tømme hodet for ting du kverner på og huske på gode hendelser. Morgenspørsmålet gjør dagen min litt mer fokusert, selv om jeg ikke aktivt går rundt å husker på det.

Anonymous poster hash: 6c7cd...990
Gjest Haaploes
Skrevet

Jeg er en sporadisk dagbokskriver som i blant må minne meg selv på å skrive om de gode tingene også, ikke bare de vonde.

Skrevet

Jeg skriver dagbok på senga hver kveld. Ikke så mye - det kan være to linjer eller en side - og mer om hva jeg har gjort og ting som har skjedd enn den følelsesgranskningen tenåringer gjerne driver med. Vel så viktig som det jeg faktisk skriver ned (selv det er kjekt å bla litt og huske på småting jeg ellers ville glemt) er prossessen rundt det; det å ta et par minutter til å tenke gjennom dagen - hva har jeg egentlig gjort i dag? Hva har skjedd som er verdt å ta med seg videre?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...