Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg gikk tegning, form og farge, gikk ut i 2005 med generell studiekompetanse.

Nå ønsker jeg meg spesiell studiekompetanse. Noen som har gjort dette og kan fortelle meg litt?

Jeg vil jo gjerne bli kvitt alle tegnefagene (det er jo fryktelig mange av dem, og med dårlige karakterer drar de snittet ned til 3....)

Kan jeg ta et trikse og mikse slik at jeg står igjen med fellesfagene: matematikk, norsk, engelsk, samfunnsfag etc + realfagene jeg tar, blir dette er "nytt" godkjent vitnemål?

Har sjekket litt rundt, men klarer ikke bli helt klok på dette.. :rodme:

Anonymous poster hash: 75cab...a06

Fortsetter under...

Hva mener du med Reform94? Hvis du gikk ut i 2005 så var det lenge etter at Reform94 var avslutta.

Anonymous poster hash: 8f906...5a1

Feil. Kunnskapsløftet ble innført høsten 2006, frem til da gikk man etter Reform 94.

TS: "Skolene skriver ikke lenger ut vitnemål fra Reform 94. Har du har vitnemål fra Reform 94 og ønsker å forbedre eksisterende fag?

Da kan du benytte eksisterende vitnemål og legge ved forbedringer på et kompetansebevis når du søker høyere utdanning. Du kan også legge til nye poenggivende fag for å høyne snittet og for å vise at du har tilfredsstilt kravet til spesielle opptakskrav. "

https://www.sonans.no/privatist/info/fra-reform-94-til-kunnskapsloftet/har-du-vitnem%C3%A5l-fra-reform-94

Det er heller ikke dumt å ta en telefon til skolen du gikk på for råd. Dersom de ikke kan svare deg direkte, så kan de henvise deg til rette person i fylkeskommunen.

Endret av Rosalie

Hva mener du med Reform94? Hvis du gikk ut i 2005 så var det lenge etter at Reform94 var avslutta.

Anonymous poster hash: 8f906...5a1

Mente selvfølgelig L97, jeg begynner å bli gammel, husker begge godt :-) haha

L97 gjaldt bare grunnskolen.

Ok. Jeg gjør det enkelt: Mitt vitnemål er IKKE fra Kunnsapsløftet, det vil jeg ha nå. Jeg vil ha spesiell studiekomp. samt fjerne tegning,form og farge-fag, er dette mulig?

Annonse

Ok. Jeg gjør det enkelt: Mitt vitnemål er IKKE fra Kunnsapsløftet, det vil jeg ha nå. Jeg vil ha spesiell studiekomp. samt fjerne tegning,form og farge-fag, er dette mulig?

Dytter litt på denne. Noen som har hatt tegning, form farge/idrett/dans etc. for så å endre slik at vitnemålet blir etter kunnskapsløftet og da gjerne med realfag i stedenfor?

jeg gikk tegning form og farge, var ferdig i 2003. Tok R1, R2 og Fy1 i 2011 ved en høyskole i forbindelse med ingeniørutdanning,

Hva skal du bruke den spesielle studeikompetansen til? Jeg vil heller anbefale deg å gå videre i dialog med universitet/høyskole du har lyst til å bruke dette og høre om de har noen relevante kurs/tilbud.

Er kun kjent med ingeniørstudie; de fleste høyskoler har såkalte forkurs som er et år med vgs-fag som er forberedende til videre studie ved høskolen. Dette er mer fokusert og holder et generelt høyere nivå enn vgs.

Anonymous poster hash: 696b1...1b5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...