Gå til innhold

"Har googlet, men fant ikke noe"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flere enn meg som er lei av at folk stiller spørsmål de åpenbart kunne funnet svaret på selv og så sier "Jeg har prøvd å google, men står ikke noe om det"?. Det skjer i utrolig mange tråder at trådstarter unnskylder seg for å spørre om det h*n spør om, men at h*n har prøvd og prøvd å finne det ut uten hell.

Det er sikkert et par som faktisk ikke kunne funnet det ut, men de fleste sier det jo bare for å forklare hvorfor de ikke har funnet det ut selv. Og dette er et nettforum uten lesetvang i alle tråder, så det er klart man kan spørre om ting man i prinsippet kunne funnet ut av selv. Jeg synes bare likevel det er pussig at man påstår at man har prøvd å finne ut av ting alle som svarer kunne funnet på minuttet.

Den utløsende årsaken til denne tråden er tråden i Aktuelle saker og politikk om de henrettede journalistene og hjelpearbeiderne i Irak. TS sier at h*n "har googlet men finner ikke noe svar". Sånn rent utover at h*n bommer på landet synes jeg det er merkelig. Navnene på de to amerikanske står i alle artikler, og det aller øverste treffet på begge to er "Journalist". Selv før man går inn på siden, altså, i selve søkeresultatet.

Ikke at dette er det eneste tilfellet, dette er jo jeg har tenkt på en stund. Ingen viktig sak, men klarer ikke slutte å la meg overraske.

Anonymous poster hash: c8fad...bf1
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

sikkert fordi det er enklere da å spørre her og vente på svar enn å lete gjennom google selv. er jo greit å slenge på at *jeg har lett selv, altså* bare sånn for å si det. mye man sier bare for å si det vet

Anonymous poster hash: e58eb...faf
  • Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Ja, det er irriterende.

Men: det finnes faktisk svært mange som ikke evner å søke på google. Og enkelte andre foretrekker å få svaret opp i hendene fremfor å søke selv.

Skrevet

Jeg tror kanskje mange har lyst til å ha noen å snakke med, og derfor slenger inn noe random her, bare for å sitte og vente på at man får svar fra noen og deretter kose seg med å åpne og lese svaret.

Anonymous poster hash: e0b9b...a17
  • Liker 3
Gjest Badebuksa
Skrevet

De sier nok det fordi det popper inn noen idioter som skriver "google", "google det", "lær deg å bruke google", "google er din venn" osv. Så føler de at de må svare på det.

Har det slått deg at mange ting som dukker opp i google er fra nettopp kvinneguiden? Fordi folk har STILT spørsmål her. Selvom de kunne googlet og lett seg ihjel på egenhånd.

• Liker 1
Skrevet

De sier nok det fordi det popper inn noen idioter som skriver "google", "google det", "lær deg å bruke google", "google er din venn" osv. Så føler de at de må svare på det.

Har det slått deg at mange ting som dukker opp i google er fra nettopp kvinneguiden? Fordi folk har STILT spørsmål her. Selvom de kunne googlet og lett seg ihjel på egenhånd.

Det passer jo dårlig med eksempelet TS brukte. Jeg tror mer på den sosiale greia som AB over deg nevnte. Senest i dag ga jeg en lenke til en bruker som fint kunne ha søkt det opp selv på nettet. Det tok meg mindre enn ti sekunder å finne en relevant side om noe som aldri har interessert meg noe særlig. Men det irriterer meg ikke; det er bare hyggelig å kunne hjelpe.

• Liker 1
Gjest Badebuksa
Skrevet

Det passer jo dårlig med eksempelet TS brukte. Jeg tror mer på den sosiale greia som AB over deg nevnte. Senest i dag ga jeg en lenke til en bruker som fint kunne ha søkt det opp selv på nettet. Det tok meg mindre enn ti sekunder å finne en relevant side om noe som aldri har interessert meg noe særlig. Men det irriterer meg ikke; det er bare hyggelig å kunne hjelpe.

Og du er vel da ikke en av dem som slenger inn en unødvendig og irriterende kommentar med "google det" (osv). Tro hva du vil, du, fakta er at en veldig stor prosent av det som er av tråder her inne, kunne hvis man skulle googlet alt vært googlet. Ikke stilt som spørsmål. Det finnes bla.a lommelegen, VGD og klara klok der man sikkert kunne funnet lignende situasjoner, eller svar på det man lurer på.

Hvis dere mener alle skulle googlet istedet for å bruke kvinneguiden, så hadde det vært rimelig dødt her.

Skrevet

Er jo ikke alle som er like flinke til å finne ut av ting selv, da er det jo greit å kunne spørre synes jeg.

"Den som spør, kan virke dum i fem minutter, men den som lar være, forblir dum for alltid."

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Et par eksempler på hva man bør google fremfor å spørre:

* når stilles klokken til vintertid

* hvor lenge har Sandvika storsenter åpent på lørdager

* hvor lang tid bruker Flytoget fra OSL til Lysaker.

Et par eksempler på helt alrighte spørsmål der det er vanskelig å google:

* nesten ethvert juridisk spørsmål og spørsmål om lovtolking

* forbrukerspørsmål om bank, forsikring, lån etc der en trenger å få vurdert om tilbudet en har fått et godt tilbud eller om en har råd til boligkjøp etc.

Spørsmål som ingen kan svare på - verken KG eller google:

* er jeg gravid

* hva feiler det meg når ...

På generell basis vil jeg si at hvis du spør meg et spørsmål som jeg må google for å finne svaret så bør du google selv. Det er derimot ikke et problem for meg å svare på spørsmål som er basert på min livserfaring, min lokalkunnskap, min faglige kompetanse eller ting som jeg kjenner til grunnet personlig interesse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...