AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2014 #1 Del Skrevet 5. oktober 2014 Jeg bor i en seksjonert enebolig fra 1935, hvor jeg eier 1 etg + halve kjelleren. Boligen ble renovert i 2001, unntagen yttervegger og tak. Nå skal jeg snart selge og lurte da på følgende, taket bør skiftes snarlig, kledningen bør skiftes på et 5-10 års perspektiv, gulvet i stua bør slipes, der er slitt av å ha hund og ellers trenger leiligheten et malingsstrøk på vegger, dører og lister. Spørsmålet er om man skal satse for å vinne, skal jeg investere for å få høyere salgsum? Er det verd det, får man pengene igjen? Skifte tak har vi fått en pris på kr 250 000, skifte kledning ca kr 700 000. Sliping av stuegulv og malingstrøk er slikt jeg ville gjort for lenge siden selv, men fikk kronisk sykdom for 5 år siden, og det har bare forfalt siden det.... Men er det slik at folk alltid maler selv nesten uansett, for å få eget preg på det, samme med gulv, så de kan beise/male gulvet den fargen en selv vil ha? Så det har ingen hensikt at jeg leier inn folk til dette? Taper jeg mye på salgsummen ved å ikke utbedre disse tingene, eller spiller det liten rolle? Leiligheten er på 80 kvm sentralt ved stor by på vestlandet. Prisantydning fra megler på 3,2 mill i 2013. Alle tips og råd mottas med takk! Anonymous poster hash: c80a5...c69 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/875972-er-det-noen-meglere-her-r%C3%A5d-ved-salg-av-bolig/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leeloo Skrevet 5. oktober 2014 #2 Del Skrevet 5. oktober 2014 Er ikke megler, men har sett flere tilfeller der selger har brukt masse penger på å fikse opp en leilighet, hvor kjøper har totalrenovert etter salg. Er det et lettsolgt objekt ville jeg bare flikket litt for å få den til å se best mulig ut i nåværende tilstand. Msn får nesten aldri igjen verdien på store investeringer (et malingstrøk derimot kan ofte gi god avkastning fordi investeringen er minimal forutsatt at du kan gjøre jobben selv). Du kan bruke 3-400000, men dersom leiligheten da går for 3,5 i stede for 3,2 vil du jo i realiteten ha tapt 100000. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/875972-er-det-noen-meglere-her-r%C3%A5d-ved-salg-av-bolig/#findComment-15195566 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2014 #3 Del Skrevet 6. oktober 2014 Er det andre som har erfaring/synspunkter vedrørende dette? TS Anonymous poster hash: c80a5...c69 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/875972-er-det-noen-meglere-her-r%C3%A5d-ved-salg-av-bolig/#findComment-15202875 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommernatt Skrevet 7. oktober 2014 #4 Del Skrevet 7. oktober 2014 Er snart ferdig utdannet eiendomsmeglerfullmektig. Det jeg ville gjort er å male og slipe gulvet. Førsteinntrykket har alt å si! Et slitt gulv gir et dårlig førsteinntrykk. Men for all del, mal i lyse farger! Kledningen hadde jeg ikke skiftet og taket er sannsynligvis et tapsprosjekt! Å reklamere med nytt tak, kan kanskje få noen til å by 10-20tusen mer, men når prisantydningen er så høy i utgangspunktet (regner med du fortalte megler om tak osv. da han var på verdivurdering) tror jeg ikke det vil gå i pluss. Du vil uansett få fratrekk i taksten pga. taket. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/875972-er-det-noen-meglere-her-r%C3%A5d-ved-salg-av-bolig/#findComment-15206595 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2014 #5 Del Skrevet 7. oktober 2014 "Enkle" ting som å male veggene og slipe gulvet klarer de fleste selv. Dersom det er parkett (og ikke heltre) er det gjerne like billig å legge nytt som å slipe. Som boligkjøper hadde jeg fortrukket å foreta de valgene selv, spesielt om huset uansett ikke er tipp-topp standard. Dersom det er såpass mørke vegger at rommene virker mindre enn de er hadde jeg kanskje spandert på noe maling. Anonymous poster hash: a33c7...a4e Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/875972-er-det-noen-meglere-her-r%C3%A5d-ved-salg-av-bolig/#findComment-15209454 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Puny Skrevet 8. oktober 2014 #6 Del Skrevet 8. oktober 2014 Når folk kjøper hus ( ikke leilighet) så må man som regel beregne oppussing, dette fordi personer som selger hus stort sett har bodd der mye lengre enn i leiligheter. Du kan vurdere om du vil male og slipe, men ikke gjør noe dyrt. Er det et attraktivt område? Hvor lenge ligger tilsvarende boliger ute på markedet ( sjekk finn). Hvis det er et lettsolgt område så tror jeg nesten ikke at jeg hadde giddet, med mindre det ser helt grusomt ut... 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/875972-er-det-noen-meglere-her-r%C3%A5d-ved-salg-av-bolig/#findComment-15212783 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2014 #7 Del Skrevet 8. oktober 2014 Har inntil nylig jobbet som megler i Oslo og fått mange spørsmål av dette slaget. Det er ingen garanti for at pengene du legger i vedlikehold av boligen, returneres ved salg av huset. Jeg pleier alltid å si nei til at det skal utføres jobber som dette. Boligmarkedet nå for dagen er svært selektivt og hvis man "feilpriser" leiligheten kan du risikere å må gå flere runder i salgsprosessen. Dersom du utfører renovering av tak og ytterkledning, kan dette gjøre at boligen skiller seg negativt ut sammenlignet med andre objekter som er til salgs i området, da denne er dyrere. Når det gjelder det andre, enklere vedlikeholdet av gulv og overflater, bør du gjøre dette. Det er som er nevnt tidligere i tråden viktig å skape godt førsteinntrykk av boligen og dette vil være utslagsgivende for å øke muligheten for et høyere bud. En kollega av meg solgte to identiske leiligheter i bygård med kort tids mellomrom. Den ene var det ikke gjort noe siden byggeår som var midten av 2000-tallet og den andre påkostet noen tusenlapper i behandling av overflater i forkant av salget. Forskjellen i salgsprisen var nesten 500 000 kroner! Og for guds skyld: opplys ved salget at taket bør skiftes ut. Dersom dette er informasjon du sitter med og ikke opplyser om ved salg, kan du i verste fall bli erstatningspliktig for utbedringskostnadene eller at du mottar et krav om heving (altså at du tilbakebetale kjøpssummen og sitter igjen med boligen). Sommernatt: Du må lære deg forskjellen mellom reklamere og markedsføre (reklamere er et juridisk begrep der det klages på feil eller mangel ved ytelse) Anonymous poster hash: 611d3...cd9 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/875972-er-det-noen-meglere-her-r%C3%A5d-ved-salg-av-bolig/#findComment-15213379 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2014 #8 Del Skrevet 11. oktober 2014 Takk for svar alle sammen Leiligheten min er lys og pen, store gode rom, kjøkken separat. Dører/karmer er malte hvite, alle vegger eggehvite. Men trenger et malingsstrøk bare for å blir freshere. Planen var å male vegger/karmer og dører for 5 år siden bare for å friske opp, men ble den våren kronisk syk, og ingenting har skjedd etter det. Furugulvet er noe slitt etter hunden. Dessverre kan jeg ikke fikse dette selv nå, men vurderer å leie inn folk til å male vegger/slipe gulv, men er det egentlig nødvendig, når det først folk gjør når de kjøper hus/leilighet er å male?! TS Anonymous poster hash: c80a5...c69 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/875972-er-det-noen-meglere-her-r%C3%A5d-ved-salg-av-bolig/#findComment-15228643 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2014 #9 Del Skrevet 11. oktober 2014 Jeg er ikke megler, men gir deg noen kommentarer likevel. Min nærmeste nabo skulle selge huset sitt. De skiftet kledning og tak like før de la huset ut for salg. I tillegg skiftet de kjøkkeninnredning og byttet ut laminatet med parkett i hele første etasje. Vet ikke hvor mye penger de brukte på dette, men det var i hvert fall et par måneders arbeid. Pratet med min tidligere nabo flere ganger i denne prosessen og han var i hvert fall veldig fornøyd med resultatet. Gjorde mye av arbeidet selv da han jobber som tømmermann. Huset ble i hvert fall solgt og da skjedde følgende: de nye eierne overtok huset en hverdag klokka 12. To timer senere lå hele det nye kjøkkenet i containere utenfor og de startet å rive parketten. Jeg fikk helt vondt av å se på dette, men grunnen var altså at de ikke likte verken parketten eller kjøkkeninnredningen. Jeg tenker selvsagt på hvor mye tid som ble brukt på dette arbeidet, mine tidligere naboer måtte bla bo på hotell en periode mens de jobbet med huset. Jeg ville altså ikke brukt mye penger på å fikse ting før salg i tilfelle nye eiere vil ha ting på en annen måte. Men vær for all del ærlig om hva som må gjøres med huset. Anonymous poster hash: 78eda...8d2 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/875972-er-det-noen-meglere-her-r%C3%A5d-ved-salg-av-bolig/#findComment-15229964 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå