Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men min fastlege er jo bare åpen fre 9-4 i hverdagene og da jobber jeg jo! Jeg skal bare sjekke en føflekk og ta en celleprøve. Så ikke noe som haster, men likevel.... Sjefen sier da at jeg må bruke en dag og ta ut avspasering, kan han kreve dette?

Anonymous poster hash: f1a6d...b12

Skrevet

Ja det kan han. Noen plasser får man fri med lønn men vet om flere som må bruke avspasering når de skal til lege/tannlege osv. Han nekter deg jo ikke å gå til legen.

Anonymous poster hash: 40dd3...a93
  • Liker 6
Skrevet

Ja det kan han. Noen plasser får man fri med lønn men vet om flere som må bruke avspasering når de skal til lege/tannlege osv. Han nekter deg jo ikke å gå til legen.

Anonymous poster hash: 40dd3...a93

Han nekter meg det i arbeidstiden, ikke får jeg avspasere en time heller, jeg må ta en hel dag... Er dette lov?

Skrevet (endret)

hm. hørtes merkelig ut, der jeg jobbet fikk vi lønn, men sjefen ønsket helst at vi skulle få lege/tannlege time på starten av dagen eller slutten av dagen, slik at vi slapp å gå midt inni dagen.

Les i arbeidskontrakten om hva som står der, jeg husker at i min arbeidskontrakt sto det en punkt angående dette, du kan jo også snakke med kollegane dine om de har opplevd det på samme måte?

Endret av Ellendo
Skrevet

hm. hørtes merkelig ut, der jeg jobbet fikk vi lønn, men sjefen ønsket helst at vi skulle få lege/tannlege time på starten av dagen eller slutten av dagen, slik at vi slapp å gå midt inni dagen.

Les i arbeidskontrakten om hva som står der, jeg husker at i min arbeidskontrakt sto det en punkt angående dette, du kan jo også snakke med kollegane dine om de har opplevd det på samme måte?

Det står ingenting om dette i kontrakten min, mine kollegaer har set på samme måte og godtar det ( de har jo jobbet her i mange år). Jeg syntes det er dårlig gjort at jeg må bruke en hel fridag på dette...

Hilsen ts

Skrevet

Det står ingenting om dette i kontrakten min, mine kollegaer har set på samme måte og godtar det ( de har jo jobbet her i mange år). Jeg syntes det er dårlig gjort at jeg må bruke en hel fridag på dette...

Hilsen ts

Forstår deg veldig godt, det hadde ikke jeg heller likt :) men prøv så søk på lovdata.no og arbeidsmiljøloven om det kanskje kan stå noe der angående dette.! :)

Skrevet

Arbeidsmiljøloven sier ingenting om fri til å gå til lege for egen sykdom, kontroll.

Det er opp til hver enkelt arbeidsgiver å regulere dette. Med unntak hvis det er tariff på arbeidsplassen.

Men det er jo et veldig dumt valg å nekte arbeidstakere å ta fri for å gå til lege. Ikke akkurat god personalpolitikk med tanke på å beholde ansatte.

Har du foreslått å ta fri uten lønn i de timene dette tar?

Vet av tilfeller hvor den ansatte har fått første time hos lege og forklart fravær med at han har sovnet av.

Men alt dette er dårlige løsninger med tanke på forholdet mellom arbeidsgiver og -taker.

Skrevet

Må han sette inn vikar for deg? I såfall skjønner jeg at det er best med en hel dag.

Anonymous poster hash: cef5f...d91

• Liker 2
Skrevet

Men min fastlege er jo bare åpen fre 9-4 i hverdagene og da jobber jeg jo! Jeg skal bare sjekke en føflekk og ta en celleprøve. Så ikke noe som haster, men likevel.... Sjefen sier da at jeg må bruke en dag og ta ut avspasering, kan han kreve dette?

Da bruker du egenmelding.

Anonymous poster hash: f2342...fce

• Liker 1
Skrevet

Da bruker du egenmelding. Anonymous poster hash: f2342...fce

Egenmelding er for sykdom. Hun er jo ikke syk.

Anonymous poster hash: a24c0...dcd

• Liker 3
Skrevet

Hva medmå fagorganisere deg?

Da har du et sted å henvende deg og få hjelp med slike spørsmål, hvor de og kjenner arbeidsgiver.

Anonymous poster hash: f4d6d...bc2

• Liker 2
Skrevet

Må han sette inn vikar for deg? I såfall skjønner jeg at det er best med en hel dag.

Anonymous poster hash: cef5f...d91

Hvis han tvinger meg til å ta en hel dag fri, så må han jo det, men om jeg hadde fått komme en time senere eller gå en time før, så hadde han greid seg uten...

Hilsen TS

Gjest Blondie65
Skrevet

Og så lurer folk på hvorfor noen velger å organisere seg ...!

Dersom bedriften din har tariffavtale er dette regulert som "korte Velferdspermisjoner" i denne. Dersom bedriften ikke har tariffavtale så kan arbeidsgiver gjøre som han vil med dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...