Gjest medeus Skrevet 4. oktober 2014 #1 Skrevet 4. oktober 2014 (endret) Har bloggerne en reell påvirkningskraft? Hva syns dere om at reklamefinansierte bloggere med redigerte bilder og slanketips er lesestoff for småjenter på jakt etter noe å se opp til? Etter at jeg oppdaget hva som EGENTLIG skjuler seg i foldene til Blogg.no har jeg blitt bekymret og litt skremt. Skjønner de unge leserne at det de beundrer (og det gjør de, bare les kommentarene) er reklame-reklame-reklame? Er foreldre klar over hva som skjuler seg bak dette uskyldige imaget til rosabloggerne? Hva mener dere, folkens? Endret 4. oktober 2014 av medeus
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2014 #2 Skrevet 4. oktober 2014 egentlig tror jeg unge er så vant til reklame uansett jeg at det ikke gjør noe.. og kjendiser reklamerer jo også for ting uten at alle kjøper det. og om de unge kjøper shai høvel isteet for venus, well ? Anonymous poster hash: b3252...5ca
skreppamedleppa Skrevet 4. oktober 2014 #3 Skrevet 4. oktober 2014 Ja rosabloggere har en reel påvirkningskraft -for de som ønsker å bli påvirket. Skal en reflektere over rosa bloggere så synes jeg selv at reklamen disse driver med er et av de aller minste problemene fordi: -over alt er det reklame, leser en avisen i papirformat, ser en på nyhetskanalen så er det reklame, leser en nyheter på nett er det reklame. Dagens vg f.eks: jeg kan kjøpe "nico og vinz nye plate på platekompaniet for 149,00,-. Hanne Kroghs ansikt lyser mot meg og sier at hun er blitt "frisk og vital av ImmiFlex", hun utstråler vist nok "energi og livsglede" som aldri før av dette produktet.. Om du mister håret kan Apollo hårsenter fikse det. Tannlegge skrekk, vel fortvil ikke for Løkketangen tannlegesenter fikser det. Kiwi har billig hverdagsmat over to sider her, med Toro lasagne på 30%. #kjøp kjapt, trygt og billig". Bare rene eksempler ordrett sitert av en av landets største NYHETS avis.. Dette var det jeg så kjapt når jeg bladde gjennom vg nå i 6 sekunder, reklame har vi overalt, selv her på kg hvor det reklameres og har vært reklame både om hvor en kan skaffe seg billige og bra silikonpupper på tilbud og hva som er best baby bleier. Er foreldrene til alle som er på kg klar over at vi medlemmer får dette i trynet hver dag? Bær noen av kg ledelsen straffes fordi noen biter på reklamen de sender ut? Bør Nyhetskanalen, vg og andre medier straffes for at andre er lett påvirkelige Jeg stiller meg kritisk til mye av det rosabloggerene tilbyr men reklamene deres er faktisk ikke det jeg gidder å henge meg opp i. 1
Gjest medeus Skrevet 4. oktober 2014 #4 Skrevet 4. oktober 2014 Jeg tror dere er litt for gamle tl å være i den sårbare gruppen. Når rosabloggerne driver reklame er det på en mer finurlig måte, det er tilnærmelsesvis som når en god venninne anbefaler noe. Jeg er glad jeg er voksen, at jeg har funnet min plass, at jeg ikke trenger å lete etter identitet blandt redigerte og opererte reklamepushere.
skreppamedleppa Skrevet 5. oktober 2014 #5 Skrevet 5. oktober 2014 (endret) Jeg tror dere er litt for gamle tl å være i den sårbare gruppen. Når rosabloggerne driver reklame er det på en mer finurlig måte, det er tilnærmelsesvis som når en god venninne anbefaler noe. Jeg er glad jeg er voksen, at jeg har funnet min plass, at jeg ikke trenger å lete etter identitet blandt redigerte og opererte reklamepushere. Voksen eller ei, dette har vært i alle år. Da jeg var ung var det blader som "mag" "topp, (som fremdeles eksisterer) , det var andre blader, og andre medier som hadde reklame mot barn og ungdom. Før var det faktisk lov til å reklamere mot målgruppen barn på tv, noe som ikke er lov lengre. altså barn var en målgruppe på vanlig reklame på tv. Som sagt jeg synes dette er et mikroskopisk problem innenfor rosabloggere, og det sier noe all den tid og stund jeg faktisk har mye å utsette på disse. Om et barn ser på tv at sitt idol går med en spesiell genser og dette blir en trend kan en like gjerne kalle det reklame mot barn om en ønsker å misforstå med viten og vilje og forbanne denne kjendisen for alltid fordi `h*n oppfordrer barn til å gå slik. Jeg er også glad for at jeg er voksen nok til verken å lese rosabloggere eller tro på reklame men igjen reklame har vi rundt oss fra absolutt alle kanter fra vi er baby av og det har vært slik fra jeg var barn og lenge før det igjen så dette har ikke noe med alder spesielt å gjøre, det har med at slik er faktisk verden enten en liker det eller ei. Endret 5. oktober 2014 av skreppamedleppa
Gjest medeus Skrevet 5. oktober 2014 #6 Skrevet 5. oktober 2014 Vanlig reklame er en ærlig sak, det er den skjulte reklamen (tviler på at et barn/svært ung tenåring ser de små "adlinks") som treffer de mest sårbare, og da mener jeg den type reklame vi finner i bloggene. Konseptet er genialt; man gir bloggerne noen gaver og lar dem vise bilder av produktene: Billig og effektivt. Det koster nesten ikke noe og man treffer målgruppen direkte. Når bloggerne viser produktene i sine "private" dagbøker på nett, er virkningen mye større enn om de samme produktene blir vist i en reklamesnutt eller annonse. Leseren har selv oppsøkt bloggen og er i utgangspunktet interessert i hva bloggeren gjør og skriver, og kontakten oppleves tettere og mer intim, særlig hos de bloggerne som har kommentarfeltet åpent slik at den enkelte leser kan få en følelse av å kommunisere med bloggeren. Jeg har ikke glemt hvordan det var å være tenåring og hvordan jeg lengtet etter å se ut som en eller annen popstjerne, men det gikk fort over og den reklamen jeg så var stort sett glemt så snart TVen var skrudd av eller bladet lagt bort, den berørte meg aldri direkte, det var venner og miljøet rundt meg som var viktigst. Bloggkonseptet er spesielt, det er en miks av popstjernebeundring og det nære/intime, det er en kontinuerlig og repeterende strøm av reklame blandet med private opplysninger om den som "selger" varene. Det er ikke en ukjent modell eller fjern og uoppnåelig popstjerne som viser fram noe, det er noen du "kjenner".
Gjest Vinglasset Skrevet 5. oktober 2014 #7 Skrevet 5. oktober 2014 egentlig tror jeg unge er så vant til reklame uansett jeg at det ikke gjør noe.. og kjendiser reklamerer jo også for ting uten at alle kjøper det. og om de unge kjøper shai høvel isteet for venus, well ? Anonymous poster hash: b3252...5ca Helt enig .. og jeg mener at foreldrene har en oppgave i å forklare sine barn som reklamens påvirkning. Man kan ikke beskytte barna mot alt, men man kan lære dem om livets realiteter. 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2014 #8 Skrevet 5. oktober 2014 Det er veldig viktig det som ble skrevet over at vi ikke kan beskytte barna mot alt men bør lære dem om livets realiteter. Dessuten tror jeg en tenåring alltid vil ha det som er kult og populært. Det kan være at den mest populære jenta i klassen bruker et spesielt merke eller en kjendis eller en blogger. Det er jo den saueflokkmentaliteten som er stor i tenårene og helt normalt for å så finne ut at man liker noe annet osv. Men jeg ser at mange skriver at reklame mot barn ikke er lov. Er det greit den reklamen som sendes på Disney Chanel for leker med små barn i reklamen da? Dette er jo ikke til voksne? Når jeg tenker på det så er det jo også nye reklamer for bl.a. sjokolade med barn i og fengende sanger sunget av barn, kan de ærlig talt argumentere for at disse er myntet på voksne og ikke barn?Anonymous poster hash: b3252...5ca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå