wongaponga Skrevet 4. oktober 2014 #1 Skrevet 4. oktober 2014 Jeg er en voksen dame på 40, og jeg har helt siden jeg var liten ikke feiret jul. Vi gjorde ikke det. Vi hadde gave fest i slutten ac November og da fikk vi noen gaver. Men da jeg vokste opp hadde jeg hund, og den gikk jeg tur med og alltid kikket jeg rask inn i vinduene der det var julepynt, tre og familien var samlet. Jeg kom alltid hjem til et hus med dødrukne foreldre. Jeg satt mange kvelder og gråt mine modige tårer, og hatet livet. Men livet gikk sin gang, jeg lot alltid være å dra på skolen de første dagene hvert eneste år, for å slippe alle spørsmålene. Og hvis jeg ikke klarte å komme meg unna, hadde jeg alltid en ny jakke eller støvler eller genser som jeg sa at jeg hadde fått. Men jeg følte meg alltid råtten. Så blir eg voksen, nyter livet og feirer jul, kom meg vekk fra familien min ( mamma og de) og startet på nytt, har arbeidet med all jule baksten, kjøpe juletre osv, men jeg kjenner ingen glede over dette, ikke den samme som jeg kjente når jeg gikk tur med hunden som liten. Vi har skikkelig jul, men iveren og gleden er vekk. Jeg er jo stemamma til 2 flotte gutter å de kommer hit i julen, vi spser og koser oss, sitter i pysjen frme til sent men jeg har ingen glede i hjertet mitt. Er det bare meg som er rar
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2014 #2 Skrevet 4. oktober 2014 Har heller ingen spesiell glede av julen som voksen. Den er vekke, kanskje Pga en elendig oppvekst, og nå har jeg selv barn, og ser hvor fint det er for henne. Du er ikke rar, du er bare voksen. Er stor forskjell på den barnlige gleden ved julen, og den som voksne har. Jeg fokuserer på å skape en koselig høytid for min datter.Anonymous poster hash: 7136f...2e7
Bittelill Skrevet 6. oktober 2014 #3 Skrevet 6. oktober 2014 Kjenner meg igjen i manglende juleglede i mange år. Så begynte jeg å tenke... julegleden for barn er jo pakker, godteri og pynt og tradisjoner. Men hva ville gjøre at jeg følte på luksus? Hva er det som virkelig gir meg noe? Kom frem til at jeg fikk det godt hvis jeg vasket ordentlig, laget blomsteroppsatser å pynte med og lager litt kaker/konfekt med ungene. Jeg passer også på å tenke nøye gjennom hva jeg ønsker meg til jul... det som får de til å krible i magen av glede. Kanskje er det et brettspill man ellers ikke hadde tatt seg råd til å kjøpe, lageting som man har mye glede av å bruke... Jeg snudde kortsagt på flisa.... istedenfor å spørre meg selv hvorfor jeg ikke følte glede over det jeg "burde", så fant jeg de tingene jeg kunne føle glede omkring. Husk på at det som var luksus når du var liten kanskje ikke lenger er det... Finn nye drømmer! Håper det hjelper 4
Christiania_Oslo Skrevet 6. oktober 2014 #4 Skrevet 6. oktober 2014 Det er nok antageligvis fordi du hadde den oppveksten du hadde. Når det aldri var kos med jula så er det vanskelig å få julestemning som voksen. Jeg kan ikke gi noen konkrete råd annet enn at du skal fortsette med å prøve å skape en god jul,selvom det gir deg lite. Ta en storrengjøring,finn frem pynt,ha på musikk,bak kaker og lag pepperkakehus,delta på julearrangementer,gå på ski etc.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2014 #5 Skrevet 6. oktober 2014 fikk vondt inni meg når jeg leste det der TS jeg har vært velsignet meg magiske juletider hele mitt liv. julen er den største høytiden i året for meg. ikke på grunn av gaver, men på grunn av samholdet i familien. det å kjenne lukten av nystekte pepperkaker og å pynte treet med bestefar som setter på stjerna er sånne småting som gjør at hele meg fylles av varme og kjærlighet. har ingen råd til deg annet enn at du må prøve å se det gode i det dere gjør. lag nye tradisjoner og se barna følge dem når de blir store feks.(nå aner jeg ikke hvor gamle de er da) Anonymous poster hash: ad38c...22d
Kittykat Skrevet 6. oktober 2014 #6 Skrevet 6. oktober 2014 (endret) Nei, du er ikke rar. Du kjenner kanskje ikke julegleden pga oppveksten du hadde. Men nå, som du er voksen, så har du fått din egen familie, inkludert stebarn. Og du feirer jo jul, selv om gleden ikke er der. Men det i seg selv kan jo bli trist. Kanskje dere kan lage egne tradisjoner. Vi hadde en tradisjon noen år på rad. En slags presanglek noen dager før julaften. Det var en skikkelig gave, mens resten var billig julepynt, sjokolade, spillekort o.l. Vi trillet terninger og hvis vi fikk to like, så kunne vi ta en gave. Den leken var skikkelig artig, både for store og små. Andre tradisjoner meg, samboeren og barna våre har er at jeg sitter fram julebrus og julesnop på nattbordene til barna før jeg legger meg natt til julaften. Så kan de godte seg på morningen. Barna får også åpne en pakke hver om morningen. Og lunsjen består av grøt med mandel i og premie til vinneren. Prøv å se det positive i det dere gjør i julen. Men det tror jeg du prøver på allerede. Det høres ut for meg som at dere har det koselig i julen. Når vi feirer jul hjemme, så tar vi det helt rolig. Spiser, koser oss, ser på tv, og sitter i pysjen til utpå formiddagen. Endret 6. oktober 2014 av Kittykat
Lotte Li Skrevet 6. oktober 2014 #7 Skrevet 6. oktober 2014 Kjenner meg igjen i manglende juleglede i mange år. Så begynte jeg å tenke... julegleden for barn er jo pakker, godteri og pynt og tradisjoner. Men hva ville gjøre at jeg følte på luksus? Hva er det som virkelig gir meg noe? Kom frem til at jeg fikk det godt hvis jeg vasket ordentlig, laget blomsteroppsatser å pynte med og lager litt kaker/konfekt med ungene. Jeg passer også på å tenke nøye gjennom hva jeg ønsker meg til jul... det som får de til å krible i magen av glede. Kanskje er det et brettspill man ellers ikke hadde tatt seg råd til å kjøpe, lageting som man har mye glede av å bruke... Jeg snudde kortsagt på flisa.... istedenfor å spørre meg selv hvorfor jeg ikke følte glede over det jeg "burde", så fant jeg de tingene jeg kunne føle glede omkring. Husk på at det som var luksus når du var liten kanskje ikke lenger er det... Finn nye drømmer! Håper det hjelper Dette var helt nydelig! Jeg har selv "lett" etter julestemningen jeg aldri finner, men nå skal jeg også fokusere annerledes! Tusen, tusen takk, så fint at jeg kom over svaret ditt! Til TS: Jeg hadde magiske juler som barn, så gikk hele familien gjennom en form for krise, og jeg finner ingen glede med gamle tradisjoner. Mulig handler det kun om at vi er voksne, og at ting generelt ikke ER magisk på den måten det er det når man er liten. Det er leit at du ikke fikk feiret som barn, men jeg er glad du har familie å være sammen med nå - magisk eller ikke magisk... Selv hopper jeg over feiringa i år med en tur til Asia
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå