AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2014 #1 Skrevet 4. oktober 2014 Er så lei, må bare få det ut. Jeg er vegetarianer og kan derfor ikke spise noe med gelatin i. Men det er jo i nesten alt av godteri. Så mange av favorittene jeg ikke kan spise lengre! Seigmenn, skumgodt, napolionskake, masse av lakrisgodteriet,gele osv... Er ikke noe gøy å plukke smågodt lengre. Er jo noe godteri som inneholder maistivelse istede,men det er ikke mye i forhold. Har prøvd å bruke agar i oppskrifter,men får det ikke til. Og alt av ferdigmat er også beregnet til kjøttspisere. pizza for eks.sikkert20 ulike varianter med kjøtt og 1med bare ost på. For ikke snakk om fjordland, der er det vel bare grøten som ikke inneholder kjøtt. Selv om jeg har valgt å være vegetarianer og lager det meste av maten fra bunn av hadde det vært fint å kunne gått i butikken og hatt et greit utvalg av ferdigmat hvis jeg har det travelt en dag. ÆSJ!! måtte bare få ut litt irritasjon. ( mener ikke noe negativt om de som spiser kjøtt, er ikke meningen å fornæme noen. Men man bør ta et bevist valg om man vil spise døde dyr eller ikke. Klarer fint å overleve uten) Anonymous poster hash: f3d4b...39a Anonymous poster hash: e7d5a...7f4
Gjest Nayah Skrevet 4. oktober 2014 #2 Skrevet 4. oktober 2014 Føler med deg angående gelatinen da jeg ikke spiser svin. Men er jo mitt valg så får bare finne meg i det 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2014 #3 Skrevet 4. oktober 2014 Du kan jo bare velge å drite i det? Hadde skjønt frustrasjonen om du var allergisk, men dette er jo bare sutring over noe du har bestemt deg for helt selv... Anonymous poster hash: 29248...60d 16
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2014 #4 Skrevet 4. oktober 2014 Du kan jo se hva du kan finne på nett? Her er det mye godt http://www.veggiestuff.com/sweets-and-treats/vegetarian-vegan-sweets Anonymous poster hash: 05586...21f
Pringle Skrevet 4. oktober 2014 #5 Skrevet 4. oktober 2014 Denne problemstillingen, med en litt annen vri, men med samme resultat, plaget meg en god stund, inntil jeg oppdaget at jeg ikke trengte å spise lettprodukter for å gå ned i vekt. Det var litt av en aha-opplevelse! 3
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2014 #6 Skrevet 4. oktober 2014 Du får begynne å spise kjøtt som oss normale da! Dette er jo rett og slett ett problem du har skapt deg selv. Anonymous poster hash: ebb7f...852 3
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2014 #7 Skrevet 4. oktober 2014 Du kan kjøpe halal godterier i utenlandske butikker eller på nett, de bruker visst fruktgelatin.Anonymous poster hash: 8ad0a...8a7
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2014 #8 Skrevet 4. oktober 2014 Jeg har vært vegeterianer i snart fem år, spiser ingen form for kjøtt (inkl. fisk), men likevel koser jeg meg med en pose godt med gelatin en gang i uka, verden faller ikke sammen for det. Mange veggiser har også en dag i uka/måneden hvor de spiser kjøtt, eller skeier kanskje ut på julaften. Om du ikke får utrolig dårlig samvittighet av det, eller at det plager deg på noen måte, ikke vær så streng mot deg selv: å være veggis skal ikke være kjipt :-) Anonymous poster hash: 9a9a1...78d 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2014 #9 Skrevet 4. oktober 2014 Jeg har vært vegeterianer i snart fem år, spiser ingen form for kjøtt (inkl. fisk), men likevel koser jeg meg med en pose godt med gelatin en gang i uka, verden faller ikke sammen for det. Mange veggiser har også en dag i uka/måneden hvor de spiser kjøtt, eller skeier kanskje ut på julaften. Om du ikke får utrolig dårlig samvittighet av det, eller at det plager deg på noen måte, ikke vær så streng mot deg selv: å være veggis skal ikke være kjipt :-) Anonymous poster hash: 9a9a1...78d Å være veggis skal ikke være kjipt? Poenget med å være "veggis" er nettopp å ikke spise kjøtt eller annet animalsk (gelatin) og så for at det ikke skal være kjipt spiser du likevel gelatin eller kjøtt en gang i blant? Da er det jo ikke noe standpunkt og du er heller ikke vegetarianer. Hva er poenget hvis du ikke egentlig bryr deg så mye og faktisk spiser en gang i uka? Det er jo veldig ofte. Det er som å si når man slutter å røyke at "joa jeg røyker en pakke om dagen i stedet for 10, det skal jo ikke være kjipt å ikke røyke". Anonymous poster hash: 45845...982 3
Yme Skrevet 4. oktober 2014 #10 Skrevet 4. oktober 2014 Bare sånn for å gjøre det enda verre, for de som ikke var klare over dette, er det gelatin i det meste av alkoholholdige drikker også. De bruker det som en del av klaringsprosessen, så drikker man alkohol, støtter man kjøttindustrien. 5
Wiggins Skrevet 5. oktober 2014 #11 Skrevet 5. oktober 2014 ( mener ikke noe negativt om de som spiser kjøtt, er ikke meningen å fornæme noen. Men man bør ta et bevist valg om man vil spise døde dyr eller ikke. Klarer fint å overleve uten) Anonymous poster hash: f3d4b...39a Anonymous poster hash: e7d5a...7f4 Hadde det vært ok å spise levende dyr? Jeg er enig i at industrielt landbruk gir veldig dårlig dyrevelferd, men å kutte ut absolutt alt som stammer fra dyr er jo å ta i litt. Fra naturens side er mennesket en alteter; vi har fordøyelse til å spise både grønnsaker og kjøtt. Våre nærmeste slektninger, sjimpansene, jakter av og til og spiser kjøttet. Det fins kjøtt fra frittgående høns, kyllinger osv. som man kan kjøpe, det koster en del mer, men burde gi bedre samvittighet. Avslutningsvis vil jeg si at selv om jeg ikke ser noen grunn til å være vegetarianer utifra prinsippet om å ikke spise dyr, er jeg veldig for at folk senker kjøttforbruket sitt. Storfedrift står for ca. 15% av verdens klimautslipp, altså fem ganger så mye som utslippene fra flytrafikk. Hvis vi reduserte vårt forbruk av storfekjøtt og storfeprodukter med 66% ville verdens klimautslipp reduseres med 10% 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2014 #12 Skrevet 5. oktober 2014 Hadde det vært ok å spise levende dyr? Jeg er enig i at industrielt landbruk gir veldig dårlig dyrevelferd, men å kutte ut absolutt alt som stammer fra dyr er jo å ta i litt. Fra naturens side er mennesket en alteter; vi har fordøyelse til å spise både grønnsaker og kjøtt. Våre nærmeste slektninger, sjimpansene, jakter av og til og spiser kjøttet. Det fins kjøtt fra frittgående høns, kyllinger osv. som man kan kjøpe, det koster en del mer, men burde gi bedre samvittighet. Avslutningsvis vil jeg si at selv om jeg ikke ser noen grunn til å være vegetarianer utifra prinsippet om å ikke spise dyr, er jeg veldig for at folk senker kjøttforbruket sitt. Storfedrift står for ca. 15% av verdens klimautslipp, altså fem ganger så mye som utslippene fra flytrafikk. Hvis vi reduserte vårt forbruk av storfekjøtt og storfeprodukter med 66% ville verdens klimautslipp reduseres med 10% Hva med å slutte å bruke bil? Da reduserer man klimagassutslippene med sikkert 50% Anonymous poster hash: 8f797...228 1
Wiggins Skrevet 5. oktober 2014 #13 Skrevet 5. oktober 2014 Hva med å slutte å bruke bil? Da reduserer man klimagassutslippene med sikkert 50% Anonymous poster hash: 8f797...228 Jeg bruker ikke bil, og mange i Norge kunne brukt bil mye mindre. Ca. halvparten av alle bilturer i Norge er på 5 km eller mindre, men vi klarer ikke å kutte alle bilturer over natta selv om folk hadde villet (det er veldig mange som er flinke til å finne på grunner til at de absolutt må kjøre og ikke kan sykle). Håndverkere trenger biler for å ha med seg utstyret sitt, de kan ikke ha alt verktøyet på en sykkel. Varetransport til butikkene må fremdeles gå med lastebil osv. Dessuten står biltrafikk bare for ca. 1/3 av de norske klimautslippene. Oljeproduksjonen står for ca. like mye, særlig p.g.a fakling. Fordi samfunnet vårt er innretta sånn som det er, med mange folk som bor flere mil fra jobben og andre desentraliserte løsninger, kan vi ikke bli kvitt biltrafikken over natta. Konsumet av storfekjøtt og storfeprodukter kan for det meste lett erstattes med andre matkilder. La oss si at vi reduserer forbruket vårt av storfekjøtt med 2/3 og reduserer forbruket av annet kjøtt litegrann også, da har vi redusert klimautslippene med over 10% på en enkel måte. 1
Yme Skrevet 5. oktober 2014 #14 Skrevet 5. oktober 2014 Hva med å slutte å bruke bil? Da reduserer man klimagassutslippene med sikkert 50% Anonymous poster hash: 8f797...228 Kjøttindustrien er verstingen, når det kommer til å forurense lufta, så om man hadde stoppa den industrien, hadde det gjort større utslag enn om alle slutta å kjøre biler. Det er ganske sprøtt at én industri kan lage så mye dritt. 3
Gjest Blondie65 Skrevet 5. oktober 2014 #15 Skrevet 5. oktober 2014 (endret) Slutt å gjøre narr eller komme med kommentarer som ikke vedkommer tråden. Har du ingenting å bidra med til hvordan trådstarter skal løse sitt problem med å finne produkter uten animalske tilstelninger så la være å svare eller opprett egen tråd. Trådstarter: jeg tror du må lage snopet ditt selv. En venninne av meg er helt ram på å lage seigmenn (det er mer geleklumper da, ikke menn) så det går an. Dessverre er ikke oppskriften vegetarisk, men her må du google litt, og finne frem til gode alternativer. Endret 5. oktober 2014 av Blondie65
Gjest Belle âme Skrevet 5. oktober 2014 #16 Skrevet 5. oktober 2014 Kva med å spise chips, popkorn eller sjokolade? Det er vel ikkje gelatin i det?
belle_ Skrevet 5. oktober 2014 #17 Skrevet 5. oktober 2014 Dette er et valg du har tatt selv, så ingenting å klage på. Tenk på alle de som har allergier, inkludert meg selv, jeg er dødsallergisk mot nøtter, kan ikke spise noen sjokolade, er spor av nøtter i så og si alt. Til og med pølsebrød, vanlig brød, sauser alt mulig. Er ikke noe kult og det er ikke noe jeg kan gjøre noe med. Jeg klarer meg fint uten sjokolade og annet godteri med nøtter, og da bør du som har valgt selv å være vegetarianer klare deg fint uten det som er gelatin i 3
Pawn Hearts Skrevet 5. oktober 2014 #18 Skrevet 5. oktober 2014 Jeg søkte på nettet og fant dette etter noen få sekunder: http://veg-veg.no/produktguide/godteri Problemet ditt er virkelig knøttlite, men jeg blir mer oppgitt over vegetarianere som ikke spiser grønnsaker. Jeg har støtt på dem også. 5
Yme Skrevet 5. oktober 2014 #19 Skrevet 5. oktober 2014 Jeg søkte på nettet og fant dette etter noen få sekunder: http://veg-veg.no/produktguide/godteri Problemet ditt er virkelig knøttlite, men jeg blir mer oppgitt over vegetarianere som ikke spiser grønnsaker. Jeg har støtt på dem også. Seriøst? Hva spiser de da? Brød med margarin?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå