Gå til innhold

Sår som gror

Anbefalte innlegg

Skrevet

Beklager et merkelig spørsmål, men dette er noe jeg har gått rundt og lurt på lengre og vet ikke hvilke andre plasser jeg kan spørre.

Jeg lurer på om sår bruker lengre tid på å gro dersom det er flere (sydde) sår? Dersom man har et sår, vil det gro fortere enn dersom man har tre sår? Jeg ser for meg at kroppen har hundre prosent å gi. Dersom det er et sår, vil det såret få hundre prosent av kroppens evne til å gro. Dersom man har tre sår, vil hvert sår kun få 33.3 prosent hver.

Og er det større sjanse for å få betennelse dersom man har flere sår?

Anonymous poster hash: 564b4...7de
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror ikke det går saktere med flere sår. I så fall skal omfanget være unormalt stort. Er nærmest sikker på at faren for betennelse i ett sår ikke øker fordi du har sår andre steder. Hva har det ene å gjøre med det andre?

Skrevet

Tja, jeg hadde fire sår etter lapraskopi. Alle grodde like fort

Anonymous poster hash: d1bc6...a1b
Skrevet

Kroppen leger alle sårene like fort, så sant det er like sår. Det er jo forskjellige celler som leger sårene. Men det er derimot viktig med et bra kosthold for å få store/kompliserte sår til å gro.

Flere sår øker ikke sjansene for å få en infeksjon. Så sant de alle blir behandlet riktig så klart.

Anonymous poster hash: 51ab9...199
Skrevet

Jeg tror ikke det går saktere med flere sår. I så fall skal omfanget være unormalt stort. Er nærmest sikker på at faren for betennelse i ett sår ikke øker fordi du har sår andre steder. Hva har det ene å gjøre med det andre?

Jeg tenker at jo flere ting kroppen kjemper mot, jo dårligere er den i stand til å kjempe mot hver enkelt av de tingene.

Anonymous poster hash: 564b4...7de

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...