frksølekopp Skrevet 4. oktober 2014 #1 Skrevet 4. oktober 2014 Ja, middag før eller etter joggeturen? Har sene dager og kommer gjerne hjem mellom 5-7, så er det digg med middag å slappe av litt etter en slitsom dag. Gir det bra effekt å jogge etter middag? (Uavhengig av hva middagen er)
Wiggins Skrevet 4. oktober 2014 #2 Skrevet 4. oktober 2014 Man yter generelt dårligere hvis man jogger på tom mage enn om man har fått litt vomfyll. Å jogge etter en tung middag er derimot ikke å anbefale. En annen ting er at det gir dårligere treningseffekt hvis du jogger når du er mentalt og fysisk sliten enn hvis du kan jogge når du har overskudd. De fleste av oss er imidlertid ikke toppidrettsutøvere, og må trene når vi kan. Hvis du kjenner deg sliten etter en lang dag kan du godt legge inn en joggetur, det er bra mentalt restitusjon hvis du bruker hodet mye på jobben, men ikke ta noen veldig lang tur. Hva som er kort og lang tur avhenger av din fysiske form. 1
The Kitten Skrevet 4. oktober 2014 #3 Skrevet 4. oktober 2014 Jeg jogger før middag og foretrekker det. Men jeg hiver i meg en banan og noen nøtter før jeg løper av sted.
Jacinta Skrevet 4. oktober 2014 #4 Skrevet 4. oktober 2014 Jeg jogger før middagen, men ikke på tom mage. Spiser alltid en banan eller noe nøtter før jeg går.
Wiggins Skrevet 4. oktober 2014 #5 Skrevet 4. oktober 2014 Jeg jogger før middag og foretrekker det. Men jeg hiver i meg en banan og noen nøtter før jeg løper av sted. Et tips: Det har lite for seg å spise fettrik mat som nøtter rett før en joggetur, da er det karbohydrater som gjelder. Banan vil raskt bli tatt opp.
Gjest Runforit Skrevet 5. oktober 2014 #6 Skrevet 5. oktober 2014 Jogger 6 km klokka 05.00 om morgenen før frokost. Er ikke noe stress det. Da ligger jeg på mellom 10-12 km/t og har godt med energi. Når og hvordan kroppen fungerer med trening med og uten mat er ganske individuelt. Det beste er å teste ut hvordan du presterer både med og uten et måltid før økten. Om du hadde en solid lunsj 4 timer før så er det ikke sikkert du føler at du trenger noe spesielt med påfyll, mens noen kanskje trenger en banan eller noe først. De fleste er nok enig at jogging etter middag ikke er ideelt med mindre du spiser tidlig middag eller vil jogge veldig sent pga. hold/kvalme etc.
Cata Skrevet 5. oktober 2014 #7 Skrevet 5. oktober 2014 Jeg jogger før middag, men kan ta et par knekkebrød eller en banan eller noe annet lett en halvtimes tid før. Kommer som regel så sent fra jobb at skulle jeg laget mat, spist og så latt maten synke et par timer før jeg rørte meg, så hadde det ikke blitt jogging i det hele tatt. Merker dessuten at etter en skikkelig middag så er 2 timers opphold mellom middag og jogg litt snaut.
Skrive feil Skrevet 5. oktober 2014 #8 Skrevet 5. oktober 2014 Ved å spise mat før trening, vil det gi deg høyere forbrenning over en lengere periode etter økten. Et måltid før trening vil også kunne øke prestasjonsevnen, som i lengden vil gi deg høyere oksygenopptak. Noe som er avgjørende for blant annet progresjonen din. Såklart er det ikke noe problem å løpe med tom mage, men om du vil yte bedre ved høy intensiv trening over lengere tid, anbefaler jeg deg å spise noe 45 minutter før løpingen.
frksølekopp Skrevet 5. oktober 2014 Forfatter #9 Skrevet 5. oktober 2014 Okei, tusen takk skal prøve meg litt frem å ta til meg alt dere skrev! Kommer noen ganger hjem slik at det er naturlig å starte med middag med en gang, har samboer og han er sulten han også
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2014 #10 Skrevet 6. oktober 2014 Jeg spiser middag først, og venter en times tid, kanskje mer før jeg løper. Jeg tror ikke egentlig det spiller så stor rolle om du løper før eller etter middag, jeg tror det kommer mer an på formen. Jeg kan verken løpe på tom mage eller stappfull mage, altså blir det trening en god stund etter middag. Det viktigste er hva du føler selv. Anonymous poster hash: 64bd2...24e 1
frksølekopp Skrevet 6. oktober 2014 Forfatter #11 Skrevet 6. oktober 2014 Jeg spiser middag først, og venter en times tid, kanskje mer før jeg løper. Jeg tror ikke egentlig det spiller så stor rolle om du løper før eller etter middag, jeg tror det kommer mer an på formen. Jeg kan verken løpe på tom mage eller stappfull mage, altså blir det trening en god stund etter middag. Det viktigste er hva du føler selv. Anonymous poster hash: 64bd2...24e (y)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå