Gå til innhold

Hvordan vet jeg hvor mye jeg bør bruke på hva?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leie en bolig til 3.000 i måneden og tjener 22.000 netto i mnd.

Hvor mye bør jeg legge av til mat, strøm, sparing, fritidsinteresser, klær, shopping osv?

Hva anses som rimelig over tid, eks. så klarer jeg fint å bruke alt fra 500 og opp på mat, samme med shopping, jeg kan droppe det helt eller handle det jeg ønsker, jeg er redd for å bruke for mye og jeg er redd for å spare meg til fant.

Kan noen sette opp et budsjett som tenkes å være geit for min situasjon?

Anonymous poster hash: 4918f...a2a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanskelig å si, når vi ikke vet noe om deg eller boligen.

Ser for meg at du kan begynne med å betale husleia og sette en tusenlapp inn på en bufferkonto til uforutsette utgifter.

Da har du igjen 18000.

Sett av 100-150 pr dag til dagligvarer eventuelt 4000 i måneden. Målet er ikke å spise opp alt sammen, men samtidig ha så du kan unne deg sunn mat og slippe å leve på pølse. Fordel månedsbeløpet på antall uker, sånn at du har matbudsjettet for en uke i kontanter, planlegg meny og innkjøp, og handle stort men sjelden, og ikke impulskjøp for mye - og aldri handle på tom mage.

Regn med å bruke mellom 800-1500 i strøm pr mnd, mindre om du fyrer med ved. Dette blir et gjennomsnitt, for du bruker mer om vinterenn enn sommeren. Blir det skikkelig lave strømregninger sommerstid, kan du kaste noen ekstra hundringser (fra strømbudsjettet) inn på bufferkontoen til vinteren kommer.

Regn også med mellom 500-800 mnd i kommunikasjonsteknologi: Mobil, internet, tv etc.

Da gjenstår klær, sparing og fritid. Jeg ville delt posten i to, og spart halvparten, og latt klær og fritid dele den andre halvparten. Dette må du bli enig med deg selv om. Dyre ferier krever kanskje større andel enn korte fotturer på hjemplassen.

Av sparingen ville jeg, avhengig av alder, satt fra en tredel i pensjonsfond og resten i aksjer/høyrentekonto.

Midler som blir til overs fra postene foran settes enten inn på høyrenta eller på bufferkontoen.

Bufferkontoens funksjon er å glatte ekstraordinære utgifter. For eksempel når vaskemaskinen ryker, eller det kommer en overraskelsesregning i posten.

Skrevet

Med mindre du har noen særlige utgifter, og er alene, bør du ha det ganske romslig med den inntekten. Det er en veldig lav husleie. Jeg ville brukt ca. 10 000,- per måned i tillegg til husleie og satt resten på sparekonto/buffer.

Anonymous poster hash: 3e8b0...8ae

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg tenker at du må snu tankegangen på hodet:

Hva slags sparemål har du - lag spareavtale i nettbanken på disse med fast trekk hver lønningsdag.

Det som gjenstår kan du bruke. Hvis du bruker SIFO budsjettet som rettesnor, kan du se hvor mye et romslig budsjett bør være for deg som person.

Med så lav husleie ville jeg satt av minst det som er differansen mellom din husleie og en normal husleie i markedet for en leilighet til sparing. Her i Bergen ville du måttet betalt et sted mellom 7 og 12.000 kr for en grei bolig. Hvis man forutsetter at man må betale 10.000 betyr det at 7.000 pr mnd skal settes til sparing. Da har du 12.000 igjen og av disse ville jeg også lagt til side 2.000 til sparing fordi at du selv om du flytter til en dyrere bolig også skal ha rom til å spare. Resterende - kr 10.000 går til andre utgifter og det bør holde rikelig.

Sparemålene ville jeg delt slik:

Dersom du er i BSU alder - fyll opp, stemmer det at det blir 2.500/mnd?

Dersom du er over BSU alder - innskuddsbasert pensjon med skattefradrag, kr 1.250/mnd.

Resterende deles i bufferkonto og annen sparing på egne kontoer.

Skrevet

Mat: 2000,- (inkl spise ute,alkohol etc)

Strøm: Umulig å si.

Klær/shopping: 2000,-

I tillegg må du regne med mobil, bredbånd, TV (lisens, kabel), tannlege, transport. Men du burde klare å spare 10000 i måneden.

Anonymous poster hash: ebb5b...602

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...