Snøhvit Skrevet 13. juli 2004 #1 Skrevet 13. juli 2004 Jeg er pr tid samboer men har ikke felles barn. Har i lang tid grublet frem og tilbake, men i det store og hele tror jeg med 99% sikkerhet at jeg nok får et bedre liv om jeg flytter for meg selv. Det jeg lurer på er - om jeg da tar steget ut... Har en jobb som krever at jeg jobber 2-3 sene kvelder i uka - samt 2.hver lørdag. Biologisk far til mitt barn på 3 år vil fra høsten av ha barnet 2.hver helg og 1g pr uke.... Hva gjør jeg med de 1-2 andre kveldene i uken???? Hva m div. bidrag om barnefar kan avlaste noen flere dager? Har fått barnehageplass - men dersom jeg flytter - vil barnet måtte bytte barnehage. Hva er vanlig å betale for barnehage? Og får man noe ekstre tilskudd til barnepass? Jeg har pr. i dag en inntekt på ca 250.000 - studielån på 300.000. Vil jeg kunne motta noe bostøtte om jeg søker på dette? F.eks om jeg leier noe til ca 6.000 pr mnd. Hvilke andre ting når det gjelder det økonomiske etc. bør jeg tenke på??
Brunhilde Skrevet 14. juli 2004 #2 Skrevet 14. juli 2004 Jeg syns du bør bestille en time på trygdekontoret, der kan de informere deg om alt du trenger å vite!
Lillemor Gull Skrevet 14. juli 2004 #3 Skrevet 14. juli 2004 Tror du får dekket 64% av utgifter til barnepass som aleneforsørger. Du får overgansstønad i 3 år (ev. 5 hvis du går på skole). Er ikke helt sikker på om den er behovsprøvd eller ikke. Aleneforsørgere får også barnebidrag til ett barn mer enn de faktisk har. Gjør som Brunhilde skriver, bestill time hos trygdekontoret.
Gjest Xavia Skrevet 14. juli 2004 #4 Skrevet 14. juli 2004 Har en jobb som krever at jeg jobber 2-3 sene kvelder i uka - samt 2.hver lørdag. Biologisk far til mitt barn på 3 år vil fra høsten av ha barnet 2.hver helg og 1g pr uke.... Hva gjør jeg med de 1-2 andre kveldene i uken???? Dersom ike barnefaren kan trå til må du vel ansette noen som kan påta seg den oppgaven. Hva med familie i nærheten? (Dette, samt støtte til barnehage får du støtte til av Trygdekontoret.) Hva m div. bidrag om barnefar kan avlaste noen flere dager? Huff, de nye bidragsreglene er ikke lette å forstå seg på. Nå er det flere kriterier som ligger til grunn for hva du får: din inntekt, fars inntekt, samvær og sikkert noe mer... Har fått barnehageplass - men dersom jeg flytter - vil barnet måtte bytte barnehage. Hva er vanlig å betale for barnehage? Og får man noe ekstre tilskudd til barnepass? Da min datter fikk i kommunal barnehage var satsene delt inn etter foreldrenes inntekt, og man betalte ulike satser. (Aner ikke om det er slik overalt.) Jeg var student, og betalte ikke stort + at Trygdekontoret dekket ca 70% av utgiftene til barnepass. (Tror det er litt mindre nå.) Hva en barnegageplass koster i dag vet jeg dessverre ikke. Jeg har pr. i dag en inntekt på ca 250.000 - studielån på 300.000. Vil jeg kunne motta noe bostøtte om jeg søker på dette? F.eks om jeg leier noe til ca 6.000 pr mnd. Det vet jeg ikke... Men det skader jo ikke å slenge inn en søknad. Tror nok at du tjener for mye til at det lar seg gjøre, men verdt et forsøk. Er dette noe du MÅ vite NÅ, ville jeg ringt bostøttekontoret i kommunen din.
Lillemor Gull Skrevet 14. juli 2004 #5 Skrevet 14. juli 2004 Du kan gå inn på husbanken.no og sjekke om du har rett til bostøtte. En barnehageplass skal i dag koste ca. kr 2750.
Dreyer Skrevet 15. juli 2004 #6 Skrevet 15. juli 2004 Stønad til barnetilsyn er ikke behovsprøvd, men jeg vet ikke hvor mye du kan få. Jeg vet ihvertfall at før kunne man med din inntekt få slik stønad. Du kan søke om gratis barnehageplass, er du heldig får du innvilget redusert pris i alle fall (dette forutsetter at du har kommunal barnehage). Det er nylig vedtatt makspris i barnehage - kr 2750. Litt betaling for mat kan komme i tillegg (vi betaler 160). Maksprisen skal gjelde både kommunale og private barnehager. Når du har dokumenterte utgifter til barnepass så kan du trekke dette fra inntekten på selvangivelsen med inntil 25.000 pr år (barnehage eller "hvit" dagmamma). Hvis du jobber noen kvelder, så har du kanskje fri på dagtid disse dagene? Da trenger du kanskje ikke full barnehageplass - hvis barnet skal være bare 3-4 dager der. Noen byer har barnehager som også er åpne om kvelden, nettopp for foreldre som jobber seint. (For de som nå bekymrer seg, at barnehagen har lang åpningstid betyr ikke at ungene har lov å være der fra tidlig morgen til sein kveld.) Eller finn en skoleelev som kan være fast barnevakt om ettermiddagen/kvelden. Oppslag på nærbutikken hjelper deg å finne noen. Bidrag: Dere er sannsynligvis inne i den nye bidragsordningen allerede. Bidraget reduseres ved mere samvær. Hvis dere nå er i gruppen 4-8 netter pr måned, og går over til 9-13 netter pr mnd, så skal bidraget reduseres med kr 225. Sjekk selv ut på www.trygdeetaten.no der ligger en Bidragsveileder. Men kanskje far mer enn gjerne har barnet sitt litt mere enn avtalen? Eller dere kan gjøre fordelingen slik at samværet skjer når du må jobbe? Du får barnetrygd for ett barn mer enn du har, og du endrer skatteklasse som enslig forsørger (kanskje du allerede har det i.o.m. at det ikke er fellesbarn). Bostøtte: Du kan beregne bostøtte på www.husbanken.no Lykke til, du finner nok ut at det er økonomisk mulig å bo alene, særlig når du har en jobb med normal inntekt.
dreamy Skrevet 15. juli 2004 #7 Skrevet 15. juli 2004 Ville bare tipse deg om denne siden, her kan du få god hjelp og finne mange gode råd. Lykke til http://www.aleneforeldreforeningen.no/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå