AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2014 #1 Skrevet 4. oktober 2014 Velger å være anonym for ikke å bli gjenkjent. Jeg er gravid med vårt første barn. Termin er i begynnelsen av desember. Vi er i slutten av 20årene. Gift i 2 år, sammen ca 4 år før det. Vi bor borte fra begges hjemsteder. La oss si vi bor i bergen, jeg er opprinnelig fra østlandet og min mann opprinnelig fra midtnorge. Det tar ca 2 timer lengre å kjøre til min manns familie enn min. Det er ikke mulig å fly. Vi kommer begge svært godt over ens med svigerfamiliene! Vi har en stor diskusjon om dagen: hvor skal vi være i jula? Vi har helt siden vi ble sammen vært annethvert år hos han eller meg. Dette året skal vi egentlig være hos svigers, men jeg har litt vanskelig å binde meg til den avtalen. Det er mitt (vårt) første barn, og jeg ser for meg at jeg kommer til å ønske å være nært min mor. Jeg vet ikke sittert på nåværende stadie, men har venninner som har fortalt at de fikk et sterkt behov for å være nært sin mor. Så da vil jeg gjerne reise til min familie i jula. Det er mine foreldres første barnebarn, og de gleder seg sånn at de holder på å gå på veggene. Vi skyper masse, mamma strikker og pappa snekrer barnemøbler. De er fryktelig søte - de driver med skikkelig nesting Mine svigerforeldre har 5 barnebarn, eldste er 9 år. De gleder seg selvsagt også, men det er vel noe annet når det ikke er førstemann og det ikke er en datter som er gravid? I år skal alle hans søsken og onkelbarn feire jul sammen for første gang, og jeg skjønner veldig god at han ønsker å være sammen med de! Det er jo en fantastisk gjeng, og jeg liker meg supergodt samme med de. Saken er bare at jeg tror jeg vil ha mamman min om noen mnd :-/ og ikke være i et fult hus med mye oppstyr og stress. Jeg har en søster, så hos mamma og pappa blir det kun oss + svigerbror. Mye roligere med andre ord. Han sa i går, litt i frustrasjon, at han uansett kom til å reise til sin familie. Jeg vet ikke om han mener det - tror egentlig ikke det. Han er verdens snilleste mann, vi har det veldig fint sammen og han har så langt vist stor forståelse i forhold til graviditet. Men det er kanskje ikke så lett å forstå et datter-mor bånd? Føler det er litt teit å begynne å diskutere jul nå, men siden det kom opp og vi var så uenige så ble det altså sånn. Det er egenlig ikke en løsning å være i vår leil i jula, ingen av oss ønsker det. Og det er veldig lang kjørevei mellom mine og hans foreldre (spes på vinterføre..) så det er egenlig ikke en løsning å drive å kjøre mellom i jula heller. Hva tenker dere? Er jeg urimelig? Hva gjorde dere første jula?Anonymous poster hash: 31a24...5cb 1
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2014 #2 Skrevet 4. oktober 2014 Er du ikke litt vel gammel til å renne etter hu mor? Eller kanskje dere skal være hos dere selv i jula? 19
mara2012 Skrevet 4. oktober 2014 #3 Skrevet 4. oktober 2014 Jeg forstår deg godt. Dere kommer til å ha en nyfødt i jula og da er det greit å ta det litt med ro. Kan dere ikke inngå ett kompromiss? Om å være hos din familie denne jula også hans neste år? Og at du ikke orker hele slekta hans når du nettopp har født.. 8
cassio Skrevet 4. oktober 2014 #4 Skrevet 4. oktober 2014 Er du ikke litt vel gammel til å renne etter hu mor? Hva er egentlig vitsen med meggete kommentarer av denne sorten? Gir det deg en indre tilfredsstillelse å forsure andres dag? 47
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2014 #5 Skrevet 4. oktober 2014 Hvorfor blir dere ikke hjemme og skaper egne tradisjoner? Dere kan jo invitere hvem dere vil. Anonymous poster hash: 66948...2a8 7
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2014 #6 Skrevet 4. oktober 2014 Jeg synes du lager mye problemer ut av "tenk om, hvis atte dersom". Du aner ikke om du kommer til å føle deg mer knyttet til din mor, men hvis du bestemmer deg for at du kommer til å være det, så vil du også føle det slik. Jeg synes du skal holde deg til den avtalen dere har hatt om annethvert år, og respektere mannen din sitt ønske om å være med sin familie og sitt barn.Anonymous poster hash: f1daf...0a4 22
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2014 #7 Skrevet 4. oktober 2014 Er du ikke litt vel gammel til å renne etter hu mor? Eller kanskje dere skal være hos dere selv i jula? Jeg renner ikke etter mor, men har hørt fra andre bekjente at de fikk et behov for å være nær sin egen mor etter at de hadde født. Så jeg prøver å være litt "føre var". Jeg føler det ikke sånn nå, men tenker det kanskje kommer. Og det er litt dumt å da evt bryte en avtale med svigers og lage masse nye planer i siste liten for å feire jul med min familie. Ingen av oss ønsker å være alene i leiligheten i jula, så det er egenlig ikke et alternativ. TSAnonymous poster hash: 31a24...5cb 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2014 #8 Skrevet 4. oktober 2014 Hvorfor blir dere ikke hjemme og skaper egne tradisjoner? Dere kan jo invitere hvem dere vil. Anonymous poster hash: 66948...2a8 Vi kommer nok til å gjøre det etter hvert, men på grunn av en del ting så er ikke det et alternativ. Litt vanskelig å forklare uten å skulle bli gjenkjent (det er en veldig spesifik ting.. Ikke typ "oppussing" eller "sure naboer"), men det er problemer med leiligheten som ikke vil være løst i desember. TSAnonymous poster hash: 31a24...5cb
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2014 #9 Skrevet 4. oktober 2014 Med en såpass nyfødt er det klart man ønsker fred og ro den første tiden, også om det er jul. Jeg er veldig glad for at mannen min skjønte mitt behov for ro i jula (mine foreldre er veldig avslappende og har ikke noe program for jula, mens hos svigers er det full kjør og aldri koselig i jula syns jeg), og å være nært min mor den julen. Snakk mer med mannen din, er du som skal føde, amme og garantert gjør mest med babyen den første tiden, så du bør faktisk få bestemme div. Ikke absolutt alt, men en rolig jul er en selvfølge når man nettopp har fått sitt første barn. Anonymous poster hash: 9e88b...a8a 9
skruf Skrevet 4. oktober 2014 #10 Skrevet 4. oktober 2014 Nå kan ikke jeg uttale meg om hvordan det føles å ville være nær sin mor etter fødsel da jeg ikke har noe forhold til min mor. Men, det jeg kan se for meg er at det kan bli veldig slitsomt med en nyfødt baby og barseltid i et annet hjem med hele storfamilien og masse styr og ståk (for det blir det garantert med så masse mennesker + en haug småunger). I verste fall er du helt gåen etter en fødsel hvis den blir langdryg, og du kan også være max uheldig å få en kolikkbaby der du får lite søvn. Er du hjemme hos dine foreldre med bare noen få voksne tilstedet så er muligheten større for at du får hvile og ro, og har bedre mulighet til å trekke deg litt tilbake. Det blir også roligere rundt babyen, noe som er viktig den første tiden. Er det en mulighet for at du og mannen kan splitte dere på selve julaften? Du og baby reiser hjem til din mor mens mannen feirer julaften med sin familie, for så å kjøre til deg første eller andre juledag f.eks? Baby er så liten uansett at den merker ikke noe til om faren ikke er der på julaften, og den vil heller ikke ha noen minner om at den ikke feiret jul sammen med begge foreldrene. 7
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2014 #11 Skrevet 4. oktober 2014 Jeg synes du lager mye problemer ut av "tenk om, hvis atte dersom". Du aner ikke om du kommer til å føle deg mer knyttet til din mor, men hvis du bestemmer deg for at du kommer til å være det, så vil du også føle det slik. Jeg synes du skal holde deg til den avtalen dere har hatt om annethvert år, og respektere mannen din sitt ønske om å være med sin familie og sitt barn.Anonymous poster hash: f1daf...0a4 Det er helt sant, jeg vet jo ikke hvordan je vil føle det. Sikkert dumt å ta sorgene på forskudd men er litt hormoner - og så er det den første tingen vi har vært skikkelig uenig om. Så bare derfor jeg ville lufte tankene litt. Det er ikke en avtale med svigers ennå. Vi har vært annet hvert år her og der, men vi har alltid avtalt med familiene på forhånd. Er ikke sånn at det er en fast avtale fra år til år, mest tilfeldig det har blitt sånn. Så vi har ikke sagt noe om jula til familiene ennå, og ingen har spurt. En av mine bekymringer er at hos min mor vil vi være 6 voksne og 1 barn, hos svigers vil det være 10 voksne og 5 barn (jeg tror alle kommer til å bo i huset. Mulig søstern til min kjære + kjæreste kommer til å overnatte hos han sånn at alle får overnattingsplass). Det blir mye stress og bråk og vanskelig å kunne trekke seg tilbake for å få litt ro. Hadde det ikke vært en baby hadde det sikkert vært enklere. TSAnonymous poster hash: 31a24...5cb
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2014 #12 Skrevet 4. oktober 2014 Jeg forstår deg godt. Dere kommer til å ha en nyfødt i jula og da er det greit å ta det litt med ro. Kan dere ikke inngå ett kompromiss? Om å være hos din familie denne jula også hans neste år? Og at du ikke orker hele slekta hans når du nettopp har født.. Men han skal gidde hele familien hennes når han er nybakt far???? Hva er egentlig vitsen med meggete kommentarer av denne sorten? Gir det deg en indre tilfredsstillelse å forsure andres dag? Jeg bare stilte noen spørsmål, svar på dem du. 5
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2014 #13 Skrevet 4. oktober 2014 Hvorfor blir dere ikke hjemme og skaper egne tradisjoner? Dere kan jo invitere hvem dere vil.Anonymous poster hash: 66948...2a8 Godt spørsmål. 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2014 #14 Skrevet 4. oktober 2014 Hvor innarbeidet er denne tradisjonen med annethvert år? Ser for meg at det er lettere å bytte på hvis folk er fleksible og ting ikke er så innarbeidet. Men hvis begge sider er svært opptatt av at det skal være annethvert år, dermed basta, kan det bli vanskeligere. Det er for øvrig slett ikke sikkert ting blir så tøffe etter fødsel og at du trenger moren din, jeg har aldri følt det behovet. Hyggelig å vise frem babyen er det uansett, men jeg har ikke trengt noe spesiell hjelp. Det er lurt å være forberedt på at du ikke vet hvordan det blir, men ha i bakhodet at det kan gå på skinner også.Anonymous poster hash: 3fa3c...234
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2014 #15 Skrevet 4. oktober 2014 Nå kan ikke jeg uttale meg om hvordan det føles å ville være nær sin mor etter fødsel da jeg ikke har noe forhold til min mor. Men, det jeg kan se for meg er at det kan bli veldig slitsomt med en nyfødt baby og barseltid i et annet hjem med hele storfamilien og masse styr og ståk (for det blir det garantert med så masse mennesker + en haug småunger). I verste fall er du helt gåen etter en fødsel hvis den blir langdryg, og du kan også være max uheldig å få en kolikkbaby der du får lite søvn. Er du hjemme hos dine foreldre med bare noen få voksne tilstedet så er muligheten større for at du får hvile og ro, og har bedre mulighet til å trekke deg litt tilbake. Det blir også roligere rundt babyen, noe som er viktig den første tiden. Er det en mulighet for at du og mannen kan splitte dere på selve julaften? Du og baby reiser hjem til din mor mens mannen feirer julaften med sin familie, for så å kjøre til deg første eller andre juledag f.eks? Baby er så liten uansett at den merker ikke noe til om faren ikke er der på julaften, og den vil heller ikke ha noen minner om at den ikke feiret jul sammen med begge foreldrene. Takk for svar Er det jeg er litt redd for, at jeg skal bli helt utslitt. Det blir sikkert ikke mye søvn, og vanskelig å få sove innimellom på dagtid med fult hus. Det er så vanskelig å vite, for vi har jo ikke fått barn før så jeg prøver bare å høre på andres erfaringer, og prøver å tenke meg hva som er den beste løsningen. Je vil jo at alle skal ha det fint! Vil ikke lage problem av noe som ikke er et problem. Ser for meg at jeg om noen år kanskje flirer av at vi var så bekymra for første jula ikke godt å si! Kan også hende jeg sitter der andre juledag og er dødstrøtt og potte sur for at jeg gikk med på å være hos svigers jeg vet jo ikke, har aldri født før og aldri gått lenge uten skikkelig søvn. Jeg må nok prate mer med mannen og se om vi ikke finner en løsning Alternativt må vi splitte oss. Det er jo litt trist, vi har alltid vært sammen på julaften. Men det er nok det beste alternativet - og som du sier er det evt bare for noen dager. TSAnonymous poster hash: 31a24...5cb
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2014 #16 Skrevet 4. oktober 2014 Men han skal gidde hele familien hennes når han er nybakt far???? Jeg bare stilte noen spørsmål, svar på dem du. Det er ikke problemet for mannen, altså han kommer veldig godt over ens med min familie (som sagt) og svigerbror er en av hans aller beste kompiser. Problemet er ikke at han ikke liker min familie eller at eg ikke liker hans familie. Vi elsker dem alle sammen Så det er mest det at alle hans 3 søsken og onkelbarn skal være sammen i jula for første gang på 3-4 år (husker ikke helt). Litt pga "mine dine våre barn", sykdom, nye barn har kommet til og sånt. Og jeg skjønner kjempegodt at han vil det! Absolutt! Hadde jeg ikke vært gravid og sliten så hadde jeg stilt opp på trappa hos svigers så snart jeg fikk fri fra jobb :-) TSAnonymous poster hash: 31a24...5cb 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2014 #17 Skrevet 4. oktober 2014 Jeg mistet moren min da jeg var liten og husker henne knapt. Da jeg fikk mitt første barn fikk jeg et enormt savn etter henne som kom kastet på meg, helt uforberedt. Naturen er merkelig, gitt. Når det er sagt så hadde jeg holdt meg til avtalen og dratt til svigers og heller reist hjem tidligere enn planlagt hvis ting blir vanskelige. Du må jo tåle å være borte fra moren din noen dager og det er jo ikke bare du som får barn, det er mannen din også, som sikkert gleder seg til feire med babyen og sin familie. Og neste år blir det mye artigere på julaften for da er jo ungen et år og kan til og med pakke opp pakkene sine selv! Anonymous poster hash: a7dbb...281 7
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2014 #18 Skrevet 4. oktober 2014 Men han skal gidde hele familien hennes når han er nybakt far???? Har han vært gjennom en fødsel? Det er to uker siden jeg fikk datteren min, og jeg er fremdeles fullstendig utslitt. Jeg gikk fire døgn i smerter, spiste så og si ingenting, og søvn kom bare inn mellom smertetakene. Far gikk liksom ikke gjennom helt det samme. Anonymous poster hash: 3fc83...df6 22
Daraya Skrevet 4. oktober 2014 #19 Skrevet 4. oktober 2014 Jeg har et godt forhold til min mor, men følte ikke behov for spesiell støtte fra mammaen min da jeg fikk barn. Har ikke mye til overs for kvinner som alltid prioriterer sin egen familie fremfor svigerfamiien heller. Når dette er sagt: Det som i mine øyne taler mot jul hos svigers er alle menneskene. Spesielt med flere barn kan man nesten garantere at det blir et viss lydnivå, da skal det være et svært hus før du kan få fred og ro. Du har termin i begynnelsen av desember, går du bare ei uke over (ikke uvanlig det) er det plutselig bare 1-2 uker til julaften. Helt ærlig, med en nyfødt hadde jeg aldri reist i flere timer med mindre det var nødvendig. Du skriver det er helt uaktuelt å feire for dere selv og at valget står mellom dine og hans foreldre. Slik jeg ser det ville jeg faktisk reist til dine i år, dere vil få mere ro der. Jeg skjønner mannen din, men kanskje du kan overbevise ham at det blir mye gøyere neste år når ungen kan gå og leke med de andre barna i hans familie. I år blir det bare en søt liten klump som sover mesteparten av tiden. 8
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2014 #20 Skrevet 4. oktober 2014 Hvor innarbeidet er denne tradisjonen med annethvert år? Ser for meg at det er lettere å bytte på hvis folk er fleksible og ting ikke er så innarbeidet. Men hvis begge sider er svært opptatt av at det skal være annethvert år, dermed basta, kan det bli vanskeligere. Det er for øvrig slett ikke sikkert ting blir så tøffe etter fødsel og at du trenger moren din, jeg har aldri følt det behovet. Hyggelig å vise frem babyen er det uansett, men jeg har ikke trengt noe spesiell hjelp. Det er lurt å være forberedt på at du ikke vet hvordan det blir, men ha i bakhodet at det kan gå på skinner også.Anonymous poster hash: 3fa3c...234 Avtalen er ikke hugget i sten. Det er litt tilfeldig at det har blitt så fast annet hvert år. Vi pleier å avtale det i november. Av ulike grunner har det blitt naturlig at har blitt sånn. For to år siden var vi hos svigers fordi mannen hadde knekt fot og hos mamma og pappa hadde han måttet gå i trapp for å komme til soverommet, og han ville ikke sove på stua så det er ikke sånn at vi avtaler andre juledag hvor vi er til neste år. Men vi fikk vite i går at søsknene hans skal alle til foreldrene hans i jula, så det er derfor samtalen kom opp jeg tror ikke det vil være vanskelig for noen av familiene hva vi velger - ingen av de er såre på sånt. Mamma vil sikkert gjerne være med baby, men det er ikke verre enn at det kan skje etter jula. Jeg aner ikke. Det kan som du sier godt hende jeg ikke får behov for å være nær familien i hele tatt! Absolutt. Jeg er familiekjær (det er han også), men ikke mer enn at jeg vanligvis ser de 2-3 ganger i året. Har bodd hjemmefra siden jeg var 19. Det jeg er aller mest bekymret over er støynivået.. 10 voksne (2 av de tenåringer), 5 barn fra 2-9 år og en baby... Kan bli litt lyd. Får vel ta en ny runde med samtale med mannen senere når han kommer hjem vi finner alltid en løsning, og pleier ikke være SÅ uenige om noe TSAnonymous poster hash: 31a24...5cb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå