Gå til innhold

Fikk ikke støtte fra Lånekassen, hva nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere. Jeg fikk ikke støtte til lånekassen nå og er skikkelig deppa, vet ikke helt hva jeg skal gjøre fremover nå.

Jeg søkte kun om stipend, støtte til 3 årig BA utdanning som jeg begynte på nå i høst. Har tatt en utdanning tidligere, det var også en bachelor, for noen år siden, jeg fant ut at det ikke var noe for meg, så jeg sluttet og jobbet noen år. Da hadde jeg støtte fra lånekassen så fikk jo gjeld og betalte på dette, som jeg og var klar over da jeg sluttet, det var jo ikke noe problem siden jeg jobbet fulltid, betalte alltid regningene og det gikk helt fint.

Nå fikk jeg avslag fordi jeg er mer enn 60 studiepoeng forsinket i utdanningen, jeg regner jo med at de mener den jeg sluttet på, og isåfall kommer jeg jo allitd til å være forsinket ifølge dems beregninger for jeg sluttet jo på den utdanningen og har ingen planer om å fullføre den, jeg vil jo studere det jeg går på nå. Hverfall så var det ganske kjipt å få avslag, men greit, hvis det er sånn at man ikke kan få noe mer støtte siden man har sluttet på en tidligere utdanning så skjønner jeg det.

Det som er problemet nå er at de forventer at jeg skal fortsette å betale ned på studielånet nå mens jeg studerer 100% :/ Det er her jeg sliter. Hvordan skal jeg få penger til det? Jeg har en deltidsjobb ved siden av, men det må jeg bruke til husleie og mat. De sier også at jeg ikke har rett til rentefritak.

Ekstra vanskelig siden dette er et studie med praksis og vi blir sendt et godt stykke unna, plassene her i byen er for de som studerer og har barn her, vi andre drar vekk og må finne nytt bosted i praksistiden, betale for denne og den vi har her og få tilbakebetalt det vi betalte på praksisstedet av skolen i ettertid.

Så når jeg er i praksis får jeg jo ikke jobbet noe heller. Så hvordan i all verden skal jeg få betalt to husleier og lånekassen?

Føler nesten at jeg bare må slutte på studiet, selv om det er dette jeg virkelig ønsker å utdanne meg til :(

Anonymous poster hash: c5dc7...30d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan få stanset betalingene til Lånekassen mens du er i studier, så det er ikke noe problem :)

• Liker 2
Skrevet

du kan søke om betalingsutsettelse.

Anonymous poster hash: 7808a...0ea
  • Liker 1
Skrevet

Du kan som sagt få stanset innbetalingene når du studerer. Og dersom du må fullfører 60 studiepoeng, kan du få lån til neste år.

Anonymous poster hash: dd05f...006

• Liker 1
Skrevet

Hvilken kontakt her du hatt med lånekassen? Prøv å få snakket med en saksbehandler og legg frem saken din på nytt fra a til å.

Anonymous poster hash: bc19d...d32

Skrevet

Om du har fått støtte til noe du bare har sluttet på uten å fullføre har du jo fått penger på feil premisser og selvfølgelig får du ikke ny støtte uten videre. Du må nå finansiere selv like mye utdanning som det du fikk støtte til uten å ta. Når du så har kommet så langt kan du få støtte igjen.

Anonymous poster hash: 4e26a...621

• Liker 3
Skrevet

Håper virkelig man kan stanse betalingene mens man studerer :) Da blir jeg glad! Det beste hadde vært om man bare kunne fryse det hele mens man studerte, hvertfall bare selve skoleåret, kan jo godt betale i sommerferien når jeg jobber fulltid igjen.

Utifra avslaget jeg fikk virket det som at jeg bare måtte betale siden jeg var forsinket, hadde ingenting å si at jeg studerte fulltid nå. Men nå får jeg litt håp. Skal ringe de på mandag å høre hva jeg må gjøre, om det er noe ny søknad jeg må sende inn eller hvordan det er.

Jeg har ikke hatt noe spesiell kontakt med Lånekassen, har bare søkt elektronisk og fått svar, som jo da var avslag. Hva vil skje hvis jeg legger det frem på nytt?

Det var ikke sånn at jeg "bare" sluttet, jeg begynte på en utdannelse og søkte støtte, fikk dette og fant ut underveis at det ikke var noe for meg, så jeg snakket jo mye med skolen om dette og informerte også lånekassen, både skolen og lånekassen sa at jeg selvsagt kunne slutte og lånekassen sa til og med at det var mange som gjorde det, da ble bare stipend omgjort til lån og jeg måtte begyne og betale, helt greit for meg. Men jeg visste ikke at det var sånn at jeg ikke kunne få støtte igjen. Men det er greit det, det jeg sliter med er jo å betale nå mens jeg studerer, men ser ut som det kan være en løsning, heldigvis. TS

Skrevet

Håper virkelig man kan stanse betalingene mens man studerer :) Da blir jeg glad! Det beste hadde vært om man bare kunne fryse det hele mens man studerte, hvertfall bare selve skoleåret, kan jo godt betale i sommerferien når jeg jobber fulltid igjen.

Utifra avslaget jeg fikk virket det som at jeg bare måtte betale siden jeg var forsinket, hadde ingenting å si at jeg studerte fulltid nå. Men nå får jeg litt håp. Skal ringe de på mandag å høre hva jeg må gjøre, om det er noe ny søknad jeg må sende inn eller hvordan det er.

Jeg har ikke hatt noe spesiell kontakt med Lånekassen, har bare søkt elektronisk og fått svar, som jo da var avslag. Hva vil skje hvis jeg legger det frem på nytt?

Det var ikke sånn at jeg "bare" sluttet, jeg begynte på en utdannelse og søkte støtte, fikk dette og fant ut underveis at det ikke var noe for meg, så jeg snakket jo mye med skolen om dette og informerte også lånekassen, både skolen og lånekassen sa at jeg selvsagt kunne slutte og lånekassen sa til og med at det var mange som gjorde det, da ble bare stipend omgjort til lån og jeg måtte begyne og betale, helt greit for meg. Men jeg visste ikke at det var sånn at jeg ikke kunne få støtte igjen. Men det er greit det, det jeg sliter med er jo å betale nå mens jeg studerer, men ser ut som det kan være en løsning, heldigvis. TS

Er du mer enn 60 stp forsinket får du ikke støtte uansett. Det er ikke noe skjønn på det, med mindre det var en veeldig spesiell årsak. De er det få av.

• Liker 3
Skrevet

Man får ikke stanset betalingene når man studerer hvis man ikke samtidig får støtte fra Lånekassa. Men du kan bruke av betalingsutsettelsene dine, selvfølgelig.

http://www.lanekassen.no/nb-NO/Tilbakebetaling/jeg-er-student-og-har-fatt-en-regning/

Det var det jeg var redd for... hvordan kan de forvente at man skal betale alt akuratt som en som jobber fulltid når man er fulltidsstudent, og skal betale husleie og mat? Hvor tror de pengene skal komme fra? Jeg jobber allerede ved siden av skolen og det går akkurat greit hvis jeg er veldig sparsom på mat. Får prøve å jobbe enda mer, eller finne enda en jobb.

Man kan visst ikke få noe rentefritak heller, siden man ikke har fått støtte. Det er bare hvis du kan få støtte, men av en eller annen grunn ikke har søkt om det. Betalingsutsettelse vil gjøre at lånet blir dyrere i lengden, men det er eneste muligheten...

Skrevet

Det var det jeg var redd for... hvordan kan de forvente at man skal betale alt akuratt som en som jobber fulltid når man er fulltidsstudent, og skal betale husleie og mat? Hvor tror de pengene skal komme fra? Jeg jobber allerede ved siden av skolen og det går akkurat greit hvis jeg er veldig sparsom på mat. Får prøve å jobbe enda mer, eller finne enda en jobb.

Man kan visst ikke få noe rentefritak heller, siden man ikke har fått støtte. Det er bare hvis du kan få støtte, men av en eller annen grunn ikke har søkt om det. Betalingsutsettelse vil gjøre at lånet blir dyrere i lengden, men det er eneste muligheten...

Blir for dumt å legge frem dette som om det er synd på deg. Reglene er de samme for alle sammen, og de er strengt tatt ikke spesielt urimelige heller spør du meg.

Du trenger bare å komme innom grensen igjen før du får støtte. Så er du forsinket med 60 SP, tar en eksamen på 7,5 SP og står, så er du innafor og har rett til støtte igjen. Hvis det blir umulig for deg økonomisk så får du heller starte som deltidsstudent.

Anonymous poster hash: 9a5a1...e12

• Liker 6
Skrevet

Blir for dumt å legge frem dette som om det er synd på deg. Reglene er de samme for alle sammen, og de er strengt tatt ikke spesielt urimelige heller spør du meg.

Du trenger bare å komme innom grensen igjen før du får støtte. Så er du forsinket med 60 SP, tar en eksamen på 7,5 SP og står, så er du innafor og har rett til støtte igjen. Hvis det blir umulig for deg økonomisk så får du heller starte som deltidsstudent.

Anonymous poster hash: 9a5a1...e12

Hvorfor kjefter du på meg? Det er ikke synd på meg og det har jeg ikke sagt eller "lagt frem" heller. Hvor får du det fra?

Jeg mener bare at det blir tøft og vanskelig. Det skjønner vel du også at det blir? Det er ikke synd på meg av den grunn. Noen ganger er ting bare jævlig dritt og litt kjpt, skal nok klare det uansett jeg.

Veldig lite kult å få en sånn melding når man er kommet opp i en vanskelig situasjon, det må jeg bare si.

Jeg har heller ikke sagt at det er ulikt for noen, hvorfor sier du noe om det? Såklart er det likt for alle med slike regler fra lånekassen, jeez.

så nei, det er absolutt ikke synd på meg, jeg er kjempeglad for at jeg studerer dette som jeg liker så godt, og skal nok finne en artig løsning på dette. Lurte på hva jeg kunne gjøre videre, og det har jeg fått svar på.. Så nå trenger du ikke å kjefte mer på meg.

Skrevet

Om du klarer å være 60 STP forsinket så synes jeg virkelig ikke synd på deg.

Om du slutter på noe så må du si ifra til Lånekassen. Evt stå på eksamen.

• Liker 2
Skrevet

Er du mer enn 60 stp forsinket får du ikke støtte uansett. Det er ikke noe skjønn på det, med mindre det var en veeldig spesiell årsak. De er det få av.

Det er ikke sant, da jeg nettopp har fått innvilget rett til lån og stipend selv om jeg var mer enn 60 stp forsinket. TS, ring lånsekassen og hør om de kan hjelpe deg :)

Anonymous poster hash: 6bccc...bc5

Skrevet

Se gjennom studiekatalogen og finn et enkelt fag du kan bruke til å karre til deg en håndfull studiepoeng så du kommer deg innenfor.

Anonymous poster hash: c9819...432
Skrevet

Det var det jeg var redd for... hvordan kan de forvente at man skal betale alt akuratt som en som jobber fulltid når man er fulltidsstudent, og skal betale husleie og mat? Hvor tror de pengene skal komme fra?

De forventer at du skal jobbe fulltid, ikke studere. Man får i utgangspunktet bare én sjanse, med mindre du som andre sier her klarer å jobbe inn de tapte studiepoengene uten støtte. Klarer du eksamen til jul kan du søke om stipend og lån igjen i januar.

Skrevet

Hvor mange studiepoeng etter er du egentlig, TS? Lånekassen nekter deg ikke lån før du er over 60 studiepoeng forsinket, så da er det ikke nok at du har begynt på ett år og sluttet uten å ta eksamen - for over 60 studiepoeng tilsvarer jo mer enn ett års forsinkelse.

Anonymous poster hash: d7277...399
  • Liker 2
Skrevet

Og når man slutter på et studie, hvorfor i alle dager fortsetter man å motta penger? 60 studiepoeng er et helt år, så er jo snakk om veldig lang tid der man gjør ingenting?

Skrevet

Og når man slutter på et studie, hvorfor i alle dager fortsetter man å motta penger? 60 studiepoeng er et helt år, så er jo snakk om veldig lang tid der man gjør ingenting?

Leser du ikke hva TS skriver? Prøv å les alle innleggene til TS igjen.

Anonymous poster hash: 8c014...eaa

Skrevet

Det er ikke sant, da jeg nettopp har fått innvilget rett til lån og stipend selv om jeg var mer enn 60 stp forsinket. TS, ring lånsekassen og hør om de kan hjelpe deg :)

Anonymous poster hash: 6bccc...bc5

Da er det en spesiell omstendighet. En veldig spesiell en. For eksempel at du var syk og forsinket på grunn av det. Eller at du går på et studie der du får godkjent studiepoeng kun en gang i året, og derfor alltid vil være litt forsinket i forhold til de som får studiepoeng hvert semester.

Om man er over 60 studiepoeng forsinket og det IKKE skyldes dokumentert sykdom, fødsel eller lignende, så hjelper det IKKE å klage til Lånekassen, for de har ikke lovhjemmel til å synse om tildelingen basert på hvordan kundene fremlegger saken sin.

Anonymous poster hash: 0eac8...53c

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...