Gå til innhold

til dere som leier ut

liv

Anbefalte innlegg

bare lurte på hvordan det var med dyr, er dere gennerelt mot dyr i leiligheten eller vil dere godta at de som leier har dyr, mot f.eks større depositum. Jeg snakker om en liten søt katt.

Endret, selvsagt er katten liten og søt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Embla s
. Jeg snakker om en lite søt katt.

:o Hv aer det du sier Liv, har du tenkt å bo sammen med en lite søt katt? Hva er det for noe galt med den da, stakkars?

:tunge1::ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå leier ikke jeg ut da, men min erfaring er at det er omtrent 50/50 når det gjelder dyr. De færreste har noe i mot en katt, mens flere kanskje ikke ønsker en hund i og med at den bråker, hundebæsj og graving i hagen osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ingenting i mot at leieboeren har dyr.

MEN det det kommer selvsagt litt an på hvor mange og hvilke dyr de har. Hund og katt, fugler i bur, gullfisker, kaniner, hamstre osv er helt greit.

Men vi synes at det bør være nok en 2 hunder f.eks.

Akkurat nå har vi 4 pusekatter som leier hos oss (eieren bor også der :wink: ). Det er bare koselig synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malama

Vår huseier har i alle fall ikke noe mot dyr. Det bor en katt og en hund i dette huset (består av flere utleiligheter, men ingen hage da...) og vi fikk beskjed om at om vi ville ansaffe dyr ville han ha beskjed (i standarskontrakta står det at vi skal ha skriftlig tillatelse, men han tilføyde "eller muntlig" og sa at vi bar skulle si fra....

Tviler på at mange vil ha store protester mot en LITEN søt pus, men en LITE søt pus, kanskje... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare sånn for å ødelegge gleden litt, så vil ikke vi ha dyr (lenger) i vår utleieleilighet. :wink: Ikke hund og ikke kanin :evil: Selv om vi er utrolig glad i hund, og har hatt det selv.

Grunnen er at det blir større slitasje på gulv og evnt vegger / dører med hund. Vi har furugulv i nesten hele huset, og det så rett og slett ikke ut etter at leieboerene våre hadde hund der.

Erstatning greit nok, men det er en kjempejobb å slipe det opp igjen :evil: Syntes ikke akkurat det var normal slitasje med grå, oppripete gulv med store sår.

Vi var vel bare uheldig med leieboerne og hunden deres, men så kjip er jeg 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi leier ut nabohuset og vi ville ikke ha noen som hadde husdyr. litt fordi vi selv har hund og katt. men nå leier vi ut til ei som har en hund og det går kjempe bra. grunnen til vi lot henne leie var at vi stolte på henne og fordi det ikke har vært noen som har noe vondt og si om henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huseier har ikke lov til å nekte en leieboer å ha husdyr - dersom det er gode grunner til det. Ved gode grunner til å ikke ha husdyr, kan huseier i enkelttilfeller kreve dyret fjernet. Etter å ha bevist at det "rettslig" er gode grunner!

Dette har vært tatt opp i norsk rettsvesen to ganger og jeg mener at den ene gangen gikk det helt til Høyesterett. Huseier tapte.

Huseiernes Landsforbund er behjelpelige med dokumentasjon/informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leier ut og har skrevet i kontrakten at husdyr ikke er tillatt pga utleiers allergi. Litt dumt dersom jeg ikke kan bruke leiligheten senere fordi det er fullt av dyrehår. Leieboerene aksepterer dette, de har fått en begrunnelse. Nå er det bare hund og katt jeg er allergisk mot, så spør de om en gullfisk eller noe annet, så har jeg ikke noe imot det.

Riktig som det blir sagt at man ikke kan ha generelle regler i f.eks. borrettslag om at husdyr ikke er tillatt. Det må bevises at dyret er til sjenanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huseier har ikke lov til å nekte en leieboer å ha husdyr

Jeg trodde ikke dette gjaldt private boliger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har masse pelsdyrallergi i familien, så hvis vi skulle leid ut en del av vårt hus hadde det på ingen måte vært akutelt å la dem ha dyr av noe slag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...