Gå til innhold

pris lakkering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jada. Så klarte jeg å rygge inn i en parkert bil i dag. Ikke spør hvorfor :sjenert:

Det ble vel en ti centimeter lang ripe på bilen, og den var kanskje tre centimeter høy.

Relativt ny Polo. Hvor mye vil det koste meg å betale privat kontra egenandel og bonustap?

Takk

Skrevet

Jada. Så klarte jeg å rygge inn i en parkert bil i dag. Ikke spør hvorfor :sjenert:

Det ble vel en ti centimeter lang ripe på bilen, og den var kanskje tre centimeter høy.

Relativt ny Polo. Hvor mye vil det koste meg å betale privat kontra egenandel og bonustap?

Takk

Vanskelig å svare på når en ikke vet hva det vil koste deg i bonustap (vet ikke hva du har i bonus, hvor mye du vil miste med kontrakten du har og hva du betaler per år)

Hvilket panel på bilen var dette? Avhengig av hva som godtas av eier av bilen vil slikt kunne koste alt fra 3000 (om man lar et bilkosmetikkfirma ordne biffen - selv ville jeg nok krevd å få lakkert opp hele panelet, eksempelvis dør, panser, fanger eller hva det måtte være). Hvis dette gjøres vil det koste raskt 5-10 000 kroner. Hvis det er en fanger blir de stort sett skiftet istedet for lakkert.

Skrevet

Bonusberegning er jeg dårlig på.

Men generelt, har aldri vært med på at verkstedet lakkerer om skader. De bytter deler og lakkerer nye deler. Har rygget inn i en garasjesøyle og fått en handlevogn i en dør, samt blitt påkjørt bakfra. Alle gangene har de delene med skader som har sett overfladiske ut blitt bytta.

Alt fra 20 000 og oppover avhengig av skadens omfang, tror jeg du skal regne med.

Anonymous poster hash: 17be6...bc6

Skrevet

Frontfanger koster på en vanlig nyere bil ca 3-6000 (noen kommer ferdig lakkert fra fabrikk til denne prisen). Frontskjermer bruker ligge på rundt 3000. Bakfangere koster endel mer enn forann pga parkeringssensorer. Bakluker og dører er det som evt er dyrest om det byttes ut. Da flyr tusenlappene raskt. Lakkering av deler av disse størrelsene kommer seg på ca 3-4000 når det ikke er noen skade som skal utbedres på forhånd.

Skrevet

Som du ser av svarene over er det umulig å svare på hvor mye det vil koste, og hva det vil si i bonustap, men som regel vil det ikke lønne seg å ta det over forsikringa hvis man har full bonus. Det kommer an på hva egenandelen er, også.

En ripe er som regel ikke bare en ripe, men også en aldri så liten bulk, så i tillegg til lakkering er jeg 90% sikker på at du må gjennomføre litt oppretting også. Jeg har hatt bil på anerkjent lakkverksted ved to anledninger.

Første gang tok jeg en litt for kjapp sving ut av egen garasje, og fikk noen lette striper (og mikroskopisk bulk) på den ene bakskjermen rett ved hjulbuen. Oppretting og full lakkering av skjerm kom på ca 6000 kroner.

Andre gang rygget jeg på en stein, så støtfanger bak fikk merker på den ene siden, men ingen fysiske skader. Dette var en 5 år gammel bil, og fanger ble ikke skiftet (plastfanger). Den gangen ble halve støtfangeren lakkert, med "utjamning" mot området som ikke ble lakket. Prisen kom på ca 3500 kr.

Anonymous poster hash: 4bd4c...f71

Skrevet

Kona bulket bakfangeren på '02 Camryen vår. 10000kr inkl moms. Needless to say, dette ordnet vi aldri. Kjører med knekt bakfanger.

Lakkering er generelt dyrt. Er det ikke så farlig for deg, ville jeg ha funnet rett farge hos lakkerer og sprayet selve ripa sjøl. Det forutsetter selvsagt at det ikke er en metalldel som kan ruste.

Anonymous poster hash: 2ee28...e87

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...