Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått/skaffet meg:

*tørr engangskluter (det står at man kan væte den med vann)

*våtservietter i sånn beholder (engangs dette også..)

*gaskluter supertynne fra barnas hus

*vaskekluter (fra barnas hus,litt tjukkere enn gaskluter)

*gulpekluter. Dette har jeg ikke,men har hørt noen nevne dette ved innkjøp

Alt dette ble kjøpt på barneavdelingen, og er tydeligvis ment for baby rengjøringen. Men hva brukes til hva og når?? Slik jeg ser det så er siste to sånn man kan brukes flere ganger og vaskes. De to første er engangs,men når bruker man dem??

Anonymous poster hash: a8041...533

Gjest RompeRusk
Skrevet

Har du kjøpt uten å vite hva du bruker det til? :klo:

Her brukes vaskekluter til bleieskift. Og engangsvåtservietter når vi er ute på farten (gulp, slev, bleieskift).

Gulpeklut har jeg aldri hørt om engang :P

Skrevet

Bruker de tørre engangsklutene ved tissebleier (væter de i lunkent vann)

Bruker våtservietter ved avføring og en dæsj zinksalve

Gas og vaskekluter bruker jeg ikke

Gulpekluter er fint å ha i nærheten og en på skulder når du holder baby så du raskt kan tørke gulp

Anonymous poster hash: bc98d...7ad
Gjest Snuttepi
Skrevet

Gulpekluter brukte jeg hele tiden, først til å tørke gulp og melkesøl ved amming, senere til å tørke sikkel og gris fra kopp/mat. Jeg hadde 50 tror jeg, det gikk maaaange hver dag.

Engangskluter brukte jeg til bleieskift. Brukte Mesoft fra apoteket, og våtservietter innimellom.

Andre kluter brukte jeg ikke.

Skrevet

Men hva er gulpekluter?? Er de mye tjukkere enn vanlige kluter??

Nei,jeg har ikke kjøpt alle,noen har jeg fått på sånn babypakke,noen står det i sånn handleliste for gravide. Og det ble mange forskjellige kluter etterhvert..

• Liker 1
Skrevet

mulig jeg er enkel, men bruker de tynne gasklutene til både tissbleier, ansiktet og gulping. synes de i tynn tynn frotte er best. ved avføring bruker jeg sånne engangs jeg væter og gjerne litt olje. Aner ikke hva gulpeklut er engang.. våte engangs brukes kun på tur.

Skrevet

Ja hva er gulpeklut? Vi bruker gaskluter til gulp.

Anonymous poster hash: 0df85...269

Skrevet

Jeg har brukt "flanellsbleier" som gulpeklut til mne 2 barn. Dette er litt tykkere og større kluter. Jeg har kjøpt mine på sparkjøp. Har brukt de under hodet til baby ved amming (har mye trykk når baby ammer, og det blir ofte litt gris dersom baby plutselig slipper taket på brystet og det renner (spruter) melk..) Har også brukt det på skulderen når baby skal rape, rundt halsen i bilstolen (det ble ofte gulping ved bilkjøring). Brukte de også til å tørke baby med etter bad den første tiden, fordi de er mye tynnere enn vanlige badehåndkler.

Jeg brukte de i grunn til det meste.. Når baby lå i vogn/vogge/seng, hadde jeg alltid en slik lagt helt flat under hodet til ungen for å slippe gulp direkte på laken.

Nå kommer straks baby nr 3 og jeg har kjøpt inn nye slike kluter. De er geniale!

Skrevet

Bruker tørre engangskluter (Vidi) og tykke vaskekluter. De tørre bruker jeg noen ganger også for å tørke.

Gaskluter og gulpekluter bruker jeg om hverandre, på stellebordet, under hodet til babyen i vogna, over skuldra ved raping og ved amming (søler fort).

Unngå å bruke våtservietter om du kan..

Anonymous poster hash: 097b5...aaf
Skrevet (endret)

Tørre engangskluter bruker vi ved stell på badet. Både ved vask av ansikt og hender. Samt ved bleieskift. Både tissebleier og bæsjebleier. Bruker lunkent på vann på de. Ved bæsjebleier bruker vi også gjerne litt olje på.

Engangs våtservietter bruker vi kun når vi ikke har tilgang på vann. Bedre for huden til baby å ikke bruke de så mye.

Gasklut bruker vi kun ved matbordet + har med ut. Ute har vi den fuktig i en zip-lock pose. Da er vi alltid klar for å tørke matrester og annet søl utenfor huset.

Frotteklut bruker vi ved bad.

Gulpeklut er nesten det samme som tynn gasklut - bare litt tykkere og større. Brukte disse mye de først mnd. Både til gulping og melkesøl + hadde under hodet til baby når hun lå i seng/vogn/sofa etc.

Endret av Semydfe
Skrevet

Gulpekluter er for å ha på seg f.eks over skulderen når man raper babyen, om den gulper. Og man kan tørke babyen tundt munnen med den. Noen babyer gulper og noen ikke, vår gulpet masse så har hatt sikkert 50 gulpekluter. Rart at folk med barn ikke har hørt om gulpekluter, jeg hadde hørt om det mange år før jeg fikk barn.

Anonymous poster hash: cabac...b88

• Liker 3
Skrevet

Kjøpte store gaskluter på Hypermarkedet som vi brukte til gulpeklut. Gaskluter blir bedre og bedre for hver gang de vaskes. Med tanke på oppsugingsevne, så lurt å vaske de to-tre ganger før bruk for første gang. .

vi hadde sånn 30 stk. Hadde gulpebaby.

Til ansikt og rompe brukte vi flanellkluter. Viktig å ha noe mykt og godt til sart babyhud. :)

Skrevet

Ja alt dette klut greiene er rett og slett forvirrende. Jeg har nesten gitt opp.

Bruker gasklut/gulpeklut til gulp og matrester og som "skjold" over sønnen min når jeg skifter bleie for han, for å sikre meg mot fontene i øyet..

Bruker vaskeklut til baby når jeg bader han, eller vasker han med lite vaskefat.

De babyvaskeklutene har jeg funnet ut, er ganske viktige. Mine voksenvaskekluter er "for harde" til ham etter min smak.

Jeg tenkte at babyvaskekluter og babyhåndklær var tull da jeg kjøpte det på min mors oppfordring før fødsel. Nå ser jeg alvoret i det. Hahaha.. Tenk at man bryr seg så mye om disse stoffstykkene. Det er rart. Man kjenner ikke seg selv igjen lenger, hahaha!!

Skrevet

Til begge barna brukte vi sånne Mesoft kompresser med bare vann på til bleieskift, litt babyolje hvis noe satt fast. Som andre sier, bruk våtservietter kun når du er ute på tur og ikke har tilgang på vann, huden har det best ved å kun bruke vann i begynnelsen. Begynte å bruke kun våtservietter kanskje da ungen var 1 år eller 1,5 år. I barnehagen bruker de kun våtservietter man må sende med de.

Utenom dette hadde vi noen myke kluter kjøpt på Princess til bad og vask av ansikt og kveldsstell. Gulpekluter kjøpte jeg første gang på Princess, sånne litt store som brukes ved raping, gulp og melkesøl. Denne gangen har jeg kjøpt på NameIt og synes de suger mye bedre, heter vel flanellsbleier eller noe sånt. Kjøpte to pakker men holder ikke så må nok ha noen pakker til. Går mye de første ukene og de vaskes konstant.

Anonymous poster hash: e071b...60d

Skrevet

Har fått/skaffet meg:

*tørr engangskluter (det står at man kan væte den med vann)

*våtservietter i sånn beholder (engangs dette også..)

*gaskluter supertynne fra barnas hus

*vaskekluter (fra barnas hus,litt tjukkere enn gaskluter)

*gulpekluter. Dette har jeg ikke,men har hørt noen nevne dette ved innkjøp

Alt dette ble kjøpt på barneavdelingen, og er tydeligvis ment for baby rengjøringen. Men hva brukes til hva og når?? Slik jeg ser det så er siste to sånn man kan brukes flere ganger og vaskes. De to første er engangs,men når bruker man dem??

Jeg bruker gas/fløyelskluter til vask etter bleieskift og andre kluter (gulpekluter) til generell tørk av hender og ansikt. Planen var å ha fargekoder, det er muligens sklidd litt ut :-) Vasker uansett alt på 60 grader så det har ingenting å si.

Jeg bruker ikke våtservietter verken til bleieskift eller i ansikt, da jeg ikke har funnet noen gode uten parfyme og annet jås.

Annonse
Skrevet

Ja hva er gulpeklut? Vi bruker gaskluter til gulp.

Anonymous poster hash: 0df85...269

Jeg bruker vanlige gaskluter som gulpekluter, som regel de største, da jeg synes de blir litt for store til tørk i rumpa.

En klut er vel en klut, bare bruksområdet som varierer :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...