Gå til innhold

Barnevakt - spørsmål om betaling

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har en unge på snart 3 år som i nærmeste fremtid trenger banevakt. Mine eneste alternativ er mine søstre på henholdsvis 14 og 17 år. De vil måtte passe barnet en hel dag, det vil si fra 07.00 til 16.30.

De har tidligere passet barnet uten betaling, men da gjerne bare noen timer. Nå når det gjelder en hel dag tenker jeg at det burde kvalifisere til litt betaling for utført arbeid.

Det jeg lurer på er hvor mye jeg burde betale dem. De har selv aldri spurt, til tross for at hun eldste er så ærlig og direkte som det går an å bli, men det betyr jo egentlig ikke at de ikke forventer noe...

Det skal forresten sies at barnet elsker sin 14årige tante, men er noe mer reservert mot hun på 17 år. Hun på 14 er også den som tar på seg alt av ansvar, ordner opp i problemer og generelt takler (eventuelt) vanskelige situasjoner best...men jeg kan vel ikke forskjellsbehandle når det kommer til betaling...?

Endret av Maximillian Cohen
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde ikke forskjellsbehandlet når det kommer til betaling. Blir bare dårlig stemning av sånt. Men hva om bare hun på 14 år passer 3-åringen? :)

Anonymous poster hash: 1690b...415
Skrevet (endret)

Takker for svar...

Jeg tenker egentlig det samme når det kommer til forskjellsbehandling; det skaper kun dåring stemning.

Når det kommer til å kun la hun ene passe barnet så er det litt vanskelig da de begge fremdeles bor hjemme, og da i samme hus. Når da begge har veldig lyst så er det vanskelig for meg (som er veldig glad i begge), å sette føringer for hvem som skal gjøre hva...selv om jeg vet hvordan det pleier å utvikle seg.

Endret av Maximillian Cohen
Skrevet

100 kr pr time?

Ærlig talt... Jeg har utbetalt ca 1200 kr dagen etter skatt (for å ta meg selv som eksempel). Kan da ikke forventes å betale en 14-åring 950 kr for å passe ungen en arbeidsdag.

Anonymous poster hash: f9a4a...b78

• Liker 7
Skrevet

Vanlig dagmamma-sats er vel ca 25-30 kr per time.

Jeg fikk som fast sum 200 for en hel dag. Hos de jeg ikke var i familie med fikk jeg alt fra 100-200 for en kveld, pluss at det var innkjøpt potetgull og brus.

Hadde gitt de en hundrelapp hver, pluss kjøpt inn pizza eller noe. Hvis kun en av de skal passe, så kunne du gitt 200. Altså deler betalingen.

Du kan jo si det også, at du betaler feks. 200 for en dags pass, og at de kan enten dele på det eller ta annenhver gang?

Anonymous poster hash: 81207...141
Skrevet

Her får onkel på 13 år 75 kr pr time for barnevakt, og onkel på 15 år får 85kr timen. (de får betalt for barnevaktjobbing samme hvor kort de sitter). Det hender de dukker opp begge to på barnevaktsoppdrag men det er da bare den jeg avtaler med som får betalt. De passer somregel her hjemme hos oss.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville gitt mindre hvis det var mange timer, og mer hvis det var færre. Et sted mellom 100 og 60. De er vel søsken. Det burde vel holde med litt ekstra god mat, en film, og et løfte om å gå på kino til uka?

Skrevet

Det er svært vanskelig for ungdommer under 18 år å finne jobb i dag, mye vanskeligere enn for 15-20 år siden. Derfor er ofte barnevakt og lignende eneste måten de kan tjene egne penger på.

Å betale i form av mat/ godteri er bare dårlig gjort hvis man ikke har avtalt det på forhånd og barnevakten har hatt anledning til å si nei. Å passe et barn, når man ikke selv har barn, en hel dag er en jobb.

Nå sier jeg ikke at man skal betale timelønn til en tante eller bestemor til barnet hvis de er barnevakt en gang i blandt, det hører liksom med. Men en ungdom som ikke har anledning til å tjene egne penger, og sikkert har mye annet morsomt å finne på; da ville jeg betalt. Minimum 500 kr for en dag, men da måtte det vært nær slekt.

• Liker 3
Skrevet

Takker for svar.

De skal forresten passe barnet hjemme hos seg, så det å sette frem mat og lignende blir mindre aktuelt.

Selv syns jeg 500 kr til hver høres litt mye ut, men om det er det som er dagens satser så skal de nå alltids få det.

Skrevet

Virker som 50-60 per time når barnet sover og 70-80 når barnet er våken er normalt for en tenåring som er flink og erfaren. Så lenge det er kort vei og det er nett, underholdning og plass til å gjøre lekser.

Skrevet

Takker for svar.

De skal forresten passe barnet hjemme hos seg, så det å sette frem mat og lignende blir mindre aktuelt.

Selv syns jeg 500 kr til hver høres litt mye ut, men om det er det som er dagens satser så skal de nå alltids få det.

Hvor mange timer er det snakk om? Synes 500 hørtes mye ut. Vet ikke hvor mye det ligger på nå med for 3-4 år siden da jeg var 17 og fikk min første deltidsjobb i klesbutikk fikk jeg 99 i timen. En barnevaktjobb, og spesielt siden det er tantebarn, bør etter mitt syn være betraktelig lavere. Jeg ville undersøkt hva de ville tjent i en deltidsjobb i f.eks. en butikk og da gitt de ca halvparten av det.

Anonymous poster hash: d1c7c...e9e

Gjest tuppesjura
Skrevet

Vi har akkurat avtalt med nabojenta på 15 år. Pris har jeg snakket med moren om og hun syntes 50kr timen var mye. For et par timer synes jeg 50kr er lite, men for en hel dag ville jeg avtalt fastpris. De får pengene rett i lomma og skal da jammen ikke ha like mye som en voksen sitter igjen med etter en dags arbeid. Da kan man jo heller ta seg fri fra jobb enn å skaffe barnevakt.

• Liker 1
Gjest Magdalene
Skrevet

Hadde gitt 350-400kr til dem hver. Men MÅ begge passe? Om den yngste uansett er den som tar ansvar..

Skrevet

Hadde gitt 350-400kr til dem hver. Men MÅ begge passe? Om den yngste uansett er den som tar ansvar..

Nei, men begge har lyst.

Skrevet (endret)

Da får den ene nå og den andre ved en annen anledning? Hvorfor skal du betale dobbelt for at de er to som gjør en jobb som det bare trengs en til?

Endret av liv
  • Liker 3
Skrevet

Jeg er enig i "satsene" til guybrush, men siden dette er lillesøstrene dine så synes jeg ikke du trenger å betale like mye til de som du ville gjort til en "fremmed". Om de begge to har veldig lyst til å sitte barnevakt, så ville jeg gitt de rundt 200-300 kr hver.

• Liker 1
Skrevet

Da jeg var 17 fikk jeg ca 350 kr for å sitte barnevakt en hel dag. Syns det er en passe betaling.

Skrevet

Når jeg var 15-16 (10 år siden, hjelp!) fikk jeg 3-400 kr for å passe søskenbarnet mitt ei helg, ungen var 1-2år. Bodde hjemme hos dem, de kjøpte mat og snop. Syntes det var helt grei betaling. Ville ikke betalt mer enn 200 kr til hver.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...