Gå til innhold

Telle kalorier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg forsøker å gå ned i vekt, og har begynnt å telle kallorier.

Men det er jo ikke allttid like lett, f.eks når man ikke er hjemme. Hvordan løser man det??

En annen ting jeg lurer på er når jeg skal registrere salaten jeg spiser til lunch, hvordan gjør dere det. søker man på salat kommer jo bare grønn salat opp som alternativ, evt. ost og skinke salaten til Bama.

Vi har salatbar på jobben, og jeg pleier å ta en grei posjon beståene av issalat, tomat, agurk, paprika, mais, annans 1 sleiv skinke og litt ost og krutonger. Ingen dressing.

Hvor mye kallorier kan det være i dette?? er jo ikke mulig å få veid det, og heller ikke registrert det??

Føler liksom jeg mister litt oversikten, og er usikker på om dagens totale mengde overstiges....

Anonymous poster hash: 156f4...b8a
Videoannonse
Annonse
Gjest Heartbeat
Skrevet

Jeg bruker å ta det på øyemål. Vei opp ca det samme hjemme hos deg selv., så vet du sånn ca hvor mye du skal ta på jobb :)

Skrevet

For å få kaloritelling til å fungere må du bruke vekt. Siden utgangspunktet er rimelig unøyaktig (beregning av forbruk, samt energiinnholdet på etiketter) så blir det nesten håpløst unøyaktig uten å veie alt du spiser.

Tidkrevende og upraktisk. Og egentlig bare vesentlig dersom du allerede har fettprosent i den nedre regionen. Veldig mange fitnessutøvere og tilsvarende løser dette ved å heller ta med seg lunsj hjemmefra som de forbereder på forhånd. Og dermed alltid får veid det på forhånd. Det gjelder også dersom en vil opp i vekt.

Du kan jo selvsagt anslå basert på erfaring, men da er det greit å unngå ting som er veldig vanskelig å beregne/anslå innholdet i. Som halvfabrikata, fast food, restaurantmat osv.

I tillegg lønner det seg da å være brødfri, siden brød i grunnen gir ganske lite nyttig utenom energi. Bedre med næringsrikt kjøtt, egg, grønnsaker, frukt, etc

Skrevet

Jeg veier maten når jeg er hjemme eller kan ta med niste, ellers vakler jeg mellom å anslå mengde av hver enkelt ingrediens - og legge inn noe lignende når jeg kommer hjem, eller bare la det stå til de sjeldne gangene jeg spiser ute og heller prøve å bare spise meg passe mett.

Skrevet

Lag deg en tilsvarende salat hjemme, og vei opp. Så bare tar du sånn ca. Grønnsaker er uansett lite kalorier i, så det er ikke så nøye. Da er det viktigere å konsentrere seg om kjøttet, krutongene og osten. Og det er ikke krise om du bommer med 100 kcal. Det viktigste er at du får i deg det du trenger, blir mett, og ikke stapper i deg mye usunt, eller spiser når du egentlig ikke er sulten.

Skrevet

Jeg har forresten veid en gjennomsnittlig paprika, eple osv, og lagt inn i telleappen min som stk i stedet for pr 100 gram. Det er mye enklere. Da kan du f.eks føre opp 1/4 paprika, 10 (f.eks) krutonger og andre ting du har i salaten.

Skrevet

Jeg pleier å ta det på øyemål, og om jeg kan få si det selv; jeg er ganske god til det. Men så har jeg jobbet med å legge opp mat etter antall gram eller etter pris, så har litt trening i det:P Og jeg gikk ned nesten 20kg på det. De gangene jeg spiste ute så gjorde jeg et ca. omslag på kalorier, evt. lot være å telle den dagen, for jeg spiser ikke ute særlig ofte, sikkert ikke en gang i mnd. en gang, og da kom det jo ikke til å gjøre så stor forskjell uansett.

Anonymous poster hash: dea7e...695
Skrevet

Tusen takk for gode svar.

Var jo kjempe lurt å lage en tilsvarende salat hjemme og veie opp, det tror jeg blir det enkleste i lengden....

Anonymous poster hash: 156f4...b8a
Skrevet

Jeg bruker å ta det på øyemål. Vei opp ca det samme hjemme hos deg selv., så vet du sånn ca hvor mye du skal ta på jobb :)

Enig. Det er slik jeg har gjort det også. Etterhvert så forbedrer man øyemålet og om det ikke blir rett på siste kalori så er ikke det så farlig. Er jeg i tvil så runder jeg av oppover for som regel tror man man spiser mindre enn man faktisk gjør (med mindre man har en spiseforstyrrelse).

Er jeg ute og spiser så legger jeg rett og slett inn som "hurtigkalorier" hvis jeg ikke gidder huske alt jeg har inntatt. Vet at en normal middag er mellom 500 og 700 kcal og en dessert kan fort bli 2-300. Så en utemiddag legger jeg ofte inn som 1000-1500 kcal (litt avhengig av om det er vin eller vann til maten). Som det er nevnt tidligere så er slike anledninger uansett ikke hverdagskost, så om det blir litt galt er det ingen katastrofe i det lange løp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...