Gjest tuppesjura Skrevet 3. oktober 2014 #1 Del Skrevet 3. oktober 2014 Jeg trakk en visdomstann i går. Ble en helsikkes tørn, og tannlegen rev og slet i tanna i over 1 time før han fikk den ut. I går hadde heg så vondt at jeg lå i flere timer på sofaen og grein. Etter det har jeg kjørt på med 400mg ibumetin annenhver time for å holde det i sjakk. Smerten blir ikke helt borte uansett. Krateret ser svart/mørkegrønt ut, men var hos tannlegen i ettermiddag og han sa at alt så fint ut. Når kan jeg regne med at smerten gir seg? Og hvor raskt kan en infeksjon oppstå? Eller er det normalt at krateret ser svart ut?? Har fått resept på penicillin da jeg har litt problemer med å gape, og skulle hente den ut om det ble verre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 3. oktober 2014 #2 Del Skrevet 3. oktober 2014 Jeg føler veldig med deg, jeg hadde en tilsvarende ri for noen år tilbake, da jeg skulle trekke første visdomstann, høyre oppe. Den så nemlig enklest ut på bildene så den ble satt opp for trekking først. Startet pent med bedøvelse og gode greier, men fra første bedøvelsen ble satt (måtte få påfyll underveis fordi det gjorde så vondt at tårene spratt) tok det en times tid før tanna var ute fordi den "hang fast" i en liten utstikker fra kjevebeinet. Jeg blødde som en gris i flere timer, selv om jeg tygget gasbind-dotter til den store gullmedaljen, og det var såpass vondt i hele kjeven i flere dager etterpå at jeg knasket smertestillende til den store gullmedaljen. Det gikk for øvrig nesten tre uker før jeg kunne slutte å spise smertestillende før jeg la meg om kvelden, jeg våknet nemlig nesten hver natt med intense, krampeaktige smerter i kjeven rundt der tanna hadde vært. Infeksjoner kan oppstå ganske raskt, over et par dager, men så lenge du ikke er hoven, eller mer hoven enn de første par dagene, så er sannsynligheten for at du har infeksjon ganske liten. Følg med på om du blir hoven eller ikke og om det lukter skikkelig dritt. Kratere vil se svart ut til blodrestene blir borte, som oftest vil det da se litt hvitt ut før tannkjøttet gror ordentlig over. Det er også helt naturlig at du sliter litt med å gape, kjevemusklene og senene er sannsynligvis litt føkka pga både bedøvelse og trekking. Det pleier å gå over i løpet av en ukes tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2014 #3 Del Skrevet 3. oktober 2014 Du vil ha vondt i alt fra 1 uke til 3 uker. Ta smertestillende etter klokka. Unngå noe med ibuprofen i, da det kan hemme groprosessen og det vil gro saktere Anonymous poster hash: 36c62...d66 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2014 #4 Del Skrevet 3. oktober 2014 1 time? Var det noe ekstra ordinært som gjorde at det tok så lang tid? Selve trekke-prosessen hos meg tok sånn 10 sekunder... Tror jeg ville bytta tannlege evt. få en second opinion om det er noe guffe nedi der. Anonymous poster hash: 555f5...f5a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tuppesjura Skrevet 3. oktober 2014 #5 Del Skrevet 3. oktober 2014 Fikk beskjed fra legevakta om å ta ibuprofen, da det skulle hjelpe bedre på verk i munnen. Paracet hjalp ikke, så jeg ringte dit i desperasjon i går. Tannlegen sa ingenting om at jeg ikke kunne ta det da jeg var innom i dag. Han sa at noen greide seg med bare paracet, men det gjorde ikke jeg. Jeg har trukket ene tanna nede, og det blir leeeenge til neste tann går for å si det sånn. Fordelen er jo at jeg går ned i vekt også, for jeg spiser bare det jeg må pga smertene. 👍 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tuppesjura Skrevet 3. oktober 2014 #6 Del Skrevet 3. oktober 2014 1 time? Var det noe ekstra ordinært som gjorde at det tok så lang tid? Selve trekke-prosessen hos meg tok sånn 10 sekunder... Tror jeg ville bytta tannlege evt. få en second opinion om det er noe guffe nedi der.Anonymous poster hash: 555f5...f5a Rota hadde en bøy som ikke vistes på røntgenbildet + at den satt veldig fast. Måtte til slutt deles opp i flere deler for å få den ut. Tannlegen er veldig flink og hadde ikke vondt under trekkingen annet enn at det rev og slet i kjevemusklene når han forsøkte å få den ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2014 #7 Del Skrevet 3. oktober 2014 å der fikk jeg plutselig mindre lyst en før til å trekke mine tenner hørtes virkelig ikke godt ut! Anonymous poster hash: 19b94...017 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RavN Skrevet 3. oktober 2014 #8 Del Skrevet 3. oktober 2014 har trekt, 1 uke med smerte, gir seg gradvis :-) Det svarte du ser nedi der, er koagulert blod bare ikke noe farlig. Ps ikke spis chips på 1 mnd, gjør helt utrolig vondt og trø chips nedi ;-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2014 #9 Del Skrevet 3. oktober 2014 Rota hadde en bøy som ikke vistes på røntgenbildet + at den satt veldig fast. Måtte til slutt deles opp i flere deler for å få den ut. Tannlegen er veldig flink og hadde ikke vondt under trekkingen annet enn at det rev og slet i kjevemusklene når han forsøkte å få den ut. Okei, da er det vel bare fordi den satt såpass fast at det gjør ekstra vondt. Kjipt:\ Var heldig med mine skjønner jeg:P Du får bare dosere utover det du kan ta av smertestillende, og time det slik at du ikke har vondt når du skal legge deg å sove f.eks. Anonymous poster hash: 555f5...f5a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tuppesjura Skrevet 4. oktober 2014 #10 Del Skrevet 4. oktober 2014 Fortsatt like vondt i dag. Var ute og reiste og det gikk for lang tid mellom hver gang jeg tok smertestillende, og nå er det helt for jævli! 😫 har pøst innpå 800mg ibux + 400mg voltaren, og håper det gir seg snart! Har også hentet ut penicillin kuren, og håper den skal hjelpe raskt, da jeg sliter med å få åpnet munnen skikkelig. Vet ikke om det har noe å si for verken, men jeg pøser på! Får panikk når smerten blir så ille og der ikke er boe jeg kan gjøre!! Klarer fortsatt bare å spise små biter myk mat Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 4. oktober 2014 #11 Del Skrevet 4. oktober 2014 Ikke få panikk, bare prøv å slappe av når smertene er på det verste. Det aller beste er å ta den største dosen smertestillende du har lov av tannlegen til å ta, og så legge seg nedpå. Du bør ikke blande ibux og voltaren, da det kan føre til magesår. (Tar forbehold om at du skrev feil og mente paracet siden du skrev 400 mg, da den høyeste dosen tillatt per gang for voltaren er 40mg) Det går over, det er bare litt forjævlig mens det står på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2014 #12 Del Skrevet 4. oktober 2014 Jeg trakk en av mine denne uken og skjønner nå at jeg var veldig heldig. Den satt godt fast, så hun rigget noe veldig i kanskje fem minutter. Da hun skulle trekke den ut falt den bare ut og hun måtte plukke den opp med en pinsett fra tunga Rota var helt rett, så jeg var sikkert sykt heldig. Blødde i ca en halv time før det stoppet, og etter det har egentlig alt vært helt ok her. Litt småvondt første dagen, men overlevde glatt. Men jeg har jo tre igjen da, og kjenner jeg ble litt skeptisk når andre får slike fæle opplevelser Anonymous poster hash: dc56e...2ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tuppesjura Skrevet 5. oktober 2014 #13 Del Skrevet 5. oktober 2014 Ikke få panikk, bare prøv å slappe av når smertene er på det verste. Det aller beste er å ta den største dosen smertestillende du har lov av tannlegen til å ta, og så legge seg nedpå. Du bør ikke blande ibux og voltaren, da det kan føre til magesår. (Tar forbehold om at du skrev feil og mente paracet siden du skrev 400 mg, da den høyeste dosen tillatt per gang for voltaren er 40mg) Det går over, det er bare litt forjævlig mens det står på. Jeg mente voltaren, men skrev feil på antall mg. Tok 2 tab. Fortsatt like vondt når smertestillende går ut, og ddt er helt for jævlig! Klarer nesten ikke å gape heller og kan kun spise myk mat i minibiter. Jeg er sulten, frustrert og lei av å ha vondt. Skal heller føde 10 unger uten bedøvelse enn det her en gang til! Hvis det ikke gir seg snart, så går jeg på veggen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 5. oktober 2014 #14 Del Skrevet 5. oktober 2014 Jeg forstår godt frustrasjonen din, siden jeg selv har vært der, men det kommer til å gå over om en ukes tid eller to, så stålsett deg og vær sterk. Ibux i kombinasjon med paracet kan ta de verste toppene av smertene, selv tok jeg 2x 400mg ibux sammen med 2x 500mg paracet tre ganger daglig etter den første uka for å ta de verste smertene, etter råd fra tannlegen. De første tre dagene hadde jeg pinex forte og ibux 600mg på resept fra tannlegen. Voltaren er mer betennelsesdempende enn smertestillende, så jeg ville tatt ibux i stedet siden du har fått antibiotika mot betennelse. Rett i koppen-supper er fin næring når du ikke klarer å åpne munnen ordentlig, most mat er gørr kjedelig, så da er supper en god erstatning. Lykke til og stå på! <3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2014 #15 Del Skrevet 5. oktober 2014 Hvis du er veldig redd for infeksjoner kan du kjøpe sånne små flasker med øyebadevann på apoteket og skylle hullet hver gang du har spist. Jeg var veldig plaget med at matbiter satte seg fast i hullene flere uker etter at jeg trakk to visdomstenner og var superredd for infeksjon, så jeg bar med meg øyebadevann overalt i to uker. Anonymous poster hash: 2bc48...3bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tuppesjura Skrevet 6. oktober 2014 #16 Del Skrevet 6. oktober 2014 Dette går jammen meg på psyken løs! Grusomt vondt og klarer nesten ikke spise. Vært en ny tur hos tannlegen i dag, og fått skylt og lagt i en tampong med noe ekkel salve på. Skal tilbake på onsdag for ny tørn. Dritkjipt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2014 #17 Del Skrevet 6. oktober 2014 Alle jeg kjenner som har trukket visdomstenner har fått resept på Paralgin Forte. Har du virkelig ikke det? Paracet og Ibux eller Paracet og Voltaren fungerer bra sammen. Men har man først veldig vondt så er det få ting som tar smertene bort. Voltaren er bra som smertestillende, det er jo det det er. Både Voltaren og Ibux er NSAIDS og kan gi magesår ved langvarig eller høyt forbruk. Maksdose er 100 mg, men 25-50 mg pleier å være en normal dose. Ikke bland Ibux og Voltaren. Anonymous poster hash: 6192e...eab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2014 #18 Del Skrevet 6. oktober 2014 Alle jeg kjenner som har trukket visdomstenner har fått resept på Paralgin Forte. Har du virkelig ikke det? Paracet og Ibux eller Paracet og Voltaren fungerer bra sammen. Men har man først veldig vondt så er det få ting som tar smertene bort. Voltaren er bra som smertestillende, det er jo det det er. Både Voltaren og Ibux er NSAIDS og kan gi magesår ved langvarig eller høyt forbruk. Maksdose er 100 mg, men 25-50 mg pleier å være en normal dose. Ikke bland Ibux og Voltaren.Anonymous poster hash: 6192e...eab Alle får ikke det nei. Jeg trakk visdomstann i dag, fikk ingen ting annet enn beskjed om at jeg kunne ta paracet hvis det skulle bli vondt.Anonymous poster hash: a1d92...0cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tuppesjura Skrevet 7. oktober 2014 #19 Del Skrevet 7. oktober 2014 Nei, fikk ikke resept på paralgin forte, kun beskjed om å ta 2 paracet når bedøvelsen gikk ut. Det funka dårlig. Gikk over til ibux som funka bedre, og en kombo av disse tar det meste av smerter, men må ha påfyll hver 3-4 time. I tillegg spiser jeg penicillin morgen og kveld. Jeg går snart på veggene her. Hadde aldri trukket tanna om jeg hadde visst dette..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tuppesjura Skrevet 7. oktober 2014 #20 Del Skrevet 7. oktober 2014 Nei, fikk ikke resept på paralgin forte, kun beskjed om å ta 2 paracet når bedøvelsen gikk ut. Det funka dårlig. Gikk over til ibux som funka bedre, og en kombo av disse tar det meste av smerter, men må ha påfyll hver 3-4 time. I tillegg spiser jeg penicillin morgen og kveld. Jeg går snart på veggene her. Hadde aldri trukket tanna om jeg hadde visst dette..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå